کد خبر: 1070993
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
براساس تفاهمنامه همکاری میان کمیته امداد و سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه، قرار است ۶ هزار مددجوی نخبه کمیته از امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سپاه بهره‌مند شوند. جهاد خودکفایی سپاه طی توافقنامه‌ای موظف شده مرکز نوآوری و کارآفرینی اجتماعی امداد برای مددجویان نخبه راه‌اندازی کند.
علیرضا سزاوار

براساس تفاهمنامه همکاری میان کمیته امداد و سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه، قرار است ۶ هزار مددجوی نخبه کمیته از امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سپاه بهره‌مند شوند. جهاد خودکفایی سپاه طی توافقنامه‌ای موظف شده مرکز نوآوری و کارآفرینی اجتماعی امداد برای مددجویان نخبه راه‌اندازی کند.
سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه با نام شهید طهرانی مقدم، فرمانده سابق این نهاد گره خورده‌است. همانطور که از نام این نهاد مشخص است، طراحی و عملیاتی کردن فناوری‌های نوین در راستای اهداف دفاعی کشور از مهم‌ترین فعالیت‌های جهاد خودکفایی سپاه است.
هدف مهم سپاه در خصوص نخبگان
هر کدام از نیرو‌های زمینی، دریایی و هوافضای سپاه دارای جهاد خودکفایی هستند که با بهره‌گیری از محققان زبده کشور، زیر نظر سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه فعالیت می‌کنند.
جهاد خودکفایی در هر کدام از نیرو‌های سه گانه سپاه معمولاً سالی یکبار هم نمایشگاهی از دستاورد‌های خود را برپا می‌کنند. سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی همواره در تلاش است تا دستاورد‌های جوانان نخبه، پس از احصای نیازمندی‌های عملیاتی در مراکز تحقیقاتی نیرو‌ها و با بهره‌گیری از توان جامعه نخبگانی و دانشگاهی کشور از ایده به محصول تبدیل شود.
شناسایی نخبگان و حمایت از مبتکران از اهداف و مأموریت‌های مهم سپاه است که به همین دلیل هم این نهاد دارای یک معاونت علمی فناوری است. در این زمینه سازمان بسیج و سپاه‌های استانی هم فعالیت بسیاری دارند.
در سال گذشته بیش از ۴۰ قرارداد مختلف بین سپاه‌های استانی و دانشگاه‌های استان‌های مختلف منعقد شد. گسترش ارتباط بین صنایع و دانشگاه، حمایت از نخبگان جوان، افزایش تحقیقات کاربردی، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، خودکفایی در تولید محصولات دانش‌بنیان، پژوهش‌های کاربردی و تجمیع ظرفیت‌های علمی و فناوری از اهداف مهم این تفاهمنامه‌ها هستند. سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه هم ارتباط‌های گسترده‌ای با نخبگان دانشگاهی و انجمن‌های علمی دانشجویان برقرار کرده‌است که حاصل این ارتباط‌ها را در نمایشگاه‌های دستاورد‌های هر سال این سازمان می‌توان دید.
هم‌افزایی به منظور توسعه فعالیت‌های نوآورانه
در همین راستا روز گذشته تفاهمنامه همکاری میان کمیته امداد و سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه با هدف ایجاد مرکز نوآوری و کارآفرینی اجتماعی امداد برای رشد و شکوفایی مددجویان نخبه تحت حمایت کمیته امداد امضا شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، تفاهمنامه همکاری میان کمیته امداد و سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه با حضور سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد، سردار ابوالفضل نظری، رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی سپاه و مرتضی فیروزآبادی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد به امضا رسید. رئیس کمیته امداد در این مراسم، امضای این تفاهمنامه را در راستای همکاری‌های مشترک و بهره‌مندی از ظرفیت‌های دو نهاد دانست و گفت: هم‌افزایی به منظور توسعه فعالیت‌های نوآورانه و دانش‌بنیان از اهداف این تفاهمنامه است.
حمایت از دانش‌بنیان‌ها برای اشتغال مددجویان
سیدمرتضی بختیاری با بیان اینکه مرکز نوآوری و کارآفرینی اجتماعی کمیته امداد در قالب این تفاهمنامه راه‌اندازی خواهد شد، افزود: مکان و تجهیزات لازم برای ایجاد این مرکز نوآوری و کارآفرینی اجتماعی از سوی سپاه و کمیته امداد در اختیار نخبگان قرار می‌گیرد. بختیاری همچنین از رایزنی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌های آن سازمان خبر داد و خاطر نشان کرد: در همین راستا مشوق‌های لازم از سوی کمیته امداد به شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان متناسب با نقش آنان در توسعه اشتغال مددجویان ارائه خواهد شد.
رئیس کمیته امداد با اشاره به وجود ۶ هزار مددجوی نخبه در جامعه تحت حمایت امداد اظهار کرد: شناسایی و معرفی مددجویان نخبه و مستعد ورود به چرخه نوآوری در تفاهمنامه با سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی سپاه پیش‌بینی شده‌است.
تبدیل پایان‌نامه‌های دانشجویی به مسائل کاربردی
وی توانمندسازی را مهم‌ترین مأموریت کمیته امداد برای خانواده‌های تحت حمایت دانست و گفت: توانمندسازی مددجویان برای ورود به چرخه مرکز نوآوری و تشکیل استارتاپ‌های حوزه کسب و کار با همکاری سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی سپاه انجام خواهد شد.
بختیاری اقدامات شرکت‌های دانش‌بنیان را ارزش‌آفرین و جریان‌ساز توصیف کرد و گفت: در اختیار قرار دادن فضای کار اشتراکی و نرم‌افزاری برای توسعه فعالیت‌های نوآورانه مددجویان ضروری است و به همین دلیل سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی سپاه تأمین این موضوع را عهده‌دار شده‌است. رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی سپاه نیز در این مراسم با تأکید بر اهمیت آموزش نخبگان تحت حمایت امداد و تعریف پروژه برای فعالان عرصه دانش‌بنیان در این نهاد گفت: باید زمینه ورود نخبگان تحت حمایت را به حوزه نوآورانه تسهیل کنیم. بسیاری از جوانان توانایی انجام کار‌های بزرگ و خلاقیت‌های مهمی در زمینه‌های مختلف به خصوص شاخه‌های فنی دارند، اما به دلایل مالی دچار محدودیت هستند که باید از آن‌ها حمایت شود.
سردار نظری، فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور را در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی دانست و خاطر نشان کرد: زیست‌بوم نوآورانه در همه ابعاد باید در کشور پیاده شود. با حمایت از مددجویان نخبه که بسیاری از آن‌ها دانشجو هستند، پایان‌نامه‌های دانشجویی را باید به مسائل کاربردی در جامعه تبدیل کنیم. بستر مناسبی در سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه ایجاد شده تا طرح‌ها و ایده‌های نخبگان با کمک سپاه عملیاتی شوند و این تفاهمنامه نیز در همین راستا بوده تا از افراد توانمند، اما کم‌بضاعت حمایت‌های کافی به عمل آید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار