کد خبر: 1070953
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید در ۷ استان و کاهش دما تا ۱۰ درجه در ۱۴ استان هشدار داد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وزش باد شدید پیش از ظهرتا اواخر وقت چهارشنبه (۱۰ آذرماه) برای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، اردبیل و گیلان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی وارد شدن خسارت به گلخانه‌ها و درختان دور از انتظار نیست بنابراین نسبت به خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها، خشک نگهداشتن سطح زمین در دامداری‌ها با توجه به باد و سرما و بسته نگهداشتن درب و دریچه‌های سالن‌های پرورشی توصیه می‌شود.

در ادامه این هشدار با اشاره به کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوا آمده است: این شرایط جوی جمعه (۱۲ آذرماه) در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، قزوین، گیلان و مازندران و شنبه (۱۳ آذرماه) در استان‌های البرز، تهران، سمنان، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی دور از انتظار نیست و وارد شدن خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی قابل پیش‌بینی است.

سازمان هواشناسی برای مزارع و باغات مصرف کود‌های پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی (مانند فروت ست) و کود‌های اسید آمینه به‌صورت غیرمستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‏‌سازی درختان به سرما، محلول‌پاشی کلات کلسیم روی میوه جهت افزایش کیفیت و جلوگیری از ترکیدگی میوه، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری، ایجاد پوشش مانند پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر، خودداری از انجام هرس درختان، مالچ‌پاشی در سطح باغات، استفاده از مواد باکتری‌کش مانند اکسی کلرور مس بلافاصله بعد از ریزش برگ‌ها در پائیز به منظور مبارزه با باکتری‌های مولد هسته یخ و تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به انبار‌ها توصیه می‌کند.

صاحبان سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبار تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما، کنترل دما و رطوبت انبار‌ها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، صاحبان سالن‌های مرغداری و دامداری تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما، تهیه خوراک پر انرژی برای دام‌ها با توجه به کاهش دما، جلوگیری از نفوذ هوای سرد به داخل سالن‌ها، پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌ها با توجه به کاهش دما و مایه‌کوبی دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی با توجه به برودت هوا را مد نظر قرار دهند.

بر اساس توصیه‌های سازمان هواشناسی صاحبان استخر‌های پرورش ماهی خودداری از کوددهی به استخر‌های پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی و کاهش دما، شکستن یخ آب سطح استخر‌ها در مناطق سردسیر جهت هوادهی به ماهی‌ها، عشایر و زنبورداران عایق‌بندی و محافظت از کندو‌ها در مقابل کاهش دما و تغذیه کمکی کلونی‌ها جهت زمستان‌گذرانی و صاحبان ماشین آلات و ادوات کشاورزی تخلیه آب و جمع‏‌آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر، استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین‏‌آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما را در دستور کار قرار دهند.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفر‌ها و انجام کار‌های روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدار‌ها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار