کد خبر: 1070895
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
عباس حاجی نجاری

نمایندگان چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۷ تیرماه سال ۱۳۷۲ بر اساس ماده‌واحده‌ای روز دهم آذرماه را که مصادف با سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سیاستمدار متعهد آیت‌الله سید حسن مدرس می‌باشد به‌عنوان روز مجلس نام‌گذاری کردند. ورود شهید مدرس به مجلس شورای ملی به آبان ماه سال ۱۲۸۸بازمی‌گردد. پس از پیروزی مشروطیت و تصویب قانون اساسی و گنجاندن اصل تراز اول (نظارت فق‌ها بر مصوبات مجلس)، شهید مدرس به همراه ۲۰ فقیه دیگر از سوی مراجع عظام نجف به مجلس معرفی شدند و مجلس دوم شورای ملی ایشان را به‌عنوان یکی از پنج تن فقیه تراز انتخاب می‌کند. مدرس از دوره سوم تا ششم در قامت نمایندگی مردم در مجلس به فعالیت سیاسی خود ادامه داد. مدرس از نوادر سیاستمداران ایران است که با درآمیختن بجای دین و سیاست، درنهایت هوش و ذکاوت، شجاعانه در برابر دو جریان استبداد و استعمار ایستاد و مخلصانه جان خود را نیز در این راه فدا کرد. این خصوصیات سبب شد تا حضرت امام خمینی (ره) مدرس را به‌عنوان شخصیت پویا و الگو در تمامی اعصار معرفی کند: «مدرس حالا هم زنده است. مردان تاریخ تا آخر زنده هستند؛ لذا سعی کنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید، البته مثل مدرس که به این زودی‌ها پیدا نمی‌شود. شاید آحادی مثل مدرس باشند».
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تصویب قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی در میان نهاد‌های تشکیل‌شده در نظام بیشترین اصل از اصول قانون اساسی را به خود اختصاص داده و به‌عنوان یکی از نماد‌های اصلی مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی شناخته می‌شود و در همین راستا حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری با به کار‌گیری تعابیری نظیر «رأس امور» و یا «عصاره فضائل ملت» برای مجلس، در عین اشاره به اهمیت و جایگاه مجلس، مسئولیت خطیر این نهاد را در ادوار مختلف مورد تأکید قرار داده‌اند.
به‌عبارت‌دیگر همان‌گونه که مردم ایران با حرکت انقلابی خود در بهمن ۱۳۵۷ با پشت پا زدن به‌نظام طاغوتی گذشته استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را در ایران عزیز نهادینه کرده‌اند، از مجلس شورای اسلامی به‌عنوان عصاره ملت انتظار است که بتواند ضمن پرچم‌داری از این شعار‌ها و محقق کردن آن انقلاب اسلامی را نه‌تن‌ها در ریل اصلی خود حفظ کند، بلکه باید بتواند در هر دوره آن را چندین گام به‌پیش ببرد و به همین دلیل است که خانه ملت باید از یک‌سو عصاره‌ای از خصایص و ویژگی‌های صاحبان خانه یعنی ملت مؤمن و انقلابی ایران باشد و از سوی دیگر مبتنی بر رهنمود‌های حضرت امام و مقام معظم رهبری تمام مساعی خود را صرف اسلام، کشور و ملت ایران کند و پایگاه محکمی در دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد.
البته طبیعی است که تحقق این آرمان مستلزم انتخاب نمایندگان شایسته و توانمند از سوی مردم ایران است، به‌گونه‌ای که مجلس باید محل مجتمع شدن انسان‌ها و نمایندگان مهذبی باشد که ضمن برخورداری از تقوای فردی دارای تقوای جمعی نیز باشند. این ویژگی از چنان اهمیتی برخوردار است که رهبر معظم انقلاب نماینده بی تقوی را شایسته پوشیدن این خلعت نمی‌دانند. ایشان در اسفندماه سال ۱۳۹۰ و در آستانه برگزاری انتخابات مجلس نهم ضمن بیان معیار‌های نماینده یک ملت انقلابی، مؤمن و شجاع، اولین معیار را تقوای او دانسته و می‌فرمایند: «آن‌کسی که تقوای لازم را ندارد و اهل معنویات نیست و اهل دنیا است و فقط برای نام و نشان و استفاده شخصی این مسئولیت را می‌خواهد او لایق و شایسته این کار نیست». معظم له در دیگر بیانات خود، علاوه براین ویژگی به نکاتی دیگر نظیر دارا بودن مرزبندی شفاف با مخالفان و معاندان و دشمنان انقلاب و آشنایی با درد‌ها و مشکلات اساسی مردم، روحیه مبارزه با فساد، داشتن انگیزه لازم برای گسترش و اعتلای فرهنگ اسلامی، عدالت‌خواهی و مسئولیت‌پذیری اشاره‌کرده‌اند.
طبعاً بازخوانی این ویژگی‌ها برای رقابت‌های انتخاباتی در شرایط کنونی که مجلس یازدهم بیش از یک سال از عمر خود را سپری کرده است نیست، بلکه تأمل و توجه در این است که آیا مجلس یازدهم در طول این مدت، خود را در تراز بیانات رهبر معظم انقلاب که در روز ۲۲ تیرماه امسال در ارتباط تصویری با نمایندگان مطرح نمودند می‌بیند آنگاه‌که ایشان مجلس یازدهم را یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس پس از انقلاب خواندند، مجلسی که با حضور جوانان پرانگیزه و پر ایمان و پرتوان در کنار حضور میدانی مدیران انقلابی و پیشکسوتان دارای سوابق نمایندگی، باید مظهر امید و انتظار مردم در شرایط اقتصادی و جنگ روانی گسترده دشمنان باشد.
توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در این دیدار که هنوز چند ماه از آن نمی‌گذرد، مسئولیت نمایندگان دوره یازدهم را بسیار سخت‌تر کرده و می‌کند، آنگاه‌که داشتن نیت الهی و خالص، کار کردن برای مردم و پرهیز از جو زدگی و پایبندی به سوگند نمایندگی و توجه به مسائل اصلی و کلیدی کشور و پرهیز از دچار شدن به حاشیه‌ها و تعامل با دیگر قوا را جزو الزامات اصلی نمایندگی و به‌ویژه در این دوره حساس از تاریخ انقلاب اسلامی بیان می‌کنند.
آنچه به این دوران اهمیت بیشتری می‌دهد، تحولی است که در ماه‌های اخیر در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور اتفاق افتاده است؛ ایستادگی و مقاومت مردم ایران در برابر سهمگین‌ترین فشار‌ها و تحریم‌های اقتصادی نظام سلطه در کنار هوشیاری و استقامت در برابر پیچیده‌ترین جنگ روانی که با به‌کارگیری صد‌ها شبکه ماهواره‌ای و هزاران سایت در فضای مجازی علیه ملت اعمال‌شده است، ضرورت تلاش مضاعف و همگرایی قوای نظام برای خدمت‌رسانی بیشتر به مردم را ایجاب می‌کند ویژگی‌هایی که رهبر معظم انقلاب از آن به‌عنوان فضائل ملت یاد می‌کنند که در عرصه‌های مختلف نظیر؛ مجاهدت، ایثار، عزت و اعتمادبه‌نفس، امید و توانایی ایستادگی در برابر مشکلات بروز یافته است.
در این میان، اما همگرایی ایجادشده میان قوای نظام بهترین فرصت را برای خدمت مردم برای قوای سه‌گانه و به‌ویژه مجلس شورای اسلامی ایجاد کرده است که در حین رعایت اولویت‌ها و مسائل اساسی کشور از تکرار برخی رفتار‌های آسیب‌های گذشته که در توصیه‌های رهبر معظم انقلاب نیز مورد تأکید قرارگرفته نظیر سوءاستفاده نمایندگان از توانایی‌های قانونی در مسائل شخصی گروهی و یا قومی و یا ورود به مسائل اجرایی، بی‌احتیاطی در استفاده از تریبون‌ها برای بیان نظرات و تلاش برای رسیدن به مسئولیت‌های اجرایی و... پرهیز کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار