کد خبر: 1070892
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
در تماس تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه با آیت‌الله رئیسی مطرح شد
به فاصله قریب به شش ماه از توقف مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ که با هدف بازگشت طرف‌های غربی به تعهدات خود در برجام، پس از خروج یکجانبه امریکا و طرف‌های اروپایی دنبال می‌شد، این مذاکرات با توافق طرفین از ۸ آذر از سرگرفته شده است.
رحیم زیادعلی

به فاصله قریب به شش ماه از توقف مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ که با هدف بازگشت طرف‌های غربی به تعهدات خود در برجام، پس از خروج یکجانبه امریکا و طرف‌های اروپایی دنبال می‌شد، این مذاکرات با توافق طرفین از ۸ آذر از سرگرفته شده است.
آنچه این دور از مذاکرات را از شش دوره گذشته متمایز کرده، اراده معطوف به نتیجه دولت سیزدهم برای احقاق حقوق ایران در برجام است با این تفاوت که دولت رئیسی همواره بر این نکته تأکید کرده است که در کنار پیگیری حقوق قانونی مردم، هرگز سیاست خارجه کشور را به برجام پیوند نخواهد داد. این نکته را رئیس‌جمهور در نخستین نشست خبری خود پس از پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ مورد تأکید قرار داده و تاکنون هم بر اساس همین سیاست پیش رفته است. چنانکه در گفت‌وگوی دو شنبه شب به امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه - که سومین گفت‌وگوی او با دکتر رئیسی طی سه ماه گذشته است- بار دیگر به او یادآور شد «کسانی که نقض عهد را در برجام آغاز کرده‌اند، باید اعتماد طرف مقابل را جلب کنند تا مذاکرات به صورت واقعی و نتیجه بخش پیش برود.»
رئیسی البته این اطمینان را هم به همتای فرانسوی خود می‌دهد که «اگر امریکایی‌ها تحریم‌ها را بردارند و اروپایی‌ها هم به تعهدات خود عمل کنند به هیچ عنوان نگران انجام تعهدات از جانب ایران نباشند. چون بار‌ها در عمل نشان داده‌ایم به تعهدات خود پایبند هستیم.»
در گفت‌وگوی رئیس دولت سیزدهم برخلاف رئیس دولت گذشته، دیپلماسی فعال جای انفعال را گرفته و به درستی توپ را در میدان طرف غربی انداخته است. چه آنکه او از مذاکره معطوف به نتیجه سخن می‌گوید، نه مذاکره برای مذاکره. رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که چرا با وجود پایبندی ایران به برجام و انجام تعهداتش، امریکا نقض عهد کرد و اروپایی‌ها نیز به تعهدات خود عمل نکردند، گفته: «باید از کسانی که نقض عهد کردند پرسید چرا آنان به تعهدات خود پایبند نبودند و ما بار دیگر تأکید می‌کنیم به تعهدات خود پایبند هستیم.»
رئیسی از اعزام «یک تیم جامع» به مذاکرات به عنوان نشانه‌ای از «اراده جدی ایران در این مذاکرات» یاد کرده تا فضا‌سازی‌های دروغین غربی‌ها مبنی بر عدم اراده ایران برای بازگشت به مذاکرات را که بعضاً از سوی دنباله‌های آن‌ها در کشور بازتولید و بلکه تکرار می‌شود، خنثی نماید. این اراده جدی ایران البته معطوف به خواست طرف‌های غربی هم است؛ به همین دلیل دکتر رئیسی از رئیس‌جمهور فرانسه می‌خواهد تلاش کند در همکاری با دیگر کشور‌های حاضر در وین، مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌های ایران ملغی گردد.
رئیس‌جمهور رفتار مسئولانه جمهوری اسلامی ایران در عمل به تعهدات برجامی را یادآوری کرده و برای اثبات آن، مواضع اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر به تهران را به عنوان شاهدی بر این ادعا می‌آورد: «مدیرکل آژانس انرژی اتمی در ایران هیچ سخنی از پایبند نبودن ایران به تعهدات بیان نکرد و ما اکنون نیز آماده‌ایم به همکاری کامل خود با آژانس ادامه دهیم.» علاوه بر این کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۱۶ دوره بازرسی، تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران را صلح آمیز ارزیابی و تصریح کرده بودند که ایران در فعالیت‌های خود کوچک‌ترین انحرافی نداشته است. از این روست که رئیس‌جمهور کشورمان با صدای بلند و صریح طرف‌های غربی را مورد خطاب قرار می‌دهد که «کسانی که نقض عهد را در برجام آغاز کرده‌اند، باید اعتماد طرف مقابل را جلب کنند تا مذاکرات به صورت واقعی و نتیجه بخش پیش برود.» رئیسی بار دیگر تأکید کرده: ایران در مذاکرات نتیجه‌گرا است و گفتگو‌ها باید به لغو تحریم‌ها منجر شود.
او به همتای فرانسوی خود گفته: اگر برای آژانس بین المللی اتمی مرجعیت قائل هستید و به آن استناد می‌کنید، همین آژانس بار‌ها اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده است. دکتر رئیسی از رئیس‌جمهور فرانسه خواست برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه و انجام تعهدات از سوی امریکایی‌ها و اروپایی‌ها تلاش کند.
مکرون: خروج امریکا از برجام محکوم است
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در تماس تلفنی خود با محکوم کردن خروج امریکا از برجام، گفت: «برجام را مسئولیت مشترک خود می‌دانیم و همواره تلاش کردم که همه طرف‌ها به چارچوب برجام برگردند. در این زمینه مذاکراتی نیز با بایدن رئیس‌جمهور امریکا داشته‌ام و مصمم هستیم مذاکرات را ادامه دهیم تا به نتیجه برسد».
اکنون باید منتظر ماند، اراده طرف‌های غربی برای احیای برجام و بازگشت آن‌ها به تعهدات هسته‌ای خود در قبال ایران تا چه اندازه واقعی و صادقانه است. مذاکرات پیش رو معیاری برای سنجش این اراده است. همگان بر این نکته تصریح دارند که امریکا به عنوان ناقض برجام و با خروج از آن، همه تعهدات خود را یکجانبه زیر پا گذاشته است، اکنون آزمون جدید نشان خواهد داد که محکوم کردن امریکا از سوی همپیمانان غربی در عمل هم به نتیجه خواهد رسید یا در حد لفاظی‌های دیپلماتیک باقی خواهد ماند. با هر نگاهی به مسئله برجام، اکنون توپ در زمین امریکا و غرب است. باید دید آن‌ها چگونه با این مسئله خود ساخته کنار خواهند آمد.
رئیس‌جمهور کشورمان پیشتر و در تاریخ‌های ۱۸ مرداد و ۱۴ شهریور ماه گذشته با همتای فرانسوی خود به صورت تلفنی گفتگو و تأکید کرده بود: «ما با مذاکره مفید مخالفتی نداریم، اما برنامه و نتیجه مذاکره باید لغو تحریم‌ها علیه ایران باشد، مذاکره برای مذاکره بی فایده است.»
رئیسی با اشاره به نقض مکرر و فاحش تعهدات از سوی امریکا و همچنین پایبند نبودن سه کشور اروپایی عضو برجام به تعهدات خود در این توافق بین‌المللی، گفته بود: «امریکایی‌ها با وضع تحریم‌های جدید تعهدات خود را به‌طور آشکار نقض کرده و حتی تحریم‌های جدید را به حوزه اقلام بشردوستانه هم کشاندند.» رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر اینکه هم امریکا و هم اروپایی‌ها باید به تعهدات خود در برجام عمل کنند، تصریح کرده بود: «در هر مذاکره‌ای باید حقوق ملت ایران استیفا و منافع ملت ما تأمین شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار