کد خبر: 1070847
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: ممکن است ویروس‌ها ضمن تکثیر در بدن دچار جهش هم شوند و علاوه بر کرونا در خصوص ویروس آنفلوانزا و سایر ویروس‌ها هم این اتفاق رخ داده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: طلعت مختاری آزاد عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که کدام واکسن‌ها بر روی جهش جدید امیکرون موثر هستند؟، گفت: هنگامی که یک جهش جدید شناسایی می‌شود مدتی زمان می‌برد تا میزان اثربخشی واکسن‌ها بر واریانت جدید مشخص گردد و محققان اعلام کرده اند حداقل ۲ تا ۳ هفته زمان لازم است.

این متخصص ویروس شناسی در خصوص علائم این سویه جدید افزود: هنوز اطلاعات در رابطه با علائم این سویه جدید کامل نیست و فعلا این مطلب عنوان شده که قدرت انتقال آن افزایش یافته است و در مورد اینکه آیا این جهش بیماری را شدیدتر کرده است یا نه؟ هنوز مطلبی بیان نشده، اما به طور کلی به نظر نمی‌رسد که شدت این بیماری افزایش یافته باشد، ولی قدرت سرایتش بیشتر شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد که علائم بیماری در این سویه جدید تفاوت چندانی با سویه‌های قبلی داشته باشند چرا که همه سارس کرونا ویروس‌ها علائمی نسبتا مشابهی دارند، در پاسخ به این سوال آیا عدم انجام واکسیناسیون در کشورآفریقایی سبب ایجاد این جهش شده است؟، توضیح داد: از آنجایی که تغییرات ویروس در این سویه بسیار زیاد بوده است این فرض وجود دارد که جهش امیکرون برای اولین بار در شخصی تکثیر پیدا کرده که در سیستم ایمنی خود با مشکل مواجه بوده است، البته طبیعتا انجام واکسیناسیون و وجود تیتر بالای آنتی‌بادی بالا مانع تکثیر ویروس و موتاسیون می‌شود.

عضو کمیته علمی کرونا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا به سبب بروز تغییرات متعدد در ویروس به نظر نمی‌رسد که این جهش توسط انسان ایجاد شده باشد؟، اظهار کرد: ممکن است ویروس‌ها ضمن تکثیر در بدن دچار جهش هم شوند و علاوه بر کرونا در خصوص ویروس آنفلوانزا و سایر ویروس‌ها هم این اتفاق رخ داده است و به نظر می‌رسد که این ویروس در بدن شخصی که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی داشته و ویروس مدت طولانی تری و با قدرت بیشتری در بدن فرد در حال تکثیر بوده موجب جهش‌های بیشتری شده است.
منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار