کد خبر: 1070387
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
ریزپلاستیک‌هایی که انسان‌ها در طبیعت رها می‌کنند، خطرات زیادی برای سلامت بشر دارد و آن‌ها می‌توانند تا عمق مغز نفوذ کرده و خطرآفرین شوند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: به نقل از نیواطلس، هر سال میلیون‌ها تن پلاستیک در طبیعت رها می‌شود که بسیاری از آن‌ها در دریا‌ها به قطعات بسیار ریزتر تقسیم شده و در نهایت به اشکال مختلف وارد بدن انسان می‌شوند. بررسی‌های محققان در کره جنوبی نشان می‌دهد که ورود این ریز پلاستیک‌ها به چرخه غذایی انسان‌ها بسیار خطرناک بوده و این قطعات کوچک می‌توانند به مغز انسان‌ها وارد شده و مانند ذرات سمی عمل کرده و حیات افراد را به مخاطره بیندازند.

مطالعات متعددی در سال‌های اخیر تهدیدات ریز پلاستیک‌ها برای انواع موجودات دریایی را ثابت کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به تضعیف توانایی چسبندگی ماهیچه‌ها، اختلال در توانایی شناختی خرچنگ‌ها و ایجاد تغییرات تولیدمثلی در ماهی‌ها اشاره کرد. تحقیقات همچنین نشان داده که ریز پلاستیک‌ها می‌توانند شکل سلول‌های ریه انسان را تغییر دهند.

پژوهش تازه‌ای که در این زمینه بر روی موش‌ها انجام شده، حاکیست ریز پلاستیک‌ها در صورت ورود به زنجیره غذایی این حیوانات حتی می‌توانند از سد طبیعی که در مغز بر سر راه ورود اشیای بیگانه به خون وجود دارد، عبور کرده و خون موش‌ها را نیز آلوده کنند که نتیجه این امر بسیار خطرناک است.

ورود ریز پلاستیک‌ها به خون در مغز باعث می‌شود سلامت سیستم عصبی به خطر بیفتد و این مساله می‌تواند باعث ازکارافتادن مغز و حتی مرگ شود.

محققان معتقدند در صورت ورود ریز پلاستیک‌ها به بدن انسان روند مشابهی طی شده و میکروپلاستیک‌ها، به‌ویژه میکروپلاستیک‌های با اندازه ۲ میکرومتر یا کمتر، در عرض ۷ روز در مغز رسوب می‌کنند که منجر به التهاب در مغز، اختلال در سیستم ایمنی و حتی مرگ می‌شود؛ لذا باید در این زمینه دقت کافی به عمل آید.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار