کد خبر: 1070118
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
رئیس قوه قضائیه در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران:
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نباید اجازه داد یک پرونده یک سال بماند و بعد بررسی و معلوم شود، نقص داشته و تازه بخواهیم برای رفع نقص آن را عودت دهیم، گفت: وقتی پرونده‌ای ارجاع شد، ترتیبی اتخاذ کنید اجمالاً نگاه کنید و اگر نقص داشت همان موقع برای رفع نقص اقدام کنید یا اگر نیاز به کارشناسی داشت، زودتر اقدام شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نباید اجازه داد یک پرونده یک سال بماند و بعد بررسی و معلوم شود، نقص داشته و تازه بخواهیم برای رفع نقص آن را عودت دهیم، گفت: وقتی پرونده‌ای ارجاع شد، ترتیبی اتخاذ کنید اجمالاً نگاه کنید و اگر نقص داشت همان موقع برای رفع نقص اقدام کنید یا اگر نیاز به کارشناسی داشت، زودتر اقدام شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای صبح دیروز در مجتمع دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران حضور یافت و در نشستی با قضات این دادگاه‌ها گفت: از ابتدای تصدی مسئولیت دستگاه قضا تمرکز خود را روی بررسی و حل و فصل مسائل قضایی گذاشته‌ایم و همه باید تلاش کنیم به یک نظام قضایی در تراز گام دوم انقلاب اسلامی دست یابیم. وی تأکید کرد: اگرچه تقریباً کل عمر کاری خود را در دستگاه قضایی گذرانده‌ام، اما هنوز برای آشنایی بیشتر با ابعاد و زوایای مختلف کار نیاز به تحقیق و شنیدن نظرات دلسوزان و خیرخواهان دارم.
رئیس قوه قضائیه گفت که در همین راستا از تیر ماه سال جاری که ریاست عدلیه را بر عهده گرفته تاکنون در حد توان با همکاران بخش‌های مختلف قضایی و نخبگان و اقشار مختلف جامعه و همچنین سران قوا، معاونان رئیس‌جمهور، شش وزیر، هیئت رئیسه و اعضای ۹ کمیسیون و فراکسیون مجلس و همچنین کارشناسان حوزه‌های قضایی و حقوقی، کانون وکلا، کانون کارشناسان دادگستری، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف، چهره‌های سیاسی، اجتماعی و اصحاب رسانه جلساتی را برگزار کرده است.
محسنی‌اژه‌ای گفت که این جلسات با اهداف مشخص و به صورت کاربردی برای رسیدن به فهم مشترک درباره مشکلات و راهکار‌های آن‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور برای حل مشکلات مردم به ویژه در حوزه قضایی بوده است.
بیش از حد متعارف برای قضات کار تعریف شده است
رئیس قوه قضائیه در این نشست گفت: با اینکه در تهران ۱۱۵ شعبه تجدیدنظر مصوب داریم ولی به لحاظ کمبود قاضی فعلاً فقط ۸۲ شعبه تجدیدنظر فعال است. محسنی‌اژه‌ای بر همین اساس از رئیس کل دادگستری استان تهران و مسئولان کمیسیون نقل و انتقالات خواست با افزایش قضات و مستشاران مورد نیاز دادگاه‌های تجدید نظر، در حد مقدورات تعداد شعب این دادگاه‌ها را افزایش دهند تا روند رسیدگی به کار مردم تسریع شود. محسنی‌اژه‌ای گفت: امر قضایی سنگین است و در حال حاضر بیش از حد متعارف کار برای کارمندان و قضات تعریف شده است و متأسفانه محدودیت‌هایی برای به کارگیری و استخدام وجود دارد که باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و مدبرانه و با کمک دولت و مجلس از حجم کار کاسته شود یا با به کارگیری بیشتر قاضی و کارمند خدمات بهتری به مردم داده شود. وی تأکید کرد: باید حجم کار قضات را کم کنیم تا کیفیت کار بالاتر رود.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به گلایه‌های کارکنان دستگاه قضا نسبت به مشکلاتی که دارند، متذکر شد در همه نشست‌ها با دولت و مجلس این مسئله مورد توجه و تأکید بوده و دنبال شده و می‌شود.
رئیس قوه قضائیه بر لزوم مراقبت نسبت به هوا‌های نفسانی و وسوسه‌های شیطان و شیطان‌صفتان نیز تأکید کرد و گفت: در مراودات و رفت و آمد‌ها باید از مواضع تهمت اجتناب کرد و مراقب وسوسه خناسان بود.
جلوی لغزش را باید از مبدأ گرفت
محسنی‌اژه‌ای افزود: گاهی انسان بر اثر هوا‌های نفسانی و وسوسه شیطان لغزش پیدا می‌کند، اما گاهی هم برای انسان برنامه‌ریزی و نقشه طراحی می‌کنند و دام بر سر راهش می‌گذارند که باید بیشتر مراقب بود.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه صبح دیروز گزارشی از تخلف یک قاضی بازداشت شده را مورد مطالعه قرار داده است، گفت: بعد از خواندن این گزارش بلافاصله با رئیس دادگستری و رئیس مجتمع قضایی و بازپرس این پرونده تماس گرفتم و آن‌ها را به دفترم دعوت کردم که علل لغزش را بررسی و آسیب‌شناسی کنیم که چه انگیزه و عواملی باعث لغزش شده یا امکان پیشگیری وجود داشته است یا خیر. رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: باید جلوی لغزش را از مبدأ گرفت نه آنکه اجازه دهیم افراد سقوط کنند و بعد برایشان ابراز تأسف کنیم.
مجازات باید متناسب با جرم باشد
رئیس قوه قضائیه به موضوع نقص پرونده‌ها در دادگاه‌های تجدیدنظر نیز اشاره کرد و با تأکید بر لزوم تدبیر برای تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها گفت: نباید اجازه داد یک پرونده یک سال بماند و بعد بررسی و معلوم شود نقص داشته و تازه بخواهیم آن را عودت دهیم. وی خطاب به قضات محاکم تجدیدنظر افزود: وقتی پرونده‌ای می‌آید، همان اول یک نگاه اجمالی به آن بیندازید و اگر نقص داشت همان موقع برگردانید یا اگر نیاز به کارشناسی داشت، این کار زودتر انجام شود.
محسنی‌اژه‌ای همچنین در خصوص برخی احکام در محاکم تجدیدنظر گفت: مجازات باید متناسب با جرم باشد، باید جهات مختلف حکم به صورت مستند و مستدل در رأی ذکر شود و احکام باید معقول باشد که منجر به شبهه نشود. رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه قضات باید وضعیت زندانیان را به صورت مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار دهند تا کسانی که امکان استفاده از ارفاقات قانونی همچون آزادی مشروط و مرخصی دارند، بی‌دلیل در زندان نمانند و تا جایی که امکان دارد حکم زندان و حبس داده نشود، در عین حال گفت: به طور مثال اگر کسی به ۱۰ سال حبس محکوم شده است، چرا به طور ناگهانی مدت حبس او به یک سال تبدیل می‌شود، البته گاهی یک رأی نقض می‌شود که تکلیف آن مشخص است ولی باید همه جهات حکم مستند و مستدل باشد.
رئیس قوه قضائیه که در اظهاراتش تأکید کرد کوتاه سخن می‌گوید تا قضات زودتر در شعبات مستقر و به کار مردم رسیدگی کنند، پس از پایان دیدار و هم‌اندیشی با قضات، با تعدادی از مراجعان به مجتمع قضایی غدیر به صورت چهره به چهره گفتگو کرد و در جریان مسائل و مشکلات آن‌ها قرار گرفت.
تعیین تکلیف ۲۰۰ هزار پرونده معوقه
پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا «محمدجواد حشمتی‌مهذب» رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به افزایش ۱۸درصدی ورودی پرونده‌ها به مجموعه دادگستری استان تهران گفت: طی ۵/۲ سال گذشته، تقریباً بالای ۲۰۰هزار پرونده معوقه و مسن سنواتی در دادگستری استان تهران تعیین تکلیف شده‌اند. وی با اشاره به شعب فعال مجتمع دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران گفت: میزان ورودی پرونده به هر یک از این شعب در ماه بیش از مقدار متعارف است و قضات دادگاه تجدیدنظر استان تهران به دلیل تراکم بالای پرونده‌ها کار بسیار سختی دارند. وی با بیان اینکه حدود ۱۵درصد از آرای بدوی در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران نقض می‌شوند، گفت: در دادگستری استان تهران ۱۰قاضی را برای موضوع اتقان آرا اختصاص داده‌ایم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
0
0
ضمن عرض تشکر و سپاسگزاری قلبی از حضرتعالی برای بیان صریح معضلات و چالشهای مردم در دستگاه قضایی کشور لطفا مداقه فرمایید که برخی از متهمین و مظنونین اقتصادی با توجه به شرایط موجود و دادن احتمال وسعت درگیری ها با دشمنان و ریسک عدم توافق احتمالی در مذاکرات پیش رو در فکر فروش اموال و فرار خود و خانواده هایشان می باشند. لذا خواهشمندیم تمهیداتی بمنظور جلوگیری ازتضییع حقوق مردم صورت پذیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار