کد خبر: 1069977
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
سازمان بسیج ورزشکاران به فرمایش مقام معظم رهبری از سال ۱۳۸۰ و در جهت پوشاندن خلأ فرهنگی و معنوی در حوزه ورزش آغاز به کار کرد. سازمانی که حالا بیش از ۴۴۰ گروه جهادی دارد و در مواقع ضروری به کمک هموطنان نیازمند و کم‌برخوردار می‌شتابند.
محمد‌رضا هادیلو

سازمان بسیج ورزشکاران به فرمایش مقام معظم رهبری از سال ۱۳۸۰ و در جهت پوشاندن خلأ فرهنگی و معنوی در حوزه ورزش آغاز به کار کرد. سازمانی که حالا بیش از ۴۴۰ گروه جهادی دارد و در مواقع ضروری به کمک هموطنان نیازمند و کم‌برخوردار می‌شتابند. اجرای هفت مرحله رزمایش کمک‌های مؤمنانه، آزادی ۲۸۰ زندانی جرایم غیرعمد در کشور، ساخت بیش از هزار سالن به اسم ۹ دی و تربیت بالغ بر ۲۰ هزار مدیر و مربی تخصصی تنها بخشی از دستاورد‌های این سازمان به شمار می‌آید.

اگر قرار باشد در مورد فلسفه وجودی بسیج ورزشکاران صحبت کنیم حتماً اولین چیزی که به ذهن می‌رسد گسترش منش پهلوانی و فضای اخلاقی و معنوی در حوزه ورزش و تعاملات این حوزه است.
وقتی ۲۰ سال پیش و با فرمایش مقام معظم رهبری و در جهت پوشاندن خلأ فرهنگی و معنوی در حوزه ورزش، سازمان بسیج ورزشکاران کار خود را شروع کرد کسی فکر نمی‌کرد این سازمان بتواند اقدامات فرهنگی و معنوی زیادی را خلق و ثبت کند.
بر همین اساس مسئول سازمان بسیج ورزشکاران با بیان اینکه طبق سند اعتلای بسیج نقشه راهی را جهت تعمیق معنویت و ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در حوزه ورزش ترسیم کرده‌ایم، می‌گوید: «چهار راهبرد اساسی طبق سند اعتلای بسیج در حوزه ورزش وجود دارد و بیش از ۳۰ اقدام اساسی در کارگروه‌های متعدد برای رسیدن به اهداف مدّنظر پیش‌بینی شده است.»
مهدی میرجلیلی ادامه می‌دهد: «در راستای ترویج و تعمیق معنویت و فرهنگ در حوزه ورزش که مدنظر مقام معظم رهبری هم هست و در دیدار با قهرمانان نیز مطرح کردند یعنی «در اوج قهرمانی، متواضع، متدین، انقلابی پیشرو و خانواده‌دوست باشید» برای ما اساس کار شد تا این جمله را چراغ راه قرار دهیم.»
پویش‌هایی از جنس زندگی و آزادی
یکی از مهم‌ترین اقدامات جامعه بسیج ورزشکاران را می‌توان طی دو سال اخیر و در راستای اجرای کمک‌های مؤمنانه و همدلی و مواسات دید؛ زمانی که کرونا صدمات زیادی به جامعه و خانواده‌ها وارد کرد. در این مدت ۳۵ فدراسیون کمک‌های خود را در چند مرحله برگزار کردند.
مسئول سازمان بسیج ورزشکاران با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون نقش‌آفرینی جامعه ورزشکاری را در جامعه مشاهده کردیم و کمک مؤمنانه، نذر خون و نذر ر‌هایی نمونه‌هایی از فعالیت‌های جامعه ورزشکاران است، می‌گوید: «تاکنون ۳۵ فدراسیون کمک‌های مؤمنانه خود را از دو تا هفت مرحله برگزار کرده‌اند. در حوزه آزادی زندانیان هم ۲۸۰ زندانی جرایم غیرعمد در کشور توسط ورزشکاران آزاد شده‌اند.»
میرجلیلی با بیان اینکه در پویش‌های نذر خون، ورزشکاران بسیجی نقشی اساسی داشته‌اند، به دیگر اقدامات این قشر اشاره کرده و تصریح می‌کند: «دعوت به مشارکت حداکثری در انتخابات با برگزاری پویش‌های مختلف، از دیگر کار‌هایی است که ورزشکاران بسیجی در سال جاری انجام دادند.»
وی ادامه می‌دهد: «راهبرد دیگر این سازمان، عدالت‌محوری و مبارزه با فساد است که در حوزه‌های مختلف ورزشی مورد بررسی قرار گرفته است. ما به عنوان بازوان اجرایی در جامعه ورزشی کشور، سعی می‌کنیم در اعتلای ورزش و مسائل مالی و اخلاقی کمک کنیم و همچنین در اعتلای اخلاق مشکلات را برطرف کنیم.»
این مسئول با تأکید بر اینکه راهبرد بعدی این سازمان صیانت از استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و حفاظت از شعائر اصیل انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: «هیهات من الذله از شعائر اصیل انقلاب اسلامی است. پس زیر بار زور نخواهیم رفت، اما اینکه چگونه در مقابل این فشار‌های بیگانگان بایستیم و ورزشکاران را متوجه این امر کنیم، یک بحث اساسی است که در این بحث نیاز به افراد و محتوای اثربخش داریم.»

افتخارآفرینی با ۴۴۰ گروه جهادی
تشکیل گروه‌های جهادی به همت ورزشکاران یکی از حرکت‌های شاخص این قشر است که در حوادث و اتفاقات مختلف و با حضور پهلوانان و قهرمانان ملی توانسته روحیه خوبی به جامعه تزریق کند.
همراهی ملی‌پوشان و الگو بودن آن‌ها برای نوجوانان و جوانان در حالی که با چفیه‌ای بر گردن و مدال بسیجی بر سینه وارد منطقه‌ای می‌شوند، هرگز از یاد تاریخ پاک نخواهد شد.
مسئول سازمان بسیج جامعه ورزشکاران در این باره می‌گوید: «من معتقدم وزارت ورزش، فقط ورزش نیست، مرکز فعالیت‌های جهادی را هم شامل می‌شود. همان‌طور که تا امروز بیش از ۴۴۰ گروه جهادی بسیج ورزشکاران را در سطح کشور داریم که برخی برای ساخت و ساز می‌روند و برخی هم برای ایجاد شور و نشاط و امیدآفرینی به آینده فعالیت می‌کنند.»
میرجلیلی با یادآوری اینکه در ورزش‌های مختلف، ورزشکارانی داریم که در بحث کمک مؤمنانه با فروش مدال‌های‌شان کمک کردند، ادامه می‌دهد: «جامعه ورزش ما پای اعتقادات ایستاده است، اما نیاز به الگوسازی و همکاری جامعه رسانه‌ای دارد.»
وی، اردوی راهیان نور را از جمله راه‌هایی عنوان می‌کند که در ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی و الگوسازی در ورزش هم می‌تواند مؤثر باشد. اردو‌هایی که آثار آن درد دل‌ها و ارتباط قهرمانان با شهدا در آن بیابان‌ها را به زیبایی می‌توان دید.
به گفته این مسئول، تفکر انقلابی در حوزه ورزشی یعنی اینکه اگر می‌خواهیم ورزش پیشرفت کند باید از یک‌سری منافع شخصی و فردی بگذریم و به منافع ملی فکر کنیم.
میرجلیلی با تأکید بر اینکه با توجه به قدمت، فرهنگ، ورزشکاران و مربیانی که داریم باید در ورزش به اوج برسیم، تصریح می‌کند: «بسیج برای کمک در حوزه ورزش، بیش از هزار سالن به اسم ۹ دی در سطح کشور ساخته و بالغ بر ۲۰ هزار مدیر و مربی تخصصی تربیت کرده است. اما نیازمند یک مرکز ملی آکادمیک تربیت مربی هستیم، یا اینکه مربیان را برای دوره‌های عالی اعزام کنیم تا در زمینه مربی هم روی پای خود باشیم و در آینده‌ای نزدیک با مربیان خود در بازی‌های بین‌المللی حاضر شویم که این امر نیازمند یک هم‌افزایی به ویژه در این زمینه است.»

فرهنگ و توجه به سبک زندگی
توجه به فرهنگ عمومی و سبک زندگی ایرانی اسلامی، یکی دیگر از راهبرد‌های سازمان بسیج جامعه ورزشکاران است که اگر همه اقشار و نهاد‌ها ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند و این فرهنگ ورزش روزانه در زندگی مردم نهادینه شود، باعث کم شدن بیماری‌های حرکتی شده و نفع آن به اقتصاد رسیده و شور و نشاط و کارایی کشور را بالا می‌برد.
مسئول سازمان بسیج ورزشکاران معتقد است وقتی گفته می‌شود ورزش همگانی یعنی فرهنگ همگانی و این دو از هم جداشدنی نیستند.
وی با اشاره به سبک زندگی ایرانی اسلامی، می‌گوید: «دلیلی ندارد که کشوری با این همه قدمت و سابقه در ورزش که بیش از یک هزار و ۱۰۰ بازی بومی و محلی که با فلسفه عمیق و تاریخ بومی به معرفی هویت ایرانی می‌پردازد به سمت بازی‌های تازه‌تأسیس اروپایی و غربی برود.»
میرجلیلی ادامه می‌دهد: «طراحی بازی‌ها و ورزش‌های بومی، برای آمادگی جسمانی و دفاعی است که حتی ابزار این ورزش‌ها هم از ابزار دفاعی است. این ورزش‌ها بر اساس تاکتیک‌های نظامی طراحی شده که ورزشکاران بتوانند از کشور، دین و مملکت‌شان دفاع کنند.»
وی بر ترویج سبک زندگی و ورزش ایرانی اسلامی هم گریزی زده و تصریح می‌کند: «در حوزه مسائل دینی، فرهنگی و معنوی، باید برای خواهران و برادران شأنیت و کرامت‌شان حفظ شود. پس نیازی نیست به سمت رشته‌هایی برویم که تناسبی با چارچوب‌های ما و حتی فیزیولوژی بدن‌مان ندارد.»
این مسئول، یکی از ساده‌ترین و شکیل‌ترین راه‌های رسیدن به این هدف را الگو قرار دادن شهدای ورزشکار در دفاع مقدس عنوان کرده و می‌گوید: «وقتی از این شهدا، راه و روش برای ورزشکاران تعریف می‌کنیم، شیفته این شهدا می‌شوند و نمونه نهادینه شدن این فرهنگ را در قهرمان کشتی جهان آقای گرایی می‌توان دید که مدال خود را به شهید گمنام تقدیم کرد.»
میرجلیلی تأکید می‌کند هر قدر ورزشکاران را از طریق رسانه و فضای مجازی بیشتر به قشر جوان و جامعه معرفی کنیم، الگوسازی و الگوپروری کرده‌ایم، اگر چه کار سختی است، اما بهترین سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار