کد خبر: 1068671
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
هدف از جمع آوری و نصب شبکه انتقال فاضلاب، انتقال تمامی پساب‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تصفیه خانه و جلوگیری از نشت در داخل ایستگاه پمپاژ فاضلاب است.

رپورتاژ آگهی/ شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب به خارج از شهرها و روستاها، از جمله الزاماتی است که موجب توسعه شبکه‌ و تاسیسات فاضلاب شهری، حفظ محیط زیست، ارتقای سطح سلامت جوامع شهری و... شده است. فاضلاب بهداشتی یا انسانی به فاضلاب تولید شده در محیط‌های مسکونی اطلاق می شود. سرویس بهداشتی، حمام، ظرفشویی و فاضلاب آشپزخانه همگی جز این دسته از فاضلاب قرار دارند. به دلیل بار آلودگی زیاد و وجود میکروارگانیسم‌های خطرناک، جمع آوری فاضلاب‌های بهداشتی و انسانی به یکی از مهم ترین چالش های زندگی بشر تبدیل شده است.

به عنوان بخشی از یک سیستم تصفیه پساب، شبکه جمع آوری فاضلاب شامل مجموعه‌ای از لوله‌کشی‌ها (شامل لوله پلی اتیلن و لوله کاروگیتآدم رو و دریچه بازدید به همراه لوازم جانبی لازم برای جمع آوری و انتقال فاضلاب و سیالات گوناگون از مناطق شهری به محل دفع یا مخازن ذخیره سازی است.

طراحی و اجرای شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب

لوله پلی اتیلن فاضلابی و کاربرد آن در شبکه انتقال فاضلاب

امروزه در شهرهای بزرگ جهت انتقال سیالات گوناگون و فاضلاب به مخازن نگهداری و تصفیه خانه‌‌ها، دفع فضولات و آب‌‌ باران، سیستم زهکشی و… از لوله‌های بزرگی استفاده می‌شود که اصطلاحا به آن‌ها لوله پلی اتیلن فاضلاب گفته می‌شود. از ماده پلی اتیلن با چگالی کم، متوسط و بالا برای ساخت و طراحی لوله‌های پلی اتیلن تک جداره و دوجداره بسته به کاربرد مورد نظر آن‌ها استفاده می‌شود.

این لوله ها و اتصالات پلی اتیلنی به طور گسترده در شبکه‌های آبرسانی، گازرسانی، زهکشی، آبیاری، انتقال سیالات و آتش نشانی در مناطق شهری و روستایی استفاده می‌شود. لوله پلی اتیلن فاضلابی دارای چندین مزیت از جمله سهولت بارگیری، حمل و نقل آسان به دلیل وزن سبک، نصب سریع، مقاومت در برابر ضربه، سایش، استحکام بالا در برابر مواد شیمیایی و اسیدی، اتصال آسان، انعطاف پذیری بالا و… است.

انواع لوله پلی اتیلن

لوله‌های پلی اتیلن در اشکال و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. لوله‌های ساخته شده از پلی اتیلن را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • لوله پلی اتیلن تک جداره
  • لوله پلی اتیلن دوجداره (کاروگیتی)

لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله پلی اتیلن تک جداره نوعی لوله پلیمری است که می تواند فشارهای 2 تا 40 بار را تحمل کند و در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود. لوله‌های پلی اتیلن تک جداره مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصر به فرد را نسبت به انواع دیگر لوله‌ها ارائه می‌دهند که باعث افزایش سریع استفاده از این محصول در شبکه‌های انتقال و توزیع آب و گاز شده است.

کاربرد‌های لوله تک‌ جداره پلی اتیلنی

موارد زیر برخی از رایج‌ترین کاربردهای لوله پلی اتیلن تک لایه است:

شبکه‌های آبرسانی در شهرها و مناطق روستایی

سیستم انتقال فاضلاب صنعتی و مایعات 

شبکه‌های زهکشی

سیستم‌های آبیاری تحت فشار (سیستم‌های آبیاری قطره ای که با نوار آبی مشخص می‌شوند) 

عایق لوله‌های فلزی و کابل برق

کانال‌های تهویه

گاز رسانی (با نوار زرد مشخص شده است.)

لوله پلی اتیلن دوجداره 

لوله دوجداره پلی اتیلن که با نام لوله کاروگیت نیز شناخته می‌شود، دارای محدوده کاربری وسیعی در صنایع گوناگون می‌‌باشد. صنایع انتقال آب، فاضلاب، شبکه‌های آبیاری، زهکشی، جمع آوری آب‌های سطحی، پل سازی و… همگی از لوله پلی اتیلن دو جداره کاروگیتی استفاده می‌کنند. لوله‌های پلی اتیلن دو جداره در اشکال و اندازه‌های مختلف از جمله کورتیوب دار، کاروگیت و اسپیرال طراحی و تولید می‌شوند. مزیت اصلی لوله‌های پلی اتیلن دوجداره مقاومت عالی آن‌ها در برابر فشار بار خارجی است.  

ساخت و تولید لوله‌های کاروگیت فاضلابی

لوله کاروگیت یک نوع لوله پلی اتیلن دو جداره می‌‌باشد که دارای دو جداره مستقل است. لوله کاروگیت فاضلابی می‌تواند از پلاستیک‌هایی از قبیل پلی اتیلن با چگالی بالا (H.D.PE) یا PVC طراحی و تولید شود. این لوله که به لوله فاضلاب پلی اتیلن، لوله فاضلابی شیاردار، لوله آکاردئونی فاضلاب، لوله دوجداره، لوله کنگره‌ای نیز معروف است برای انتقال سیالات اسیدی و قلیایی فاضلاب و همچنین پساب‌های صنعتی استفاده می شود.

طراحی و اجرای شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب

سطح داخلی این لوله صاف و یکپارچه است، در حالی که سطح بیرونی آن مواج و حلقه‌ای شکل است. سطح داخلی صاف و صیقلی لوله کاروگیت دوجداره باعث کاهش تجمع گل و لای در داخل لوله شده و اجازه می‌دهد پساب و سیال با سرعت بیشتری از داخل لوله عبور کنند. این لوله فوق العاده قوی و بادوام است و توانایی تحمل تمامی فشارهای سطحی و زیرسطحی را دارد.

کاربرد لوله کاروگیت در صنایع گوناگون

انتقال آب، زهکشی، کابل‌ها، سیم‌ها، پل‌ها، جمع آوری و انتقال مواد اسیدی، بازی و نمک، جمع آوری و انتقال فاضلاب صنعتی، بیمارستانی، شهری، خانگی و کشاورزی و اخیراً حفاظت دریچه ها همگی از کاربردهای لوله های کاروگیت پلی اتیلن هستند. انعطاف پذیری، دوام و استحکام و همچنین قیمت مناسب و به صرفه، سبکی و حمل و نقل آسان، همگی از ویژگی‌های مهم لوله کاروگیت هستند.

انواع لوله کاروگیت دوجداره پلی اتیلنی

لوله کاروگیت کورتیوب دار

لوله اسپیرال کاروگیت (لوله کاروگیت مارپیچی)

لوله کاروگیت اسپیرال پلی اتیلنی

با توجه به وزن و هزینه زیاد اتصالات و خط تولید، روش جدیدی به نام روش تولید اسپیرال در خط تولید لوله کاروگیت ابداع شد.  لوله دوجداره کاروگیت اسپیرال برای انتقال سیالات خورنده و اسیدی استفاده می‌شود. شکل آن به گونه‌ای توسعه و ساخته شده است که سطح صاف داخلی آن به افزایش سرعت انتقال سیالات کمک می کند. سطح خارجی کنگره دار لوله کاروگیت اسپیرال، سبب کاهش میزان فشار وارده به دیواره‌های لوله اسپیرال می‌شود.

ظاهر مارپیچی لوله کاروگیت اسپیرال آن را در برابر فشارها و نیروهای محیطی مقاوم‌تر می کند. امکان تغییر رنگ سطح داخلی بنا به درخواست کاربر، عدم واکنش با مواد سیال و کاهش اصطکاک ضمن افزایش سرعت انتقال لوله از ویژگی و مزایای لوله اسپیرال می باشد.

لوله‌های کورتیوپ کاروگیت

لوله های کاروگیت کورتیوپ نوعی لوله پلی اتیلن دوجداره هستند که علاوه بر رفع ایرادات لوله های دوجداره قبلی، مزایای دیگری نیز دارند. لوله‌های کورتیوپ کاروگیت در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دلیل قیمت مناسب، دارای تنوع زیادی از لحاظ قطر  بدنه هستند که بنا به درخواست مشتری طراحی و ساخته می‌شوند. از لوله کاروگیت کورتیوب دار در صنایع شبکه جمع‌آوری اب های سطحی، ابرسانی در بخش‌های کشاورزی و انتقال سیالات خورنده استفاده می‌شود.

منهول و دریچه منهول در شبکه فاضلاب

منهول را می توان هم در مناطق شهری و هم در مناطق روستایی یافت. دریچه منهول که ممکن است در خیابان ها و معابر شهر روی زمین دیده شود، برای مخفی‌کردن و به عنوان پوششی برای منهول ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجرا و نصب منهول و دریچه منهول فاضلاب در محل تغییر مسیر خطوط انتقال فاضلاب، یکی از مهم ترین تجهیزات هدایت فاضلاب‌ها به تصفیه خانه و جلوگیری از تجمع پساب و ایجاد بوی نامطبوع  است. تعدادی منهول باید در فواصل لازم در امتداد خطوط انتقال در شبکه جمع‌آوری ساخته و نصب شود تا بتوان از آ‌نها برای فنر یا تخلیه شبکه در حین کار استفاده کرد.

طراحی و اجرای شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب

به عنوان مثال در شبکه فاضلاب شهری، منهول های انتهای کوچه‌ها، فاضلاب منازل داخل کوچه را به شبکه اصلی منتقل می کنند و همین روال تا انتقال فاضلاب به تصفیه خانه یا محل دفع فاضلاب ادامه می‌یابد. منهول ها برای اتصال بسیاری از لوله های پلی اتیلنی و کاروگیتی فاضلاب و هدایت آنها به یک مسیر واحد استفاده می‌شوند. دریچه‌های منهول سطح زمین جهت پوشش اتصالات خطوط آب و فاضلاب، خطوط تلفن و برق و منهول‌ها، دسترسی راحت به کانال مورد استفاده قرار می‌گیرند.  برای اطلاع از سایر جزئیات این محصول و خرید از صفحه منهول اوژن بازدید فرمایید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار