کد خبر: 1068535
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
شرکت‌های دانش‌بنیان جای معمار ساختمان را می‌گیرند
علاوه بر قیمت زمین، یکی از دلایل گرانی مسکن در ایران هزینه ساخت بالای مسکن است. برخی از کارشناسان دلیل این رخداد را سنتی‌سازی مسکن در ایران می‌دانند، اما حالا وزیر راه و شهرسازی از ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه ساخت و ساز مسکن و همچنین ورود شرکت‌های چینی به این بخش به شرط ورود فناوری‌های نوین صنعتی‌سازی مسکن سخن می‌گوید. بی‌شک اگر هزینه و مدت زمان ساخت مسکن کاهش پیدا کند، می‌توان امید داشت که قیمت مسکن در کشور نزول یابد.

علاوه بر قیمت زمین، یکی از دلایل گرانی مسکن در ایران هزینه ساخت بالای مسکن است. برخی از کارشناسان دلیل این رخداد را سنتی‌سازی مسکن در ایران می‌دانند، اما حالا وزیر راه و شهرسازی از ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه ساخت و ساز مسکن و همچنین ورود شرکت‌های چینی به این بخش به شرط ورود فناوری‌های نوین صنعتی‌سازی مسکن سخن می‌گوید. بی‌شک اگر هزینه و مدت زمان ساخت مسکن کاهش پیدا کند، می‌توان امید داشت که قیمت مسکن در کشور نزول یابد.
قیمت بالای زمین یکی از دلایل گرانی مسکن در ایران است، اما باید اعتراف کرد که به گران‌ترین شیوه ساخت مسکن در ایران انجام می‌گیرد، از این‌رو کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر سنتی‌سازی کنار گذاشته شود و صنعتی‌سازی مسکن اشاعه پیدا کند، انقلاب بزرگی در حوزه تولید مسکن در ایران رخ می‌دهد.
اگر به کمک صنعتی‌سازی مسکن و تولید محصولات مبتنی بر تکنولوژی نوین، هزینه و بازه‌زمانی تولید مسکن کاهش یابد، بازار مسکن دچار تحول می‌شود، اما به نظر می‌رسد در بازار داخلی صنعتی‌سازی مسکن با مشکل مواجه است، از این‌رو در کنار شناسایی موانع صنعتی‌سازی مسکن شاید بد نباشد به شرط انتقال تکنولوژی از شرکت‌های چینی برای تولید مسکن در ایران بهره ببریم. در همین راستا وزیر راه و شهرسازی بر بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در حوزه روش‌های نوین، به صرفه و کیفی‌سازی ساخت و ساز‌ها تأکید کرد، به نظر می‌رسد قرار است صنعتی‌سازی مسکن جای معماران و استاد کاران ساختمانی را بگیرد.
رستم قاسمی در مأموریتی ویژه از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خواست تا نسبت به کیفی‌سازی، سرعت در ساخت و همچنین مناسب‌سازی قیمت ساخت و ساز در کشور با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از توانمندی‌ها و دانش آنها، اقدام کند.
وی با اشاره به اینکه صنعت ساختمان یک دانش است که ضرورت دارد از نظر کیفیت، قیمت و سرعت در ساخت به‌روز و متحول شود، گفت: مذاکره شرکت‌های خارجی با وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت واحد‌های مسکونی با قیمت کمتر از شرکت‌های ایرانی، نشان‌دهنده دانش فنی آنهاست که باید تلاش کنیم تا در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان توان خود را به آن سطح برسانیم. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه مسکن، قیمت‌ها با روش ساخت سنتی مناسب نخواهد بود. شرکت‌های خارجی پیشنهاد ساخت و ساز با قیمت‌های پایین‌تر از داخلی‌ها را می‌دهند، اما استفاده از توان داخلی در اولویت قرار دارد و این نشان می‌دهد که کار علمی و فناوری در خصوص ساخت و ساز مسکن انجام نشده است و این یک مأموریت ویژه برای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است.
قاسمی تأکید کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی باید با انتشار فراخوان از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت کند تا طرح‌های مناسب خود را در مورد ساختمان ارائه بدهند. مرکز تحقیقات مأموریت دارد تا به سرعت در حوزه ساخت و ساز، تحول ایجاد کند و ایجاد تحول نیز از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان حاصل می‌شود. وزیر راه و شهرسازی شاخص‌های ارتقا را شامل کیفیت، سرعت و مناسب‌سازی قیمت برشمرد و خاطرنشان کرد: سرعت ساخت در قیمت تمام‌شده تأثیر فراوانی دارد؛ بدین‌معنا که ساختمانی که در یک‌سال احداث می‌شود، نسبت به ساختمانی که طی دو سال و بیشتر احداث خواهد شد، از نظر قیمتی متفاوت است، بنابراین با توجه به اینکه قیمت‌های تمام شده ساختمان در کشور بسیار گران‌تر از سایر کشور‌ها انجام می‌شود، باید مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این بخش اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.
قاسمی در روش‌های ساخت و ساز، توجه به اقلیم را نیز مورد تأکید قرار داد و اعلام کرد: در خصوص مسکن با توجه به وضعیت نه‌چندان مناسبی که به علت سنتی‌سازی وجود دارد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مأموریت دارد تا نسبت به انتشار فراخوان و دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهره‌مندی از روش‌های نوین ساخت اقدام کند.
قاسمی افزود: در کشور توانمندی برای ساخت و ساز به صرفه، کیفی و سریع وجود دارد و در بخش‌های دیگر این موضوع به اثبات رسیده‌است که باید این شیوه در ساخت‌وساز و ساختمان‌سازی نیز نهادینه شود.
وی همچنین، روش‌های احداث زیرساخت‌ها در حوزه‌های حمل‌ونقلی کشور را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: در وزارت راه و شهرسازی، در حوزه روش‌های نوین ساخت کاری انجام نشده‌است که در این دوره باید جبران شود. برای همین باید از شرکت‌های دانش‌بنیان و جدید دعوت کنیم تا در حوزه ساخت و ساز، مصالح و تجهیزات، روش‌های جدید را ارائه بدهند تا به کیفیت، سرعت و قدمت ساختمان‌ها و دیگر حوزه‌های حمل‌ونقل بیفزاییم. وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که نمونه‌های مناسبی ارائه بدهند برای پایلوت حتماً سرمایه‌گذاری می‌کنیم و حمایت‌های لازم را از شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار