کد خبر: 1067964
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
استارت آماده‌سازی برای بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ زده شد
شیوا نوروزی

ستاد کارشناسی بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ اولین جلسه هماهنگی خود را برگزار کرد. در حالی که کمتر از یک سال دیگر به آغاز این بازی‌ها در هانگژو باقی مانده، مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش روز گذشته تشکیل جلسه دادند و در خصوص نحوه اعزام کاروان بحث و تبادل‌نظر کردند. در این جلسه نفراتی از جمله صالحی‌امیری رئیس و کیکاووس سعیدی دبیر کمیته ملی المپیک، پیمان فخری سرپرست کاروان اعزامی و علی‌نژاد معاون وزیر ورزش حضور داشتند.
کیفی‌گرایی
بیش از سه ماه از اتمام بازی‌های المپیک می‌گذرد و دیگر وقت آن رسیده بود که ستاد عالی بازی‌های آسیایی تشکیل شود. کمیته ملی المپیک قصد دارد براساس تأکیدات مقام معظم رهبری در بازی‌های آسیایی سیاست کیفی‌گرایی را در دستور کار قرار دهد. هنوز رشته‌های اعزامی به این بازی‌ها مشخص نشده است، ولی به گفته مسئولان تمامی تیم‌ها و نفرات بر اساس ملاک‌های کیفی به هانگژو اعزام خواهند شد تا بهترین نتایج و خوشرنگ‌ترین مدال‌ها به ارمغان بیاید. در جلسه دیروز نیز بر این مسئله تأکید شده است. صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک با تأکید دوباره بر کیفی‌گرایی گفت: «زمان کوتاهی تا بازی‌های آسیایی داریم. در این مدت درگیر المپیک بودیم، از این‌رو ستاد بازی‌ها را بعد از المپیک برگزار کردیم و امروز رسماً اولین جلسه آن برگزار شد. روی محور‌های متعددی بحث کردیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که سیاست‌های کلی اعزام را مشخص کنیم. تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اعزام کیفی در دستور کار ماست و قطعاً کاروان کیفی خواهد بود. رشته‌ها هم در سه دسته (قطعاً مدال‌آور، شانس مدال و بدون شانس مدال) تقسیم‌بندی شده‌اند. هدف‌گذاری ما این است که کاروان در هانگژو درخشش داشته باشد و نسبت به دوره قبل، یک پله صعود کنیم.»
ستاد فرهنگی
نکته قابل توجه در صحبت‌های صالحی‌امیری توجه به مسائل فرهنگی بود. رئیس کمیته ملی المپیک از تشکیل کمیته فرهنگی خبر داد و از مردم خواست در مورد نام و شعار کاروان نظر بدهند: «از تولیدات و ظرفیت‌های داخلی استفاده می‌کنیم. همچنین باید فضای لازم را به بانوان بدهیم و اعزام بیشتری در بخش بانوان داشته باشیم. در کنار ستاد قهرمانی، ستاد فرهنگی هم خواهیم داشت. در مورد لباس کاروان قرار است سرپرست کاروان سیاست‌های طراحی لباس را با استفاده از کارشناسان تدوین کند. نظر ورزشکاران و مردم را در مورد لباس خواهیم گرفت. در مورد نام و شعار کاروان نیز قرار است پیشنهادات را جمع و در جلسه بعد بررسی کنیم. از مردم می‌خواهیم نظرات خود را برای ما ارسال کنند. نام کاروان باید ارزش‌های هویتی و عناصر فرهنگی و توجه به نام ایران را داشته باشد.»
کاروان ۵۰۰ نفری
سرپرست کاروان ورزش ایران در هانگژو ۲۰۲۲ تعداد نفرات اعزامی را بالا توصیف کرد. پیمان فخری که جایگزین نصرالله سجادی شده به این مسئله اشاره داشت: «کمبود وقت داریم، چراکه المپیک به تعویق افتاد و ستاد دیر تشکیل شد. در این جلسه تصمیمات خوبی گرفته شد. از هفته آینده جلسه با فدراسیون‌ها را آغاز خواهیم کرد. سیاست‌هایی را که ابلاغ شد در مورد رشته‌ها اعمال کردیم. رشته‌هایی که مدال قطعی یا شانس کسب مدال دارند یا شانس ندارند شناسایی شده‌اند. امروز یک کاروان ابتدایی داریم و بعد از آن به فدراسیون‌ها زمان می‌دهیم برای اثبات اینکه آنچه عنوان می‌کنند صحت داشته باشد. برخی رشته‌ها دو سال است نبودند و ممکن است شانس داشته باشند و ما فرصتی می‌دهیم تا خود را اثبات کنند. کاروان بزرگی داریم و بین ۴۵۰ تا۵۰۰ نفر انتخاب می‌شوند.» سرپرست کاروان در خصوص اعزام کیفی گفت: «در ۱۶ رشته در المپیک بودیم و شرایط آن‌ها مشخص است، ولی سایر رشته‌ها در مسابقات نبودند و نیاز به ارزیابی دارند تا خرداد و تیر ارزیابی نهایی را انجام خواهیم داد. غیر از رشته‌های پایه و مادر رشته دیگری را نداریم که شانس مدال نباشند و در لیست باشند. پنج رشته به بازی‌های آسیایی اضافه شده و دو رشته کاملاً بومی چین بوده است. یکی از رشته‌های اضافه شده شطرنج است که ما شانس مدال داریم. از طرفی پنج رشته حذف شدند که ما شانسی برای کسب مدال در آن‌ها نداشتیم. سیاست کلی را وزارت و کمیته مشخص می‌کنند، براساس شرایط و امکانات این سیاست تعیین می‌شود. هیچ تضمینی نیست که رشته‌ای اضافه نشود. اگر ظرفیت و بودجه کشور اجازه دهد ما هم استقبال می‌کنیم که رشته‌های بیشتری اعزام شوند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار