کد خبر: 1067704
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸

اعتراضات علیه نتایج انتخابات در عراق ادامه دارد. روز جمعه تظاهرات‌کنندگان با در دست داشتن پلاکارد‌هایی با عنوان دزیده شدن رأی آنها، برخی جاده‌ها را بستند. این اعتراضات در حالی ادامه یافته است که بغداد میزبان نشست‌های متعدد ائتلاف‌های سیاسی است و گروه‌های انتخاباتی حال پس از اعلام نتایج به‌دنبال تشکیل کابینه آتی عراق هستند.
ساختمان وزارت برنامه‌ریزی عراق در بغداد، پایتخت این کشور، روز جمعه ۱۴ آبان‌ماه شاهد اعتراضات علیه نتایج انتخابات پارلمانی اخیر این کشور بود. رسانه‌های عراقی در این ارتباط گزارش دادند که تعداد زیادی از افراد معترض به نتیجه انتخابات پارلمانی به خیابان‌های بغداد آمدند و با نیرو‌های امنیتی این کشور در نزدیکی منطقه سبز درگیر شده‌اند. بر اساس گزارش «العهد»، تظاهرات حدود ساعت ۲ بعدازظهر به وقت تهران با حضور گسترده مردمی از کنار ساختمان وزارت برنامه‌ریزی آغاز شد. معترضان به نتایج انتخابات با در دست داشتن پلاکارد‌هایی با عنوان دزدیده شدن رأی شان، جاده اصلی استان کرکوک را بستند و نیرو‌های امنیتی برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان در نزدیکی منطقه سبز تیر هوایی شلیک کردند. برخی منابع نیز گفتند در این تظاهرات از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان استفاده شده است.
اعتراضات روز جمعه در بغداد یک روز پس از آن صورت گرفت که «کمیته آماده‌سازی تظاهرات علیه نتایج انتخابات» خواستار مشارکت در تظاهرات مسالمت آمیز با شعار «جمعه فرصت نهایی» شده بود. کمیته مذکور همچنین گفته بود که پس از این تظاهرات وارد فاز تازه‌ای از اعتراضات می‌شود. از زمانی که کمیساریای عالی انتخابات عراق نتایج انتخابات پارلمانی را اعلام کرد، برخی گروه‌ها مخالفت خود را با نتایج این انتخابات اعلام کردند و به دنبال آن گروهی از شهروندان عراقی به تظاهرات در مناطق مختلف این کشور پرداختند.
مهمانی‌های سیاسی در بغداد
همزمان با اعتراضات روز جمعه علیه نتایج انتخابات، منابع خبری از دیدار رهبر جریان صدر و «محمد الحلبوسی» رئیس ائتلاف «تقدم» در راستای تشکیل دولت جدید عراق خبر دادند. این دیدار در خانه الحلبوسی در بغداد برگزار شد و برجسته‌ترین دیدار در نوع خود میان دو ائتلاف اول و دوم براساس نتایج اعلام شده انتخاباتی است.
روز جمعه همچنین «سیدعمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی با سید مقتدی الصدر دیدار و گفتگو کرد. سید عمار الحکیم در بیانیه‌ای در ارتباط با جزئیات این دیدار اعلام کرد که با رهبر جریان صدر درباره نتایج انتخابات اخیر و اقدامات لازم برای تشکیل دولت جدید رایزنی کرده است. دیدار میان ائتلاف‌های سیاسی در بغداد در حالی برگزار شد که دبیرکل عصائب اهل‌الحق عراق در سخنانی اعلام کرد که شواهد و اسناد مربوط به «تقلب» در انتخابات پارلمانی اخیر عراق را به دادگاه فدرال این کشور ارائه خواهد کرد. «قیس الخزعلی»، دبیرکل عصائب اهل‌الحق عراق در سخنانی اظهار کرد که نتایج انتخابات عراق مورد قبول نیست و مشارکت‌کنندگان در انتخابات نیز آن را قبول ندارند. وی در این باره گفت که مخالفت با نتایج انتخابات طبق شواهد و اسناد موجود صورت گرفته است. وی با اشاره به اینکه روند اعتراضات تا احقاق حق ادامه خواهد داشت، تأکید کرد: تقلب در انتخابات اخیر منطقی نبوده و غیرقابل قبول است. الخزعلی ادامه داد: جنبش فتح ۴۸ کرسی را به دلیل تقلب از دست داده است و شواهد واقعی مبنی بر دستکاری نتایج انتخابات وجود دارد و اثبات آن مستلزم شمارش دستی کامل آرا است. وی همچنین تأکید کرد: در صورت عدم تغییر نتایج انتخابات، گزینه‌های متعددی در اختیار داریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار