کد خبر: 1067538
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
امواج آرام دریای عمان را اقتدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ناو‌های امریکایی ناآرام می‌کند. خبر‌ها از برخورد نیروی دریایی سپاه پاسداران با ناو جنگی امریکا در آب‌های جنوبی ایران حکایت دارد.

امواج آرام دریای عمان را اقتدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ناو‌های امریکایی ناآرام می‌کند. خبر‌ها از برخورد نیروی دریایی سپاه پاسداران با ناو جنگی امریکا در آب‌های جنوبی ایران حکایت دارد. این درگیری به‌دنبال رفتار غیر حرفه‌ای ناو جنگی امریکا در آب‌های دریای عمان رخ داده و واکنش قایق‌های تندرو سپاه پاسداران باعث شده ناو امریکایی صحنه را ترک کند. یک مقام امریکایی توقیف نفتکش توسط نیرو‌های ایرانی را تأیید کرده، ولی مدعی شد که امریکایی‌ها تنها نظاره‌گر عملیات بودند و با ایرانی‌ها مقابله نکردند.

درگیری میان نیروی دریایی سپاه و ناو امریکایی در پی آن صورت گرفته است که چند روز پیش از آن امریکا نفتکش حامل نفت صادراتی ایران در آب‌های دریای عمان را مصادره و با انتقال محموله نفت ایران به یک نفتکش دیگر، آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت می‌کند. پس از این، نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن روی عرشه نفتکش، آن را به تصرف خود درآورده و به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت می‌کند. در ادامه نیرو‌های امریکایی با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند، اما با ورود مقتدرانه نیرو‌های سپاه این تعقیب و گریز ناکام می‌ماند. همچنین نیرو‌های امریکایی بار دیگر با امکانات بسیار و استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش ایرانی را که تحت حمایت نیروی دریایی سپاه بود، سد کنند که باز هم موفق نشدند و این نفتکش هم اکنون در آب‌های سرزمینی ایران است.
ادعای کاخ سفید
درگیری سپاه پاسداران و نیرو‌های امریکایی در آب‌های جنوبی ایران البته تازگی ندارد، اما بعضی منابع می‌گویند درگیری اخیر شش ساعت طول کشیده است. چند ساعت پس از انتشار این خبر، ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که گزارش‌ها در این ارتباط را مشاهده کرده، اما اطلاعاتی برای ارائه ندارد.
یک مقام وزارت دفاع امریکا دیروز تأیید کرد که نیرو‌های ایرانی یک نفتکش را دریای عمان توقیف کرده‌اند. نشریه نیوزویک روز چهار شنبه به نقل از یک مقام پنتاگون نوشت که نیرو‌های ایرانی هفته گذشته یک نفتکش را در دریای عمان توقیف کرده‌اند. این مقام امریکایی مدعی شده که نیرو‌های امریکایی فقط حادثه را تماشا کردند و با نیرو‌های سپاه پاسداران مقابله نکردند. وی که به شرط عدم افشای نام با نیوزویک گفتگو می‌کرد، مدعی شد: «ما ادعای ایرانی‌ها را مبنی بر اینکه آن‌ها مانع بازپس‌گیری کشتی توسط ما شدند، رد می‌کنیم». وی اضافه کرد: «اصل مطلب این است؛ این اتفاق هفته پیش افتاد. نیرو‌های دریایی در دریای عمان، توقیف این نفتکش را به دست نیرو‌های دریایی ایران تماشا کردند.» مقام پنتاگون درباره اینکه امریکایی‌ها چه رویدادی را تماشا کردند اینطور توضیح داد: «حدود ۱۰ قایق تندرو ایران به سمت آن چیز یورش بردند.» وی اضافه کرد: «ما هفته گذشته به دلیل برخی حساسیت‌ها جزئیات این حادثه را منتشر نکردیم، اما حالا ایرانی‌ها مسئله را به سمت ما برگردانده‌اند و می‌گویند مانع از آن شده‌اند که ما آن کشتی را توقیف کنیم، در حالی که کاملاً روشن است که نیرو‌های ما داشتند بر اوضاع نظارت می‌کردند.» خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است که ایران یک نفتکش تحت پرچم ویتنام را در دریای عمان توقیف کرده و هنوز این نفتکش را در اختیار دارد و در بندرعباس نگهداری می‌کند. یک مقام امریکایی گفت: «نیرو‌های سپاه پاسداران ۲۴ اکتبر در اقدامی مسلحانه نفتکش MV Southys را در اختیار گرفتند. مقام مورد استناد آسوشیتدپرس هم مدعی شده که امریکا این حادثه را مشاهده کرده، اما در نهایت اقدامی انجام نداده است.» رسانه امریکایی نوشته این دو مقام با توجه به تلاش‌های امریکا برای آغاز مجدد مذاکرات برجام در وین به شرط عدم افشای نام با آسوشیتدپرس گفتگو کرده‌اند.
پیش‌تر نیروی دریایی ارتش امریکا اردیبهشت‌ماه امسال با انتشار ویدئویی نزدیک شدن شناور‌های سپاه پاسداران به قایق‌های گشت امریکایی در جنوب خلیج فارس را تأیید کرده بودند، هرچند در آن زمان درگیری خاصی اتفاق نیفتاد.
وقوع درگیری اخیر همزمان با اظهارات مقامات مختلف ایرانی و غربی درباره آمادگی برای آغاز مذاکرات احیای برجام در وین است. ایران آمادگی خود را برای آغاز مذاکرات به شرط نتیجه‌بخش بودن این گفتگو‌ها اعلام کرده، اما به نظر می‌رسد در واشنگتن صدا‌های بسیار مخالفی برای بازگشت به مذاکرات برجام وجود دارد. مضاف بر این رویکرد کاخ سفید در اعلام برخی تحریم‌ها علیه نهاد‌ها و افراد ایرانی که جمعه گذشته اعلام شد، چشم‌انداز ازسرگیری مذاکرات را با ابهام روبه‌رو کرده است. برای امریکا بازگشت ایران به برجام یک تیغ دولبه است و اگرچه مخالفت‌ها در امریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران زیاد است، اما کاخ سفید همزمان تلاش دارد فشار خود را بر تهران برای بازگشت به میز مذاکره افزایش دهد.
توقیف نفتکش ایرانی از سوی امریکا در راستای اخلال در جریان انرژی ایران است، هرچند گزارش‌های رسمی از افزایش فروش نفت ایران خبر می‌دهند. به نظر می‌رسد امریکا به شدت نگران است که ایران بدون بازگشت به برجام بتواند به صادرات نفت ادامه دهد و حتی میزان فروش نفت خود را افزایش دهد. در روز‌های گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که امریکا مذاکراتی با چین برای کاهش خرید نفت خام از ایران انجام داده است. در حالی که مقامات امریکایی هدف اصلی تحریم‌های نفتی ایران را به صفر رساندن صادرات نفت عنوان می‌کنند، با گذشت بیش از سه سال از آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه ایران در قالب فشار حداکثری ترامپ که پس از او نیز در دولت بایدن ادامه یافته است، صادرات نفت ایران در حال افزایش است. وندی شرمن، معاون وزیر خارجه امریکا هم در سفر سه ماه پیش خود به چین، موضوع خرید نفت ایران را با مقامات چینی مطرح کرده و از آن‌ها خواسته بود خرید نفت از تهران را متوقف کنند. پایگاه خبری واشنگتن‌فری‌بیکن هم روز سه‌شنبه، ۱۱ آبان ماه در گزارشی درباره واردات نفت چین از ایران نوشت: فروش نفت ایران به چین در ماه‌های گذشته افزایش یافته است. فری‌بیکن نوشته چین طی سه ماه گذشته به طور متوسط نزدیک به ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده که این رقم، دوبرابر بازه زمانی مشابه در سال گذشته است. در این شرایط طبیعی است که وقتی مقامات واشنگتن سیاست‌های تحریمی خود را علیه ایران بی‌تأثیر و شکست خورده می‌بینند، به‌دنبال افزایش فشار بر ایران از طریق هر ابزاری باشند، هرچند درگیری اخیر در دریای عمان و عقب‌نشینی ناو‌های امریکایی نشان داد که برای تهران هیچ خط قرمزی در مقابله مستقیم با امریکا وجود ندارد و در نهایت این واشنگتن است که با وجود تهدیدات پا پس می‌کشد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
0
0
در هر نقطه ای از این کره خاکی، که روحیه استکباری و صفت شیطنت امریکایی وجود داشته باشد، شیطان بزرگ در امان نیست.
چه خشکی باشد؛ چه آسمان و چه دریا...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار