کد خبر: 1066998
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
تنش در مناسبات ریاض - بیروت پس از حمایت وزیر لبنانی از انصارالله
عربستان در مقابل فحاشی‌های ترامپ که مدام سعودی‌ها را «گاو شیرده» خطاب می‌کرد، لب نمی‌جنباند و با روانه کردن میلیارد‌ها دلار به کاخ سفید این حقارت‌ها را به جان می‌خرید، اما این گاو نحیف در برابر انتقاد وزیر لبنانی نسبت به جنایت‌های ائتلاف سعودی در یمن تاب نیاورده و سفیر بیروت را از ریاض اخراج کرده و سفیر خود را فراخوانده است؛ اقدامی که روابط دیپلماتیک ریاض- بیروت را متشنج‌تر از قبل کرده است.

عربستان در مقابل فحاشی‌های ترامپ که مدام سعودی‌ها را «گاو شیرده» خطاب می‌کرد، لب نمی‌جنباند و با روانه کردن میلیارد‌ها دلار به کاخ سفید این حقارت‌ها را به جان می‌خرید، اما این گاو نحیف در برابر انتقاد وزیر لبنانی نسبت به جنایت‌های ائتلاف سعودی در یمن تاب نیاورده و سفیر بیروت را از ریاض اخراج کرده و سفیر خود را فراخوانده است؛ اقدامی که روابط دیپلماتیک ریاض- بیروت را متشنج‌تر از قبل کرده است.
در حالی که روابط عربستان و لبنان در سال‌های اخیر بر سر مسائل سیاسی و اقتصادی، تیره شده، این بار انتقاد از جنگ یمن، دو طرف را در آستانه قطع روابط دیپلماتیک قرار داده است. در پی بروز تنش دیپلماتیک میان ریاض و بیروت به دلیل اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، دولت عربستان سفیرش را از لبنان احضار کرد و به سفیر لبنان ۴۸ ساعت وقت داد ریاض را ترک کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، عربستان سعودی همچنین تصمیم گرفت تمام واردات لبنان را متوقف کند؛ و به منظور تأمین امنیت شهروندانش در شرایط ناامن لبنان، ممنوعیت سفر شهروندان سعودی به لبنان را تمدید کرد. در بیانیه رسمی عربستان سعودی از وضعیت روابط با جمهوری لبنان به دلیل بی‌توجهی مقامات لبنانی به واقعیت‌ها و عدم تداوم اقداماتی برای اصلاح روابط ابراز تأسف شده است. در بیانیه گفته شده پادشاهی سعودی از پیامد روابط با لبنان «به دلیل نادیده گرفتن واقعیت‌ها توسط مقامات لبنانی و ناکامی مداوم آن‌ها برای اتخاذ تدابیر اصلاحی متأسف است.» وزارت خارجه سعودی مدعی شده است، سلطه «گروه حزب‌الله» بر تصمیمات لبنان، این کشور را به بستری برای فعالیت‌های تروریستی تبدیل کرده است. این وزارتخانه با تأکید بر اینکه حزب‌الله بهترین‌ها را برای لبنان نمی‌خواهد، مدعی شده است: «شبه‌نظامیان حزب‌الله به حوثی‌ها آموزش نظامی می‌دهند.» به گزارش شبکه المیادین، در بیانیه وزارت خارجه عربستان آمده است که اظهارات جورج قرداحی مایه تأسف و اهانت به عربستان و متحدانش در جنگ یمن است و تأکید شده که این اظهارات جانبداری آشکار از گروه انصارالله است که به گفته عربستان امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند. به تبعیت از عربستان، کویت و بحرین هم ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، ۴۸ ساعت به کاردار سفارت لبنان فرصت دادند خاک این کشور‌ها را ترک کند.
تنش دیپلماتیک بین ریاض و بیروت در پی اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان در مورد یمن و ائتلاف سعودی رخ داد. جورج قرداحی اخیراً در مصاحبه‌ای در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفته بود: «حوثی‌ها از خودشان دفاع می‌کنند؛ آنان به احدی تعدی نداشتند. به نظر من جنگ یمن، جنگ بیهوده‌ای است که باید متوقف شود، چراکه تجاوز به یک ملت است. شما زیان‌هایی را که به این ملت وارد می‌شود می‌بینید. این ملت در محل سکونت‌شان و در خانه‌ها و روستاهای‌شان و در میدان‌های‌شان و حتی در مراسم سوگ و شادی‌شان از سوی جنگنده‌ها بمباران می‌شوند. آنچه در دو، سه سال انجام نشد، در هشت سال هم به سرانجام نخواهد رسید؛ این به معنای بیهودگی این جنگ است. این دیدگاه من است.»
تنش عربستان سعودی با لبنان مسبوق به سابقه است و چند سال پیش نیز سعودی‌ها، برای تحت فشار قرار دادن بیروت، سعد الحریری، نخست‌وزیر سابق لبنان را به مدت یک ماه در ریاض زندانی کرد تا بتواند خواسته‌های خود را به دولت لبنان تحمیل کند. عربستان در دو سال گذشته نیز با همراهی امریکا و رژیم صهیونیستی، تلاش کرده به بحران اقتصادی و اعتراضات در لبنان دامن زده و حزب‌الله را مسبب این ناامنی‌ها معرفی کند. عربستان سعودی درحالی از سخنان انتقاد آمیز وزیر لبنانی به خشم آمده است که مقامات این رژیم در مقابل فحاشی‌های مکرر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا که آن‌ها را «گاو شیرده» خطاب می‌کرد، سکوت کرده بود. سعودی‌ها حتی به جای واکنش تند به این اظهارات، قرارداد‌های چند صد میلیارد دلاری با امریکا امضا می‌کردند و با این اقدام، اظهارات تحقیرآمیز ترامپ را به جان می‌خریدند.
واکنش‌ها
نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان روز شنبه با ابراز تأسف از اقدامات عربستان در قبال کشورش گفت که در حال برقراری تماس برای آرام کردن بحران پیش آمده با عربستان است. به گزارش پایگاه خبری العهد، میقاتی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما عمیقاً از تصمیم عربستان متأسفیم و امیدواریم که ریاض در این تصمیمات تجدیدنظر کند و ما نیز به نوبه خود با تمام تلاش و پشتکار به کار برای رفع ایرادات ادامه خواهیم داد.» وی افزود: «وزیر اطلاع‌رسانی قبل از تصدی این پست مصاحبه کرده بود و اظهاراتش بیانگر نظر دولت نیست». عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان هم گفت، برای اصلاح روابط با عربستان سعودی و دیگر کشور‌های حاشیه خلیج فارس تلاش‌های هماهنگی انجام خواهد شد. به گزارش شبکه المسیره یمن، در واکنش به اقدامات عربستان «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در توئیتر خود نوشت: «اگر عربستان سعودی به سبب مواضع اخیر جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، واردات محصولات لبنانی را ممنوع کرده پس دولت یمن را به نشست فوری و اتخاذ دستوری مبنی بر جلوگیری از ورود تولیدات سعودی به لبنان فرا می‌خوانم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار