کد خبر: 1066507
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
سليمي‌نمين در برنامه «هاشمي بدون رتوش» از فساد دانشگاه آزاد در دوره جاسبی می‌گوید
عباس سليمي‌نمين، مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران در برنامه‌ «هاشمي بدون رتوش» كه در كلاب‌هاوس و با حضور علي مطهري، غلامحسين كرباسچي و علي شكوري‌راد برگزار شد، با بيان اينكه مرحوم هاشمي خود را فراتر از قانون مي‌دانست، اظهار داشت: حسن روحاني 29 شهريور 1375 در جمع مردم سرخه گفت: «قانون اساسي نوكر نظام است و ارزش قانون اساسي، آراي مردم است. انسان‌هاي استثنايي و شايسته در قالب قانون اساسي نمي‌گنجند.» اما سخني از هاشمي شنيده نشد كه اين حرف روحاني را نقد كند و ايشان را دعوت به پذيرش قانون اساسي كند و بگويد همه ذيل قانون هستند.
سليمي‌نمين با اشاره به تحقيق و تفحص از صدا و سيما در مجلس ششم گفت: در آن زمان هيچ كس مانع نشد و نتيجه آن هم در مجلس قرائت شد و اتهاماتي متوجه برخي افراد گشت، اما وقتي موضوع تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد در مجلس كليد خورد، افراد محقق را دستگير و از دانشگاه آزاد بيرون كردند. در مجلس اعلام شد كه تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد به دليل برخورد و بيرون كردن محققان، متوقف شد اما هاشمي‌رفسنجاني با رياست غيرقانوني دانشگاه آزاد و رفتارهاي غيرقانوني ايشان برخورد نكرد. ‌اي كاش حداقل مي‌گفت خودم نظارت و تحقيق و تفحص مي‌كنم. در هيچ كجا از خاطرات روزشمار هاشمي‌رفسنجاني نيز نيامده كه ايشان گفته باشد خودم افرادي را براي تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد مشخص كردم كه اموال دانشگاه و نقل و انتقالات پول را بررسي كنند.
هاشمي فراتر از قانون عمل مي‌كرد
سليمي‌نمين افزود: مرحوم هاشمي فراتر از قانون رفتار مي‌كرد تا بتواند افراد را زير چتر خود نگه دارد، از اين رو در دانشگاه آزاد فسادهاي بسياري شكل گرفت و بسياري از سياستمداران، دكتراي تقلبي گرفتند، اينها همه در خدمت يك مركز قدرتي قرار گرفتند كه نظارت بر آن وجود نداشت. رفتارهاي خلاف قانون و خودمحورانه هاشمي را نمي‌توان اعتدال ناميد. اعتدال در رفتارهاي امام بود كه گاهي اين طيف و گاهي آن طيف را سرزنش مي‌كرد.
مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران خاطرنشان كرد: هاشمي تفكر خاصي داشت كه براي آن تفكر، قانون را دور مي‌زد و برخي معيارهاي اساسي انقلاب را زيرپا مي‌گذاشت چراكه معتقد بود آن راه درست است. يكي از بدعت‌هايي كه در دوران هاشمي پايه گذاشته شد، تحصيل ياران ايشان همچون آقايان روحاني و ميرزاده در خارج از كشور بود.
سليمي‌نمين گفت: در آن دوران به آقاي ميرزاده يادداشت محرمانه دادم كه شما بر اساس اسنادي براي تحصيل به استراليا تردد مي‌كنيد. گفتم اين درست نيست و دنياگرايي را در بين مسئولان و مردم رايج مي‌كند. ايشان در پاسخ خواهش كرد كه آن را منتشر نكنم و گفت سعي مي‌كنم اين موضوع را جبران كنم. من درج نكردم، اما بعد در خاطرات هاشمي آمد كه آقاي ميرزاده آمد و گفت سليمي‌نمين كج‌انديش است! از آقاي ميرزاده موضوع را جويا شدم و ايشان گفت من چنين چيزي را نگفتم. رفتار من هم واقعاً به ‌گونه‌اي نبود كه ايشان چنين اتهامي به من بزند. در ادامه از ايشان پرسيدم كه در خصوص فساد در دانشگاه آزاد در دوره آقاي جاسبي نظرتان چيست؟ ايشان گفت جلوي تحقيق و تفحص گرفته شد، اما وقتي اطلاعاتي در مورد اقدامات آقاي جاسبي از بيرون جمع‌آوري شد، آقاي هاشمي گزارش آن اطلاعات را به من دادند كه 70درصد آن درست بود.
وي با بيان اينكه هاشمي هيچ موضعي در خصوص تخلفات آقاي جاسبي نگرفت و داد و ستد در بالاترين سطح نظام را دانشگاه آزاد شروع كرد، اظهار داشت: هاشمي بدترين برخوردها را با منتقدان از جمله بنده داشت. دانشگاه آزاد داراي يك وجه بيروني و يك وجه پنهان بود. وجه بيروني دانشگاه آزاد در دوران آقاي هاشمي قطعاً مورد تأييد همه بود، چراكه جمعي از اساتيد و دانشجويان در حال فعاليت علمي بودند. اين وضعيت نيز با سرمايه‌هاي مردمي و امكانات نظام فراهم شده بود.
وزير فوق‌ديپلم ناگاه دكترا گرفت!
اين پژوهشگر تاريخ معاصر در ادامه بيان كرد: آنچه من نسبت به آن حساسيت داشتم و آن حساسيت را به صورت مكتوب و روش‌هاي ديگر به آقاي هاشمي منتقل كردم و ايشان هم توجهي نمي‌كردند، فسادي بود كه در لايه‌هاي پنهان دانشگاه آزاد به وجود آمده بود. وزيري فوق‌ديپلم بود، اما يكباره و در زمان وزارتش دكترا گرفت. اين موضوع به تمسخر گرفتن موضوع علم در سطح مديران بود. ما يا مفهوم دكترا يا كار وزارت را درك نمي‌كنيم. مگر مي‌شود يك نفر وزير باشد و همزمان در مقطع دكترا تحصيل كند و در آن دوره فارغ‌التحصيل هم شود؟
سليمي‌نمين با يادآوري اين نكته كه در دوران رياست آقاي جاسبي بر دانشگاه آزاد اسلامي، مديران و نمايندگاني سر كلاس ننشستند و به ناحق دكترا گرفتند، گفـت: برخي مديران مزاياي دولتي به دانشگاه آزاد دادند و مابه‌ازاي آن دكترا گرفتند.
همكاري جاسبي و مرتضوي
در دستگيري منتقدان دانشگاه آزاد!
وي افزود: گفته شد كه هاشمي به دنبال توسعه بود، اما مديراني در بدنه دولت به وجود آمدند كه وابسته بودند. آيا مديران وابسته مي‌توانند توسعه ايجاد كنند؟ هاشمي در لايه پنهان دانشگاه آزاد، مديران بي‌سوادي را مدرك‌دار كرد كه به توسعه سياسي كشور لطمه زدند. مدير وقت مالي و اداري دانشگاه انتقاد كرد كه چرا اموال دانشجويان از دانشگاه خارج مي‌شود؟ آقاي جاسبي با همكاري آقاي مرتضوي، او را دستبند زدند و از دانشگاه بيرون كردند.
چگونه مي‌توان پذيرفت كه آقاي روحاني از انگليس دكترا گرفته باشد؟!
مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران خاطرنشان كرد: اينكه يك فرد همزمان معاون رئيس‌جمهور باشد و در خارج از كشور مشغول تحصيل و كسب علم در مقطع دكترا باشد، امری محال است يا اينكه او بايد روش جديدي در كشور باب كند كه موجب دنياگرايي مسئولان شود. چگونه مي‌توان پذيرفت كه آقاي روحاني از انگليس دكترا گرفته باشد، اما اصلاً نمي‌تواند انگليسي صحبت كند. حقوق سخت‌ترين رشته در انگليس است و فرد بايد به ادبيات انگليسي مسلط باشد اما چون آنها مي‌دانند كه روحاني در ايران جايگاه سياسي دارد، ارفاق مي‌كنند. رفتن آقايان به خارج از كشور و دكترا گرفتن، فساد سياسي ايجاد كرد.
وي افزود: آقاي هاشمي براي اينكه چترش روي سر همه باشد، امتياز مي‌داد. امتياز دادن به قشر خاص در مديريت بدعتي بود كه ايشان پايه‌گذاري كرد. مرحوم هاشمي تا آخرين لحظات عمرش حاضر نشد بپذيرد كه آقاي جاسبي تخلف داشته است، دانشگاه آزاد به حياط خلوت برخي تبديل شده بود. برخي همزمان با اينكه در جاهاي ديگر استخدام بودند، در دانشگاه آزاد نيز استخدام بودند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار