کد خبر: 1066412
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
قرار است روز چهارشنبه، تهران میزبان نشستی درباره افغانستان باشد. گروه طالبان در شرایطی که بار‌ها از جامعه جهانی خواسته آن‌ها را به رسمیت بشناسد، اگرچه از برگزاری این نشست استقبال کرده، اما این را هم گفته که در نشست آتی شرکت نخواهد داشت. به نظر می‌رسد این اقدام روند به رسمیت شناخته شدن این گروه را با چالش مواجه کند.

قرار است روز چهارشنبه، تهران میزبان نشستی درباره افغانستان باشد. گروه طالبان در شرایطی که بار‌ها از جامعه جهانی خواسته آن‌ها را به رسمیت بشناسد، اگرچه از برگزاری این نشست استقبال کرده، اما این را هم گفته که در نشست آتی شرکت نخواهد داشت. به نظر می‌رسد این اقدام روند به رسمیت شناخته شدن این گروه را با چالش مواجه کند.
به تازگی مسکو میزبان نشست آینده افغانستان بود که نمایند‌گان ۱۰ کشور از جمله روسیه، چین، ایران و پاکستان در آن شرکت کردند؛ هرچند امریکا در آن حاضر نشد. وزارت خارجه ایران نیز، ۱۸ اکتبر (۲۶ مهرماه) اعلام کرد که شش کشور ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در نشست حضوری وزرای امور خارجه در تهران شرکت خواهند کرد. هدف از این نشست که ۲۷ اکتبر (۵ آبان) برگزار خواهد شد، تمرکز تلاش حاضران، بر چگونگی کمک به تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان با حضور همه اقوام خواهد بود. با این حال، ذبیح‌الله مجاهد، معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ کابینه موقت طالبان دیروز، در عین حال که نشست وزرای برنامه‌ریزی شده برای تهران را خوب توصیف کرد، ولی گفت: «هیچ یک از نمایندگان دولت امارت اسلامی افغانستان در نشست وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان شرکت نخواهند کرد.» طالبان پیش‌تر گفته بود که درمورد حضور در نشست تهران تصمیمی نگرفته است. البته برخی منابع گفته‌اند که برای این نشست دعوتی از طالبان انجام نشده است.
طالبان در پی تشکیل ارتش
موضوع به رسمیت شناخته شدن طالبان با واکنش مثبتی در جامعه جهانی مواجه نشده است. شروط اولیه همسایگان افغانستان برای به رسمیت شناختن طالبان مواردی نظیر تشکیل دولتی فراگیر، احترام به حقوق شهروندان افغان و پرهیز از هرگونه خشونت و افراط‌گرایی بوده است. در چنین شرایطی، محمود یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان، یک بار دیگر اعلام کرد که این گروه از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد کرد و در این مورد گفت که آن‌ها (وزارت دفاع طالبان) در حال حصول اطمینان از این هستند که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری در منطقه و جهان استفاده نشود. وی خاطرنشان کرد: «طالبان در تلاش برای تشکیل یک ارتش مجهز به تسلیحات پیشرفته با توانایی زمینی و هوایی است که با تمام توان از خاک افغانستان محافظت خواهد کرد.»‌وی تصریح کرد: «ما به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که ارتش امارت اسلامی افغانستان از تمامی منافع ملی آن‌ها محافظت خواهد کرد. این ارتش مسئولیت حفاظت از تمامی مرز‌های افغانستان را دارد و اجازه هیچ‌گونه تجاوز به خاک کشور را نخواهد داد. سرپرست وزارت دفاع افغانستان این را هم گفت که آن‌ها در دو دهه گذشته از تمامیت ارضی افغانستان در برابر اشغال محافظت کرده و از این پس هم به این کار ادامه خواهند داد.
القاعده در افغانستان حضور ندارد
موضوع حضور گروه‌های تروریستی، در خاک افغانستان با توجه به انفجار‌های اخیر در این کشور، دیگر موضوعی است که طالبان باید در روند به رسمیت شناخته شدن، درباره آن به جامعه جهانی و به ویژه همسایگان خود پاسخگو باشد. به تازگی زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین امریکا در افغانستان، طی گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز، گفته بود که احتمالاً ایمن الظواهری، رهبر القاعده در افغانستان یا همسایگی این کشور حضور دارد و احتمالا طالبان در این باره اطلاعی ندارند. خلیل‌زاد گفته بود: «گزارشی که من دیده‌ام نشان می‌دهد که ممکن است ایمن الظواهری در افغانستان یا قلمرو‌های مجاور باشد. نمی‌دانم آیا طالبان در این باره آگاهی دارند یا خیر. طالبانی که من با آنان به توافق رسیدم به من گفتند که نمی‌دانند رهبر القاعده کجاست.» نماینده امریکا با اشاره به بی‌اعتمادی میان واشنگتن با طالبان گفته بود: «ما نباید تنها به حرف‌های آن‌ها در قبال تعهدات‌شان گوش بدهیم. ما تعهدات طالبان برای مقابله با هراس‌افکنی را خارج از مرز‌ها نظاره می‌کنیم و در صورتی که متوجه طرح‌ریزی فعالیت‌هایی شویم، توانایی انجام حمله را داریم.»‌ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به این موضع‌گیری هم واکنش نشان داد و حضور اعضای شبکه القاعده در افغانستان را بی‌اساس خواند و افزود: «من نه چنین خطری را می‌بینم و نه کسی اینجا وجود دارد و نه اطلاعاتی به ما رسیده که در این سطح باشد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار