کد خبر: 1066190
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان :
مهدی بقایی گفت: تحول حوزه خدمات شهری و ارتقای آن، بدون شک نیازمند بازتعریف خدمات متنوع، متناسب با نیازهای شهروندان در هریک از مناطق و محلات شهر است.

به گزارش خبرنگار جوان انلاین اصفهان،معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران بیان اینکه خدمات شهری به عنوان بزرگترین معاونت شهرداری و پیشانی نخست مدیریت شهری به شمار می‌رود، اظهار داشت: این معاونت، خدمات متنوعی را اعم از آراستگی و پیراستگی سیمای شهر، جمع‌آوری و مدیریت پسماندها، ایجاد و توسعه فضای سبز، تامین و نگهداری ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز، امدادرسانی و خدمات ایمنی، ساماندهی و مدیریت آرامستان‌ها و راه‌اندازی، مدیریت و توسعه بازارهای عرضه و فروش محصولات گوناگون را برعهده دارد و نحوه عملکرد آن، در رضایتمندی شهروندان از مدیریت شهری، تأثیر به سزایی دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: شهرداری اصفهان با تجربه‌ای به قدمت یکصد و اندی سال، در بسیاری از شاخص‌های خدماتی نظیر نظافت و آراستگی محیط شهری و ایجاد و توسعه فضای سبز، زبانزد تمام کشور است، اما با این وجود، حجم گسترده خدمات ارائه شده در معاونت خدمات شهری و نیازمندی‌های روزافزون شهروندان، این حوزه مدیریتی را به فضایی درگیر با فعالیت‌ها و اقدامات جاری مبدل ساخته که روزمرگی‌ها بر آن، سایه افکنده و کمتر مجالی برای تحول، خلاقیت و ابداع فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: هرگونه اصلاح فرآیندها یا به روزرسانی، ارتقا، ابداع و خلاقیت در این حوزه، به معنای تحولی عمیق و گسترده در عملکرد مدیریت شهری است که سیمای شهر را دگرگون ساخته و توفیق شهرداری و رضایتمندی دوچندان شهروندان را به همراه دارد.

بقایی اظهار داشت: با رصد دقیق و ریزبینانه شرایط موجود، بهره‌گیری از تجارب مدیران قبلی و تصمیم راسخ بر تحول، تغییر و ارتقای فرآیندها، می‌توان نشاط مضاعف و پویایی دوچندانی را به این حوزه بخشید و منشا تاثیر و تحول واقع شد که برای نیل به چنین مقصودی، «اصلاح، تغییر و تحول فرآیندها» مد نظر است و نه تغییر کلیشه‌ای افراد یا ساختارها.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان ساخت: رویکرد اصلی در رسیدن به تحول و تغییر در حوزه خدمات شهری، اتخاذ سیاست «توانمدسازی افراد به جای تغیر و حذف آن‌ها» است که چنین سیاستی بدون شک، همراهی بدنه سیستم و تعامل هرچه بهتر نیروی انسانی شاغل در بخش‌های مختلف این معاونت را به همراه خواهد داشت.

 وی سازماندهی و انتظام بخشی خدمات مختلف را نخستین گام حرکت در این معاونت برشمرد و گفت: معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان در گام نخست، نیازمند سازماندهی و انتظام‌بخشی ویژه‌ای است که در نتیجه آن، فرآیندهای جاری و روزمره با ضوابط و قواعد مشخصی به انجام رسیده و نیازهای متعدد شهروندان را به شکلی ساختارمند، دقیق و منظم تامین کند تا فرصت کافی برای پرداختن به سایر حوزه‌ها و ایجاد خلاقیت، ابداع و تحول فراهم شود.

بقایی با تاکید بر اینکه لازم است اقدامات جاری این حوزه، مورد رصد و بازتعریف قرار گرفته و ناهماهنگی‌ها، تداخل‌ها و خلاهای موجود، مرتفع شود، تصریح کرد: در برخی از حوزه‌های عملکردی خدمات شهری، فرآیندها، ساختارها، ابزارها و تکنولوژی‌های موجود، متعلق به سالیان گذشته بوده و طی ادوار گذشته، از تغییر و به روزرسانی باز مانده است؛ به عنوان نمونه، شیوه سنتی جمع‌آوری و دفع پسماند یا فقدان ابزارآلات جدید اطفای حریق، نمونه‌ای از کاستی‌های این حوزه به شمار می‌رود که نیازمند تحول و به روزرسانی است.

معاون جدید خدمات شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: برخی از ساختارها نظیر باقی ماندن فرآیند جمع‌آوری پسماند تر در اداره خدمات شهری با وجود تفویض سایر بخش‌ها به سازمان مدیریت پسماند، نوعی دوگانگی و تداخل وظیفه و مسؤولیت به شمار می‌رود که از بهره‌وری سیستم کاسته و نیازمند تغییر و اصلاح است.

وی محله محوری را یکی از رویکردهای مهم دوره جدید مدیریت شهری در حوزه خدمات شهری عنوان کرد و اظهار داشت: نیازمندی‌ها و دغدغه‌های متعدد شهروندان در مناطق مختلف شهر، تفاوت آشکاری دارد، به طوری که نمی‌توان همان خدماتی که در مناطق ۱، ۵ و ۶ شهر ارائه می‌شود را با نسخه‌ای واحد، پیش روی شهروندان مناطق ۱۴ یا ۷ قرار داد؛ از این رو، تحول حوزه خدمات شهری و ارتقای آن، بدون شک نیازمند بازتعریف خدمات متنوع، متناسب با نیازهای شهروندان در هریک از مناطق و محلات شهر است.

بقایی، ورود دانش، تکنولوژی و خلاقیت به حوزه خدمات شهری را یکی از اهداف و تمنیات همیشگی مدیران این حوزه ذکر و عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان مراکز حضور نیروهای خلاق، دانش‌آموخته و پرانگیزه، مرجعی مناسب برای نیل به هدف تغییر و تحول به شمار می‌روند، از این رو ضمن هم‌افزایی با این مراکز و تفویض بخش مهمی از وظایف و اقدامات حوزه خدمات شهری به آن‌ها، می‌توان از نبوغ و خلاقیت‌های سرشار فعالان این بخش در ارتقای مدیریت شهری اصفهان، بهره‌مند شد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان پژوهش‌محوری را راه برون‌رفت از چالش‌های پیش روی مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: توسعه دانش و تکنولوژی و تغیر روزافزون سبک زندگی، نیازمندی‌های جدیدی را برای شهروندان کلانشهرهای مختلف کشور فراهم آورده که لازم است مدیریت شهری نیز، متناسب با این نیازمندی‌ها به بازتعریف خدمات شهری خود پرداخته و برخی خدمات را حذف یا اضافه کند.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه، حجم وسیع تردد وسایل نقلیه در نقاط مرکزی شهر و اهتمام مدیریت شهری به کاستن از بار ترافیک و کاهش تمرکز در نقاط مرکزی، نیازمند ایجاد و توسعه خدماتی همچون بوستان‌های محلی، مراکز خرید، خدمات رفاهی و... در دل محلات است به گونه‌ای که حجم وسیعی از نیازهای شهروندان در محل سکونت آنها تامین شده و نیازی به مراجعه مستمر به نقاط مرکزی شهر نداشته باشند.

بقایی با اشاره به اینکه مهمترین رسالت حوزه‌های مدیریتی، برنامه‌ریزی، نظارت و توسعه است که تحقق این امر با پرداختن به حجم وسیعی از فعالیت‌های جاری و اقدامات روزمره، هرگز میسر نمی‌شود، خاطرنشان ساخت: برون‌سپاری و تفویض بخش قابل توجهی از وظایف حوزه خدمات شهری به بخش خصوصی، تصمیم هوشمندانه‌ای است که علاوه بر ایجاد اشتغال و تقویت بخش خصوصی، راندمان کار را افزایش داده و سیستم مدیریت را چابک‌تر می‌کند که درنتیجه آن، امکان ابداع، خلاقیت و تحول فراهم می‌شود.

معاون جدید خدمات شهری شهرداری اصفهان، در پایان، مهمترین رکن در هر سیستم اجرایی را نیروی انسانی آن مجموعه برشمرد و یادآور شد: کلیه فرآیندها به دست نیروی انسانی به منصه ظهور می‌رسد، از این رو، توانمندسازی نیروها و القای انگیزه تغییر و تحول به آن‌ها، یکی از مهمترین ارکان مدیریت در حوزه وسیع خدمات شهری است که باید به آن، اهتمام ویژه‌ای ورزید.

وی از کارکنان و فعالان حوزه خدمات شهری، نیروهای خدوم شهرداری اصفهان و همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط خواست، ضمن هم‌افزایی و تعامل سازنده با معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان، چالش‌ها و مسائل مورد نظر خود و راهکارهای پیشنهادی برای رفع و رجوع آن‌ها را به این معاونت ارائه کنند تا زمینه ارتقای سطح خدمات و افزایش رضایتمندی عمومی در کلانشهر اصفهان فراهم شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار