کد خبر: 1066093
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸

فعالان بخش خصوصی بر این باورند از آنجایی که هزینه نگهداری محصولات در سردخانه‌ها افزایش یافته است دیگر نگهداری محصولات در این واحد‌ها صرفه اقتصادی ندارد. به طوری که نگهداری یک میلیون تن سیب در سردخانه‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه برای باغدار به‌همراه می‌آورد و این نرخ برای باغدار به‌صرفه نیست.
به گزارش ایلنا، چند سالی است که دیگر فصل‌ها تعیین‌کننده نوع میوه و دیگر محصولات کشاورزی در بازار نیستند؛ چراکه سردخانه‌ها امکان نگهداری میوه و سایر موادغذایی را در زمان طولانی‌تر فراهم کردند.
مطابق آمار سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور ظرفیت سردخانه‌های کشور ۶۸۰۰ تن است، ظرفیت انبار سرد ۸۴۴۰۰ تن و ظرفیت انبار چند‌منظوره یک میلیون و ۸۷۳ هزارو ۸۷۰ تن است. مطابق با دیدگاه کارشناسان بخش خصوصی این میزان نمی‌تواند پاسخگویی نیاز کشور در این بخش باشد. در سال‌های گذشته هزینه نگهداری میوه برای باغدار در سردخانه توجیه اقتصادی داشت از این‌رو باغداران بخشی از محصولات خود را در سردخانه‌ها دپو می‌کردند تا آن را در غیرفصل روانه بازار کنند. اما در سال جاری هزینه نگهداری میوه در سردخانه‌ها روند صعودی به خود گرفته است تا جایی که باغداران به این نتیجه رسیدند که دیگر نگهداری میوه به‌خصوص سیب صنعتی در سردخانه‌ها توجیه اقتصادی ندارد.
در همین رابطه محمد رئوف سپهرالدین دبیر اجرایی خانه کشاورز استان آذربایجان غربی با اشاره به افزایش نرخ نگهداری سیب صنعتی در سردخانه‌های استان گفت: با افزایش هزینه سردخانه‌ها دیگر نگهداری سیب صنعتی در سردخانه‌ها توجیه اقتصادی ندارد.
وی ادامه داد: در دولت جدید مسئولیت بازرگانی محصولات کشاورزی دوباره به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شد. همین بازگشت اختیار یکسری بلاتکلیفی‌ها و اختلاف‌نظر‌ها بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت ایجاد کرد. هر دو وزارتخانه مدعی قیمت‌گذاری بودند، اما مسئولیت مستقیم آن را قبول نمی‌کردند.
این فعال اقتصادی بابیان اینکه درنهایت تنظیم بازار استان مسئول قیمت‌گذاری سردخانه‌ها شد، افزود: این سازمان نرخ نگهداری و خدمات جانبی را ۳۲۰ هزار تومان اعلام کرد. این قیمت مخالف با سیاست‌های دولت برای ثبات قیمت‌هاست. ما اعتراض خود را نسبت به این نرخ به استاندار و اداره صمت اعلام کردیم و امیدواریم که در روز‌های آینده به نتیجه برسیم.
این فعال اقتصادی نرخ اعلام شده از سوی تنظیم بازار استان را غیرکارشناسی و غیرمنطقی خواند و افزود: نگهداری یک میلیون تن سیب در سردخانه‌های استان ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه برای باغدار به‌همراه می‌آورد و این نرخ برای باغدار به‌صرفه نیست.
وی بابیان اینکه دیگر نگهداری میوه در سردخانه صرفه اقتصادی ندارد، گفت: هزینه نگهداری میوه در سردخانه آنقدر روند صعودی به خود گرفته است که اگر باغدار یا تاجری ۵۰۰ تن میوه داشته باشد آن را در سردخانه نگهداری نخواهد کرد.
این فعال اقتصادی گفت: خرما بیشترین محصولی است که در سردخانه‌های تهران نگهداری می‌شود. این محصول را می‌توان چهار سال در سردخانه‌ها محافظت کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار