کد خبر: 1065718
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲
رئیس‌جمهور در دومین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، قرار است امشب بعد از خبر ساعت ۲۱ شبکه اول سیما به صورت زنده و مستقیم با مردم سخن بگوید.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: رئیس‌جمهور در دومین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، قرار است امشب بعد از خبر ساعت ۲۱ شبکه اول سیما به صورت زنده و مستقیم با مردم سخن بگوید.

آنگونه که پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری نوشته، دکتر رئیسی در این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درخصوص مسائل و موضوعات مهم کشور و همچنین برنامه‌های دولت سیزدهم برای حل مشکلات با مردم گفتگو خواهد کرد.
۱۳ شهریور ماه گذشته بود که نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی رئیسی با مردم در مقام رئیس‌جمهور به روی آنتن رسانه ملی رفت. رئیس‌جمهور برخلاف اسلاف خود، زبان به تخریب گذشته و اینکه همه تقصیر‌ها را گردن دولت گذشته بیندازد، نگشود. او به این نکته بسنده کرد که «روحیه گله‌گذاری ندارم. دولت‌ها وقتی شروع به کار می‌کنند اول می‌گویند چه چیزی تحویل گرفته‌ایم.» نکته‌ای که بعد‌ها در یکی از سفر‌های استانی با ادبیات دیگری تکرار کرد با این مضمون که نیاز به گفتن از گذشته نیست، مردم می‌بینند و قضاوت می‌کنند. رئیسی آنگونه که در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود تأکید کرد، بنایش بر بازسازی اعتماد آسیب دیده مردم است. بازسازی‌ای که از مسیر صادق بودن با مردم باید دنبال کرد. رئیسی پس از آنکه درباره موضوع اول کشور یعنی کرونا، گزارشی ارائه کرد، با تأکید بر این موضوع که «با فعل ماضی با مردم صحبت خواهیم کرد» و به آنان درباره اقدامات انجام شده گزارش خواهیم داد، خاطرنشان کرد: وعده داده شده درباره ساخت مسکن باید عملی و اجرایی شود؛ زیرا ما بیش از یک میلیون مسکن در هر سال نیازمندیم.

مبارزه با فساد تعطیل‌بردار نیست
رئیس دولت سیزدهم در آن گفت‌وگوی خبری با اشاره به وعده خود درباره مبارزه با فساد گفت: روز اول دولت به همه همکاران اعلام کردم که منافذ و بستر‌های فساد را شناسایی کنند و این کار باید یک کار ویژه در دولت دنبال شود. قبل از شروع به کار رسمی دولت هم به دوستان و کارگروه‌هایی گفته بودم این کار را پیگیری کنند تا به عنوان یک منشور مبارزه با فساد در دولت مورد توجه قرار گیرد. با طرح این نکته بود که رئیسی بازسازی اعتماد مردم را مورد اشاره و تأکید قرار داد. «یکی از چیز‌هایی که در این مدت آسیب دیده، اعتماد مردم است. باید اعتماد آسیب دیده مردم را بازسازی کنیم. راه بازسازی اعتماد مردم، آن است که صادق‌الوعد باشیم. همه دولتمردان باید صادق الوعد باشند و وعده‌ای را که داده شده با صداقت پیگیری کنند و اگر محقق نشد دلایل تحقق نیافتن آن را برای مردم تبیین کنند و توضیح دهند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اگر به هر دلیلی مثل مسائل فوری یا حوادث طبیعی، مانع برای تحقق وعده‌ها ایجاد شود باید به مردم گفته شود.»

مشارکت مردم در تصمیمات مهم
روزی که رئیس‌جمهور به گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم نشست، دو سفر استانی را پشت سر گذاشته بود. او اعتماد مردم را مهم‌ترین پشتوانه برای دولت معرفی کرده و گفته بود: «دولتی که با پشتوانه مردم کارش را ادامه بدهد توفیق یارش خواهد بود. مردمی بودن، محوری است که همواره باید مورد توجه دولت و همه مسئولان در کشور باشد. دولت، یک دولت مردمی است و مردم دولت را از خودشان می‌دانند. ارتباط با مردم ضرورت دارد.»
رئیسی البته یک امیدواری به مردم هم داد و گفت: «وقتی که دولت را تحویل گرفتم، عدد و رقم را می‌دانستم، اما گفتند این اعداد و ارقام مردم را نگران می‌کند، برای همین به هیچ عنوان بنای این گونه سخن گفتن ندارم، ولی امروز می‌گویم مردم نسبت به کالا‌های اساسی نگران نباشند، چون مرتفع شده و ان‌شاءالله ما در ادامه راه هم به نحوی عمل خواهیم کرد که هیچ نگرانی از این حیث برای مردم نباشد.» رئیس‌جمهور با تأکید بر ارتباط دولت با مردم و نخبگان این نکته را هم اضافه کرد که «تصمیمی نخواهیم گرفت که مردم صبح بیدار شوند ببینند تصمیمی گرفته شده که اصلاً از آن مطلع نیستند. تصمیمات مهم را با مردم در میان می‌گذاریم و در این رابطه مردم را محرم می‌دانیم. غیابی درباره بازار تصمیم نمی‌گیریم و حتماً با بازار مشورت می‌کنیم.»

گزارش به مردم پس از ۵ سفر استانی
رئیس‌جمهور، اما امشب در حالی پس از ۴۳ روز قرار است از قاب رسانه ملی با مردم به گفتگو بنشیند که تاکنون هفت سفر استانی را پشت سر گذاشته که پنج مورد آن در همین ۴۰ روز گذشته انجام شده است. موضوعی که البته در کنار مشتاقان و موافقان زیادی که دارد، منتقدانی هم دارد و برخی معتقدند که وقت رئیس‌جمهور نباید صرف پیگیری امور جزئی شود و باید بسیاری از این امور را از سیستم اداری و مدیریتی کشور دنبال کرد و اگر جایی نارسایی وجود دارد و اختلالی در مدیریت‌ها دیده می‌شود باید برای آن چاره‌ای اندیشید.
مسئله‌ای که البته رئیس‌جمهور برای آن پاسخ دارد و معتقد است: برای حل مشکلات باید در میدان بود. او در آخرین سفر استانی خود به استان فارس در اجتماع نخبگان، علما، خانواده‌های شهدا و قشر‌های مختلف مردم این استان گفت برخی‌ها به سفر‌های استانی خرده می‌گیرند و می‌گویند که این سفر‌ها پرهزینه است، اما بنده می‌گویم اگر رئیس‌جمهور به استان‌ها سفر نکند، چگونه مشکل کارخانه‌ای که ۸۷ درصد عملیات احداث آن انجام شده و برای ۱۳ درصد باقیمانده، هشت سال معطل مانده، حل خواهد شد! اگر رئیس‌جمهور و مدیران برای حل مشکلات در میانه میدان حضور نداشته باشند، بسیاری از مشکلات حل نخواهد شد. پروژه‌های بسیاری هستند که با تزریق اعتبارات اندک و رفع مشکلات کوچک تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسند و بنده به عنوان رئیس‌جمهور مصمم هستم به حضور در میان مردم و مدیریت میدانی مسائل ادامه دهم. رئیسی البته این را هم گفت: قبل از هر سفر استانی هیئتی به استان مقصد اعزام می‌شود و جلساتی نیز در تهران با نمایندگان و مسئولان استان برگزار می‌شود و مسائل و مشکلات احصا و جمع‌بندی می‌شود و طرح‌ها و اعتبارات لازم برای استان به تصویب می‌رسد.
اگر چه اجرای شدن بسیاری از تصمیماتی که در دولت برای مناطق مختلف کشور قبل، حین و بعد از سفر‌های استانی گرفته می‌شود، ممکن است زمانبر باشد و نتوان انتظار داشت در کوتاه مدت به نتیجه برسد، اما این انتظار طبیعی از رئیس‌جمهور محترم هست که در گزارش‌های نوبه‌ای خود به مردم، به این موارد توجه داشته باشد. نکته‌ای که در نخستین دیدار رئیس و اعضای هیئت دولت سیزدهم با رهبر معظم انقلاب مورد تأکید معظم له بود و ایشان تأکید کردند: «برای وعده روزشمار معیّن کنید؛ تخمین بزنید یک کاری که می‌گویید این کار را خواهم کرد چه مدّتی طول خواهد کشید و روزشمار معیّن کنید و دانه‌دانه تعقیب کنید. بنده بار‌ها در مجموعه‌های دولتی این را گفته‌ام که ما قاعده و قانون و مانند این چیز‌ها کم نداریم؛ ما قانون و بنا و قاعده و هر چه طرح و برنامه‌ها و این حرف‌ها بخواهید زیاد [داریم]؛ آنچه کمبود ما است عبارت است از همین که یک پیگیری جدّی‌ای انجام بگیرد.»

راهی برای بازسازی اعتماد مردم
به عنوان نکته پایانی اینکه، از آنجا که در سال‌های اخیر رفتار‌های مردم‌گریز برخی مسئولان اعتماد عمومی را به چالش کشیده و منجر به ایجاد شکاف بین مردم و تصمیم‌گیران شده، دولت سیزدهم که بنای خود را بر ترمیم و بازسازی اعتماد مردم گذاشته ناچار است این فاصله را کمتر کند؛ چراکه بدون همراهی مردم حکمرانی بازدهی ندارد و به مرور کارکرد خود را از دست خواهد داد. از این رو نمی‌توان با عینک بدبینی به سفر‌های استانی رئیس‌جمهور نگریست. به هر حال امشب مردم پای گیرنده‌های خود خواهند نشست تا رئیس علاوه بر گزارش سفر‌های استانی، از عملکرد ۷۵ روز دولتش که دولت امید مردم نامیده گزارش دهد. او چند روز پیش گفته بود، گشایش‌هایی در امور کشور در راه است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار