کد خبر: 1065559
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
گزارش «جوان» از اهدای مدال طلای جهان محمدرضا گرایی به یک شهید گمنام
دیروز روز دو قهرمان بود؛ قهرمان اول شهید گمنام خانه کشتی بود و قهرمان دوم محمدرضا گرایی که طلای جهان را به این شهید تقدم کرد.
سعید احمدیان

سرویس ورزشی جوان آنلاین: دیروز روز دو قهرمان بود؛ قهرمان اول شهید گمنام خانه کشتی بود و قهرمان دوم محمدرضا گرایی که طلای جهان را به این شهید تقدم کرد.

خانه کشتی مجموعه ورزشی آزادی تهران دیروز حال و هوای عجیبی داشت، روزی که میزبان یک شهید گمنام بود و مهمان یک قهرمان. قهرمانی که آمده بود خوشرنگ‌ترین مدال کشتی جهان را به شهید گمنام تقدیم کند، میزبان شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس بود که در عملیات کربلای ۵ در شلمچه به شهادت رسیده بود، یک شهید ۱۹ ساله، مهمان هم محمدرضا گرایی بود، قهرمان شیرازی که دو ماه پس از طلای المپیک هفته قبل طلای جهان را هم گرفت تا کلکسیون مدال‌های خوشرنگش تکمیل شود. قهرمانی که آمده بود تا نذری را که قبل از رفتن به نروژ کرده بود ادا کند.
شهیدی که مایه خیر و برکت کشتی شد
هشتم بهمن ۹۸ همزمان با شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) یک روز به یادماندنی برای اهالی کشتی بود، روزی که پیکر شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس که در عملیات کربلای ۵ و در منطقه شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل آمده بود با حضور قهرمانان و پهلوانان کشتی در محوطه خانه کشتی به خاک سپرده شد، شهیدی که علیرضا دبیر می‌گوید برای خاکسپاری‌اش از سد‌های زیادی گذشته است: «دو سال پیش بود که دنبال کردیم شهید گمنام را در خانه کشتی داشته باشیم که البته یکسری مخالف بودند و می‌گفتند ورزشگاه آزادی چندین سال است فعال است و مسابقات فوتبال برگزار می‌شود و حتی پشت خانه کشتی هم سالن کنسرت است. یک بزرگی به من گفت، شهید بزرگوار خودش تصمیم گرفته به اینجا بیاید. این اتفاقی که افتاده و بازسازی و نامگذاری خانه‌های کشتی به نام شهیدان هادی و صدرزاده صدقه‌سری همین شهید گمنام است.»
شهیدی که به گفته علیرضا دبیر بچه‌های کشتی معجزه‌های زیادی را از او دیده‌اند: «از معجزات این شهید گمنام طی همین دو سال باید یک کتاب هزار صفحه‌ای نوشت. در گذشته به گونه‌ای دیگر بود و الان به گونه دیگری است.» میثم دلخانی که همین هفته پیش مدال طلای جهان را در ۶۳ کیلوی فرنگی را گرفت هم از این معجزه‌ها و نیرویی که از شهید گمنام می‌گیرند، می‌گوید: «من هم زیاد معجزه دیدم. من هم قبل از مسابقات می‌آیم کنار مقبره شهید و راز و نیاز و احساس آرامش و امنیت می‌کنم و روز مسابقه یک نیروی عجیبی پشتم است که به من انرژی می‌دهد.»
نذری که ادا شد
مقبره شهید گمنام به محلی برای قرار و مدار‌های معنوی ملی‌پوشان کشتی قبل از اعزام به مسابقات تبدیل شده، مانند کاری که محمدرضا گرایی قبل از رفتن به نروژ انجام داد. او قرار گذاشت که اگر مدال بگیرد، آن را به شهید گمنام اهدا کند. حرکتی که بار‌ها مورد تمجید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و اهدای مدال توسط قهرمانان به شهدا را ستایش کرده‌اند. مانند آخرین دیدارشان با قهرمانان المپیک و پارالمپیک در ۲۷ شهریور گذشته که ایشان تجلی ارزش‌های انسانی، دینی و معنوی در کنار قهرمانی را بسیار ارزشمند خواندند و با اشاره به نمونه‌هایی از این موارد در رقابت‌های المپیک و پارالمپیک، نامگذاری کاروان ورزشی به نام شهیدان، به‌ویژه شهید سلیمانی و اهدای مدال از طرف چند قهرمان به شهیدان خاص را جلوه‌هایی از ارزش‌های اسلامی و معرف هویت ملت ایران دانستند یا ۱۴ مهر ۹۷ که در دیدار با ورزشکاران فرموده بودند: «اینکه اهدا کردید مدال‌هایتان را به شهید یا به مدافع حرم؛ یکی از قهرمان‌ها و مدال‌آورها، مدالش را به شهید مدافع حرم هدیه کرد؛ یکی به عموی شهیدش هدیه کرد، این‌ها خیلی باارزش است. این‌ها نشان‌دهنده هویت انقلابی، اسلامی و ایرانی شماست، اینهاست که یک ملت را بالا می‌برد.»
دیروز بود که گرایی پس از کسب طلای جهان آمده بود تا نذرش را ادا و مدالش را تقدیم شهید گمنام کند. خودش ماجرا را اینطور شرح می‌دهد: «در دو سال گذشته که شهید گمنام ۱۹ ساله در این مکان به خاک سپرده شد، من و بقیه کشتی‌گیرانی که برای مسابقات جهانی، آسیایی و المپیک در خانه کشتی تمرین می‌کردیم، به نوعی با این شهید بزگوار زندگی کرده‌ایم. شهیدی که با خدا معامله کرد و جانش را داد تا پرچم کشورمان همچنان بالا باشد، ما کشتی‌گیران هم با کشتی گرفتن در این مسیر آسیب می‌بینیم، ولی در نهایت مثلاً رباطی پاره می‌شود، اما این شهدا جان‌شان را می‌دهند. در شبی که می‌خواستیم به رقابت‌های جهانی اعزام شویم با این شهید قول و قراری گذاشتم و تصمیم گرفتم اگر در جهانی طلا بگیرم، به پاس قدردانی از همه شهدایی که جان‌شان را برای مملکت دادند، مدالم را به این شهید عزیز تقدیم کنم و خدا را شکر که توانستم به هدفم برسم.»
گرایی کارش را دلی عنوان می‌کند و از معجزه شهید می‌گوید: «کارم دلی بود و قهرمان واقعی شهیدان هستند که جان‌شان را دادند و ما ورزشکاران نهایتاً در مبارزه سر و صورتمان زخمی شود. درست است که مدالم باارزش است و سال‌ها برای رسیدن به آن زحمت کشیده بودم، اما تعهد و قول و قراری که با شهید گمنام گذاشته بودم با ارزش‌تر است. آقای دبیر اشاره کردند که این شهید معجزه می‌کند و معجزه برای من در مبارزه با کشتی‌گیر گرجستانی بود که در فاصله ۱۲ ثانیه تا پایان مسابقه ۵ بر یک عقب بودم، اما یک لحظه یاد شبی افتادم که کنار قبر شهید آمدم، در این ۱۲ ثانیه واقعاً برد من یک معجزه بود که توانستم کشتی را دربیاورم و به فینال صعود کنم و آنجا هم کشتی خوبی بگیرم و به مدال طلا برسم تا امروز این مدال را به شهید گمنام تقدیم کنم.»
قهرمان شیرازی کشتی فرنگی جهان توصیه‌ای هم به دیگر قهرمانان می‌کند: «مطمئناً دعای خیر شهید بدرقه راه همه کشتی‌گیران است. امیدوارم همه ورزشکاران به شهدا اقتدا کنند و بتوانند پرچم جمهوری اسلامی ایران را مانند شهیدان که با گذشتن از جان‌شان بالا نگه داشتند، آن‌ها هم با تلاش برای پیروزی که انجام می‌دهند، پرچم ایران را در میادین ورزشی بالا ببرند.»
دبیر رئیس فدراسیون کشتی هم امیدوار است حرکت‌هایی مانند حرکت گرایی افزایش پیدا کند: «امیدوارم این فرهنگ خوب نهادینه شود. ما حدود ۶۰ شهید کشتی‌گیر داریم. عکس تعدادی از آن‌ها را نصب کرده‌ایم؛ برای اینکه این بچه‌ها بدانند این شهدا بوده‌اند که الان قهرمانان ما هستند. آنچه گرایی انجام می‌دهد، کار دلش است. امیدوارم فضا به سمتی برود که همه این چیز‌ها را بگویند، نه اینکه از فضای مجازی بترسند. به گرایی به خاطر کاری که کرد تبریک می‌گویم، این کار لیاقت می‌خواهد. معامله با این شهدا برد است.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
0
0
مقاله دلچسبی بود، نمیدونم دیگه چرا اینهمه گریه و بغض داشتم، از اول تا آخر با ریزش اشک مقاله را خواندم،
شاید اشک شوق یا افتخار بود، لذت بردم، دست نویسنده اش پربرکت باشه ان‌شاءاللَّه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار