کد خبر: 1065424
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
نگاهی به روند جابه‌جایی پول در بورس تهران نشان می‌دهد روند خروج پول از بازار سرمایه شدت بیشتری به خود گرفته‌است؛ پول‌هایی که احتمالاً سر از بازار‌های دیگر و غیرمولد سر در خواهند آورد.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: نگاهی به روند جابه‌جایی پول در بورس تهران نشان می‌دهد روند خروج پول از بازار سرمایه شدت بیشتری به خود گرفته‌است؛ پول‌هایی که احتمالاً سر از بازار‌های دیگر و غیرمولد سر در خواهند آورد.

تا دو سال پیش بورس تهران حتی برای کسانی که آشنایی دقیقی با مفاهیم اقتصادی داشتند، خیلی در معرض توجه نبود؛ بورس پاتوق برخی فعالان اقتصادی بود که با روند‌های حاکم بر بازار آشنا بودند و می‌دانستند چگونه ارزش سرمایه خود را افزایش دهند. قواعد علمی و دقیق هم در این بازار حاکم بود؛ مثلاً اگر یک شرکت بورسی در گزارش عملکرد خود از افزایش ۴۰۰ درصدی سود خود خبر می‌داد، به تبع آن ارزش سهام آن بیشتر می‌شد و یا اگر شرکتی اعلام می‌کرد هزینه‌های آن بالا رفته و میزان سوددهی آن کاهش یافته، با نزول ارزش سهامش مواجه می‌شد. این عوامل که به عوامل بنیادین در ارزش‌گذاری سهم‌ها نامگذاری شده‌اند، سال‌ها در بازار سرمایه محل بررسی‌های سهامداران بود، افرادی که سهام شرکت‌ها را خریداری می‌کردند به خوبی پیش‌بینی می‌کردند چه خبر‌ها و اتفاقاتی می‌تواند سودشان را افزایش دهد.
در روزگاری، اما همه این عوامل دستخوش تغییر شد؛ این دولت بود که به بازار خط می‌داد و سهم‌ها دستکاری می‌شد هر چند که دولت روحانی، آن را رد کرد. بسیاری به دولت هشدار دادند بهتر است دست از این بازی غیرمنصفانه بردارد و اجازه دهد بازار به روند عادی و منطقی خود وفادار باشد.
دولت، اما می‌گفت مردم خودشان به بورس وارد شدند و به ما اعتماد کردند. دولت هم پاسخ این اعتماد را می‌دهد که البته به صورت عجیبی پاسخ داده شد. میلیون‌ها نفر خودروی خود را فروختند تا سهامدار شوند، برخی دیگر مستأجر شدند تا پول خانه‌شان در بورس دو برابر شود، برخی دیگر وام گرفتند تا با سود سهام خود اقساط‌شان را بازپرداخت کنند. برخی دیگر نیز هستی‌شان را دادند تا با سودی که از بازار اعتماد به دولت به دست می‌آورند، هزینه درمان‌شان را تأمین کنند.
دولت تدبیر و امید با بالا کشیدن پول همین مردم در بورس، بخش مهمی از کسری بودجه خود را تأمین کرد و بورس را برای همیشه رها کرد. از مرداد ۹۹ تا به امروز، دیگر کسی توجهی به بورس ندارد و مردمی که بیش از ۶۰ درصد از دارایی خود را از دست داده‌اند، منتظرند تا شاید با بهبود اوضاع بورس، از ضررشان کاسته شود.
امید‌ها زمانی زنده شد که سید ابراهیم رئیسی پیش از برگزاری انتخابات، راهی تالار بورس در سعادت آباد شد؛ او در این بازدید گفت: نباید مشکلات را پشت گوش انداخت، بلکه باید در دل مشکلات رفت، راه‌حل‌ها را پیدا کرد و با کمک همه کسانی که می‌توانند نقش‌آفرین باشند، وضعیت را به سرعت اصلاح کرد. رئیسی با تأکید بر پیگیری جدی حل مشکلات بورس گفت: همه تلاش ما این است که مشکلات مردم حل شود و امید و اعتماد به جامعه برگردد و این هم با حرف نمی‌شود؛ باید سازوکار‌ها را دنبال کنیم.
چند عدد برای درک مصیبت
با این وجود، بررسی وضعیت بورس تهران از زمانی که دولت جدید بر سر کار آمده نشان می‌دهد تا به امروز، خبری از اصلاح روند‌ها نیست و همین موضوع، موجب خروج پول از بورس شده‌است. خبرگزاری فارس در این‌باره نوشته‌است: بازار سرمایه در هفته سوم مهر رکورد‌های منفی دیگری را به ثبت رساند تا روند خروج پول از بورس رشدی ۲۹۰ درصدی را طی یک هفته تجربه کند.
در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، می‌توان گفت بازار سرمایه باز هم وارد یک فاز اصلاحی زمانی شده‌است که زمان برگشت آن نامعلوم خواهد بود. شاخص کل بورس پایتخت در چهار روز کاری هفته اخیر نزول کرد و تنها در روز دوشنبه اندکی رشد کرد، در اولین روز هفته شاخص کل بیش از ۲۲ هزار واحد نزول کرد و روز یک‌شنبه ۱۰ هزار واحد ریزش داشت
میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر ۳۰۲ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته پیشین ۲۰۶ میلیارد تومان بیشتر بود که رشد ۲۱۴ درصدی ارزش صف‌های فروش را نشان می‌دهد، بالاترین رقم هفته ۲۸۹ میلیارد تومان بود که در روز چهارشنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز یک‌شنبه برمی گردد که ۷۱ میلیارد تومان بود.
بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت نیز شاهد خروج پول از بورس بوده‌است، در این هفته در مجموع نزدیک به ۳ هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان پول از بازار سرمایه خارج شد که در مقایسه با رقم ۹۵۰ میلیارد تومانی هفته گذشته رشد ۲۹۰ درصدی را تجربه کرده‌است.
بازار سرمایه حالا منتظر اقدامات رئیس جدید سازمان بورس است تا برنامه خود برای بورس را عملی کند. در صورتی که رئیس جدید این سازمان برنامه مدونی در خصوص تغییر روند‌های حاکم بر بورس داشته باشد، می‌توان امیدوار بود بورس به روز‌های عادی و متعادل بازگردد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار