کد خبر: 1064776
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
بعد از دو روز کاهش آمار فوتی‌های کرونایی و نیز کاهش آمار ابتلا، روز گذشته بار دیگر آمار کرونایی افزایشی شد و به بالای ۲۰۰ نفر رسید. پیش‌بینی‌های رسمی ستاد ملی مقابله با کرونا و حتی پیش‌بینی محافل علمی بین‌المللی از احتمال وقوع پیک بعدی بیماری تا دو سه هفته آینده یعنی اواخر مهر و اوایل آبان حکایت دارد و از سوی دیگر با آغاز فصل سرما نگرانی از بیماری‌های تنفسی و آنفلوآنزا و احتمال تشدید بیماری کرونا جدی‌تر از قبل مطرح می‌شود.
زهرا چیذری

 سرویس جامعه جوان آنلاین: بعد از دو روز کاهش آمار فوتی‌های کرونایی و نیز کاهش آمار ابتلا، روز گذشته بار دیگر آمار کرونایی افزایشی شد و به بالای ۲۰۰ نفر رسید. پیش‌بینی‌های رسمی ستاد ملی مقابله با کرونا و حتی پیش‌بینی محافل علمی بین‌المللی از احتمال وقوع پیک بعدی بیماری تا دو سه هفته آینده یعنی اواخر مهر و اوایل آبان حکایت دارد و از سوی دیگر با آغاز فصل سرما نگرانی از بیماری‌های تنفسی و آنفلوآنزا و احتمال تشدید بیماری کرونا جدی‌تر از قبل مطرح می‌شود. تجربه موج‌های قبلی بیماری نشان می‌دهد هر موجی که روی موج قبلی سوار می‌شود، شدیدتر است و در سطح گسترده‌تری درگیری و مرگ ایجاد می‌کند؛ همچنانکه در چهار موج قبلی کرونا در کشورمان هیچگاه به مرگ‌های بالای ۷۰۰ نفر در روز نرسیده‌بودیم، اما موج پنجم در گرم‌ترین ماه تابستان در یک ۲۴ ساعت تا ۷۰۹ قربانی گرفت. حالا اگرچه واکسیناسیون کرونا سرعت قابل قبولی داشته و با همین سرعت می‌توان امید داشت طبق وعده قبلی وزیر تا دهه فجر ۷۰ درصد جامعه با دریافت دو دوز واکسن به ایمنی برسند، اما پایانی برای کرونا قابل تصور نیست و همین مسئله ایجاب می‌کند برای در امان ماندن از موج بعدی کرونا که طبق پیش‌بینی‌ها چندان هم دور نیست، احتیاط در بازگشایی‌ها و بازگشت به زندگی عادی ضرورتی انکار‌ناپذیر است.

آنطور که معاون بهداشت وزارت بهداشت، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به عنوان مقامات رسمی بهداشتی کشور پیش‌بینی کرده‌اند، احتمال وقوع موج جدید کرونا در روز‌های پایانی مهر و آغاز آبان دور از ذهن نیست. قرار گرفتن در بازوی نزولی پیک پنجم شرایط کرونایی کشور را بهتر کرده‌است، اما ویروس تاجدار همچنان می‌تازد.
طی ۲۴ ساعت تا روز ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۲۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۳۳ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۰۲ هزار و ۸۹۰ نفر رسید. در همین زمان، ۲۲۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۲۲ هزار و ۵۹۲ نفر رسید. ۵ هزار و ۳۰۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

استفاده از فرصت پیشا موج ششمی برای واکسیناسیون
واکسیناسیون پایان کرونا نیست؛ این واقعیتی است که کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نخستین نشست خبری خود بر آن تأکید کرد و گفت: «مشکل کرونا صرفاً با واکسن حل نمی‌شود و باید به رعایت پروتکل‌ها اهتمام بورزیم، چه بسا برخی با تزریق دو دوز واکسن مبتلا شوند که این امر طبیعی است و احتمال فوت هم وجود دارد، اما مرگ و میر با واکسیناسیون به شدت کاهش می‌یابد.»
حیدری با اشاره به اینکه در حال حاضر تقریباً تمام اطلاعات جامع پیرامون افرادی که واکسن زدند و نزدند موجود است، تأکید می‌کند: «اختلاف فاحشی میان تعداد مبتلایان واکسن زده و نزده وجود دارد. واکسن برای همه فراهم و واکسن‌های موجود مورد تأیید مراجع علمی است و اولین واکسن بهترین واکسن است و باید از فرصت موجود استفاده کنیم تا اگر موج بعدی هم در راه باشد جامعه ایمنی کافی را دریافت کند».

موج بعدی خیلی دور نیست
پیش‌بینی غالب کارشناسان سلامت و همین طور مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا حکایت از آن دارد که پیک بعدی کرونا خیلی دور نیست. در حالی که دو سه روز پیش فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تأکید کرده‌بود، ایران کماکان می‌تواند مستعد پیدا شدن سویه‌های جدید باشد که این سویه‌ها می‌توانند سرایت‌پذیری بالاتری داشته باشند و حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا هم درباره احتمال وقوع موج ششم کرونا در کشور گفته بود: «بسیاری از مجامع علمی در دنیا اعلام کردند که ممکن است در اواخر اکتبر یعنی اواخر مهر و اوایل آبان ماه با پیک جدیدی مواجه باشیم.»؛ این بار هم معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره پیک بعدی کرونا گفت: «با توجه به ماهیت کرونا، تجمعات و مسافرت‌ها عاملی برای شیوع بیشتر ویروس است و پیش‌بینی ما این است که شاید در ماه آینده پیکی تجربه کنیم، اما خیلی از مسائل مانند پوشش واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها تأثیر‌گذار است که پیشگویی‌های ما را تحت‌تأثیر قرار دهد.»
حیدری با وجود اذعان به احتمال وقوع پیک بعدی در آینده‌ای نه‌چندان دور، درباره بازگشایی‌ها و بازگشت به زندگی عادی اینگونه توضیح داد: «تمرکز دولت بر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و سپس جریانات اجتماعی و اقتصادی است. اگر ایمنی پایه رخ دهد دغدغه دولتمردان هم کاهش می‌یابد که اگر ابتلایی هم صورت می‌گیرد به کمترین نحو باشد و این هم به مردم باز می‌گردد که پروتکل‌ها را رعایت کنند و امیدواریم اگر پیک جدیدی رخ داد، با کمترین حالت باشد.»
به گفته وی برنامه‌ریزی همکاران در ستاد کشوری کنترل کرونا رفع هوشمند محدودیت‌ها است و برنامه‌های افراد در گروه مشاغل چهار‌گانه تعیین و تدوین شده و هفته آینده جهت تصویب و ابلاغ به ستاد کرونا می‌رود.

اول آبان زمان رفع محدودیت‌ها
حیدری در عین حال نسبت به بازگشایی‌های زودتر از موعد ابراز تأسف کرد و گفت: «هنوز بحث محدودیت‌های هوشمند را اعلام نکرده‌ایم و جلسات کارشناسی که می‌گذاریم برای رفع محدودیت‌ها است. دستور ریاست جمهوری نیز این است که برنامه‌ریزی‌ها به سمت رفع محدودیت‌ها باشد تا کار و تفریح مردم برقرار باشد. برای این کار باید محدودیت برای کسانی باشد که واکسن نزدند یا پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند. پیش‌بینی کردیم با صلاحدید ستاد ملی کرونا از اول آبان بتوانیم محدودیت‌ها را رفع کنیم و از ۸ آبان هم با قضیه جدی‌تر برخورد و نظارت کنیم تا محدودیت‌ها منطقی برداشته شود.»
حیدری درباره بازگشایی مدارس نیز گفت: «برنامه‌ها مشخص است و با آموزش و پرورش هم برنامه‌ریزی کردیم ولی ضمانت اجرایی دست آموزش و پرورش است.»
به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت در بسته جدید محدودیت‌ها قاعدتاً نوع رفتار با رنگبندی‌های کرونایی متفاوت خواهد شد و شدت بستری و فوتی و درصد ابتلا در این فرمول تأثیرگذار است و واکنش سریع در مورد رنگبندی‌ها به جلوگیری از وقوع پیک‌های بعدی کمک می‌کند.
حالا با احتمال وقوع موج بعدی کرونا در روز‌هایی که خیلی دور نیست، تصمیم ستاد ملی کرونا در رفع محدودیت‌های کرونایی نگرانی‌هایی را در بین کارشناسان ایجاد کرده‌است؛ بازگشت به روز‌های تلخ مرداد ماه کابوسی است که هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد تکرار شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار