کد خبر: 1064339
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
پروژهای استان ایلام؛
پروژه راه آهن ایلام در حالی دوبار توسط دولت‌های مختلف کلنگ‌زنی شده و هربار اجرایی نشده است، این بار در انتظار اقدام عملی دولت سیزدهم است.
آزادپور

حمل و نقل به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های زیربنایی هر منطقه نقش مهمی در دستیابی اهداف و برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا می‌کند.

بی تردید هر یک از شاخه‌های حمل و نقل اعم از زمینی، دریایی و هوایی از ویژگی‌های خاص خود برخوردار هستند، اما در این میان حمل و نقل ریلی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد جایگاه ویژه‌ای دارد.

مصرف پایین انرژی، ایمنی بسیار بالا، ارزانی قیمت، امکان حمل و نقل انبوه بار و مسافر و آلایندگی کمتر محیط زیست از جمله امتیازات برجسته صنعت راه آهن به شمار می‌روند.

با توجه به قرار گرفتن استان ایلام در مسیر زائران اربعین و جابجایی سالانه پنج میلیون زائر تا قبل از شیوع کرونا و صادرات سالانه یک میلیارد دلار کالا از مرز مهران به عراق، احداث راه آهن از اهمیت بسیار بالایی برای استان برخوردار است.

طرح راه آهن ایلام در ۱۶ سال اخیر ۲ بار در دولت‌های مختلف کلنگ زنی شده و به علت‌های مختلف بر زمین مانده است. ایجاد شبکه ریلی در ایلام علاوه بر سهولت در تردد و صادرات کالا می‌تواند نقش مهمی در حضور سرمایه گذار در این استان ایفا کند.

آخرین وضعیت پروژه راه آهن ایلام

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام اظهار کرد: اتصال ایلام به راه آهن کشور یکی از مهمترین مطالبات مردم استان است، این پروژه نقش بسزایی در توسعه زیرساختی، اقتصادی و عمرانی استان دارد.

عبدالله بهادری افزود: این پروژه در سال ۹۱ توسط مسئولان کشوری کلنگ آن به زمین زده شده، اما به دلیل محدودیت‌های اعتباری هیچ عملیات اجرایی روی آن صورت نگرفت. وی تصریح کرد: در نیمه دوم سال ۹۸ مناقصه این پروژه و نیز تعهدات این پروژه با حدود ۱۶۰ میلیارد تومان منعقد و مجدداً به دلیل محدودیت‌های اعتباری که وجود داشت عملیات اجرایی آغاز نشد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه در سال جاری با توجه به ۱۹۰ میلیارد تومان اعتباری که برای این پروژه منظور شده، عملیات اجرایی این پروژه در سه ماه گذشته آغاز شده است.

بازده زمانی چهارساله برای اجرای پروژه راه آهن ایلام

بهادری افزود: در حال حاضر این پروژه پیشرفتی بالغ بر ۵ درصد دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام عنوان کرد: این پروژه از سمت اسلام آباد به ایلام شروع خواهد شد، برای اجرای این پروژه به طول ۷۵ کیلومتر یک برنامه میان مدت منظور شده است.

بهادری اضافه کرد: در برنامه کوتاه مدت برای اجرای ۱۷ کیلومتر از این پروژه با ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار قرارداد منعقد شده است.

وی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود با توجه به اهتمام جدی و ضرورتی که دولت برای این پروژه دیده، عملیات اجرایی این پروژه در سال جاری روند ثابت و خوبی به خود بگیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: پیش بینی شده با تمهیداتی که دولت دیده و قول مساعد ریاست جمهوری، در یک بازده زمانی چهار ساله این پروژه به سرانجام برسد.

اتصال به شبکه ریلی مطالبه مردم استان است

استاندار ایلام نیز با اشاره به موقعیت قرارگیری ایلام در غرب ایران و دروازه ورود به غرب آسیا، اتصال استان به شبکه ریلی کشور را از مطالبات اصلی مردم و نیاز ضروری ایلام دانست.

محمد نوذری بیان کرد: اتصال ایلام به راه آهن سراسری از طریق اسلام آباد به ایلام، ایلام به دهلران و دهلران به نجف که در آن ایلام به مرکز کشور و عراق متصل خواهد شد، در دست اقدام است.

وی گفت: این طرح‌ها نیازمند اختصاص اعتبارات ویژه است که در صورت راه اندازی می‌تواند مورد استفاده همه هموطنان قرار گیرد.

ایلام در غرب ایران یکی از مناطق کوهستانی به شمار می‌رود که در بحث زیرساخت‌ها نیازمند توجه جدی دولت است. در حال حاضر سه هزار و ۳۲۸ کیلومتر انواع زیرساخت راه در استان ایلام وجود دارد که شامل ۱۶۰ بزرگراه، ۶۶۸ کیلومتر راه اصلی، ۸۵۳ کیلومتر راه فرعی، یک هزار و ۶۴۷ کیلومتر راه روستایی است.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر