کد خبر: 1064178
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
علیرضا سزاوار

مرکز نوآوری شهید فخری زاده، نخستین مرکز فناوری سپاه‌های استانی است که با مشارکت سازمان علمی، پژوهشی و فناوری سپاه پاسداران روز گذشته راه‌اندازی شد. ایجاد اشتغال پایدار، شناسایی جوانان خلاق و دارای ایده‌های ارزشمند، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد حلقه‌های علمی و فناوری در بین مخترعان و مبتکران از مهم‌ترین اهداف این مجموعه است.
قرار است به زودی سپاه‌های استانی در همه استان‌ها با ایجاد مراکز نوآوری از پتانسیل‌های علمی جهادگران بسیجی و دیگر افراد خلاق شهرستان‌های کشور استفاده کنند. بر همین اساس مدت حمایت بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان‌ها از شرکت‌های نوپا سه تا پنج سال خواهد بود. در این مدت باید شرکت‌های مربوطه به ثبات رسیده و بتوانند درآمدزایی داشته باشند، در غیر این صورت و به دلیل ناتوانی شرکت‌ها از ارائه محصول، از مرکز اخراج خواهند شد.
خدمات رایگان به محققان و مبتکران
ایجاد و راه‌اندازی مراکز نوآوری از سوی بسیج و سپاه‌های استانی در راستای گام دوم بیانیه انقلاب اسلامی است. ورود بسیج به مقوله‌های علمی برای گسترش بومی‌سازی و کشف استعداد‌های سراسر کشور است و این اتفاق با ایجاد مراکز نوآور از قطب‌های صنعتی کشور شروع خواهد شد.
خدمات مراکز نوآور به مخترعان، مبتکران و ایده‌پردازان هم کاملاً رایگان است. سند چشم‌انداز و افق پنج ساله این مراکز به گونه‌ای تدوین می‌شود که طی این مدت این محل، مرکزی برای تولید ثروت برای کل کشور و استان میزبان خواهد بود. در همین راستا روز گذشته مرکز نوآوری صنعتی شهید فخری‌زاده در منطقه صنعتی غرب تبریز راه‌اندازی شد. این مرکز هم‌اکنون با فعالیت ۲۰ واحد فناور فعالیت خود را آغاز کرده‌است که با توجه به استقبال مخترعان و محققان از تأسیس این مرکز، این ظرفیت تا ۱۰ برابر قابل افزایش است. مهندسی مکانیک، الکترونیک، مکاترونیک، هوافضا، رایانه، پزشکی، شیمی و پلیمر، طراحی صنعتی، لیزر فیزیک و اپتیک، مدیریت کسب و کار و کارآفرینی، مدیریت و توسعه بازار شامل بازاریابی و بازارسازی داخلی و صادرات، توسعه و گسترش تجارت الکترونیک، نانوفناوری، زیست فناوری، هوش مصنوعی و علوم شناختی، انفورماتیک و سیستم‌های مبتنی بر IT از جمله محور‌های اصلی و مهم فعالیت مرکز نوآوری شهید فخری‌زاده است.
برنامه‌ریزی برای ایجاد ۵۰۰ مرکز رشد در کشور
رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور در آیین آغاز به کار مرکز نوآوری صنعتی شهید فخری‌زاده، اقتدار علمی را رمز نفوذ علمی، سیاسی و اقتصادی برشمرد و گفت: تمدن نوین اسلامی ارجحیت علمی و فناوری و جهاد علم است که تحقق آن بر مبنای فعالیت‌های جامعه بسیج سرعت می‌گیرد. سردار مهدی رحیمی با اشاره به هدف‌گذاری ایجاد ۵۰۰ مرکز رشد (مراکزی که شرکت‌های موفق آن برای عرضه بیشتر خدمات به مراکز نوآور راه می‌یابند) در سراسر کشور تصریح کرد: تاکنون ۱۶۰ مرکز فعال شده‌اند که با جریان‌سازی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، کشور را به سمت بومی‌سازی صنایع و فناوری‌ها سوق می‌دهند.
ارتباط بین صنعت و دانشگاه
رئیس سازمان بسیج علمی سپاه عاشورا هم در این مراسم گفت: هدف از ایجاد این مرکز، اقتصاد دانش‌بنیان و بحث بیانیه گام دوم است که حضرت آقا به عمل به بحث علم و فناوری تأکید داشتند. آن چیزی که بیشتر به دنبال آن هستیم این است که ارتباط بین صنعت و دانشگاه در این فضا فراهم شود. به همین منظور برای قطعات و تجهیزاتی که از خارج از کشور وارد شده و ارزبر هستند، ما می‌توانیم این فضا و شرایط را برای کارخانجات آماده کنیم که همه این تجهیزات در داخل تولید شوند.
سرهنگ نادر ارسلانی ایجاد اشتغال پایدار، شناسایی افراد خلاق و دارای ایده‌های ارزشمند، توسعه شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد حلقه‌های علمی و فناوری در بین مخترعان و مبتکران، ایجاد ثروت و ارزش افزوده در واحد‌های قابل ارتقا، کمک به بالندگی علمی و اقتصادی کشور و توسعه شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان را از اهداف مهم راه‌اندازی مرکز نوآوری شهید فخری‌زاده بیان کرد.
حمایت‌های فنی در جهت کارآفرینی
سردار عابدین‌خرم، فرمانده سپاه عاشورا نیز در این مراسم گفت: مشکل ما در حوزه صنعت و فناوری، دانش‌محور نبودن تولید و نیروی انسانی است و در راستای رفع نواقص، وجود چنین مراکزی ضرورت دارد؛ چراکه در واقع، سنگر اول جنگ اقتصادی هستند.
دکتر امانی، رئیس مرکز نوآوری شهید فخری‌زاده هم در خصوص امکانات این مرکز گفت: زیربنای این مرکز حدود ۵ هزار متر مربع است که ۱۵۰۰ متر مربع از این فضا، فضای کارگاهی و آزمایشگاهی برای تحصیلکردگان و فرهیختگان است. ما با حمایت فنی این شرکت‌ها را برای کارآفرینی تشویق می‌کنیم و در حوزه‌های مکانیک، برق، کامپیوتر، هوش مصنوعی و هوافضا این فعالیت‌ها وجود دارد.
محققان طرح‌های خود را ارسال کنند
گفتنی است محل استقرار مرکز نوآوری شهید فخری‌زاده به دلیل نزدیکی و همجواری با منطقه صنعتی غرب تبریز و شرکت‌های مختلف و عدیده صنعتی بسیار مهم است. زمین این مرکز توسط شرکت لیفتراک‌سازی به مدت پنج سال در اختیار بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی قرار گرفته که ارزش اجاره این مدت بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان است؛ تاکنون بسیج برای تجهیز آن بیش از ۳ میلیارد تومان هزینه کرده‌است. تعدادی از کارگاه‌ها و بخش‌های صنعتی و علمی مرکز نوآوری شهید فخری‌زاده از یک ماه قبل از افتتاح فعال شده‌بودند، اما زمان افتتاح رسمی آن با حضور مقامات کشوری و بسیج در هفته دفاع مقدس به انجام رسید. مرکز نوآوری شهید فخری‌زاده اکنون آماده ارائه خدمات است و محققان از سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به سایت بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا ضمن پر کردن فرم‌های درخواستی، طرح‌های خود را به تیم داوری تحویل دهند. پژوهشگران پذیرفته شده و تیم آن‌ها به مدت یک سال در قالب دو بازه زمانی شش ماهه فرصت دارند در مرکز مستقر شوند و محصول خود را به ثبت برسانند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار