کد خبر: 1060108
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
وزیر نیرو:
وزیر نیرو گفت: اعتقاد نداشتن به ساخت نیروگاه اشتباه استراتژیک بود و باید به سبد تأمین آب تنوع بدهیم. در کنار طرح انتقال آب استفاده از آب‌های ژرف و عمیق نیز می‌تواند در برخی از نقاط کشور در دستور کار قرار بگیرد، در کل باید به میزان تأمین رفاه مردم، آب و برق در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وزیر نیرو گفت: اعتقاد نداشتن به ساخت نیروگاه اشتباه استراتژیک بود و باید به سبد تأمین آب تنوع بدهیم. در کنار طرح انتقال آب استفاده از آب‌های ژرف و عمیق نیز می‌تواند در برخی از نقاط کشور در دستور کار قرار بگیرد، در کل باید به میزان تأمین رفاه مردم، آب و برق در اختیار آن‌ها قرار دهیم.
علی‌اکبر محرابیان با حضور در رسانه ملی در مورد مسائل حوزه آب و فاضلاب و نیرو توضیحاتی را ارائه داد. او در ابتدای اظهارات خود پیرامون بازدید از خوزستان عنوان کرد: برخلاف منابع و مخازن عظیم آب در خوزستان، مردم این استان برای تأمین آب شرب و همچنین دسترسی به خدمات شبکه فاضلاب گلایه‌مند هستند. با اینکه در این استان سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات عظیمی برای تأمین آب انجام شده، اما هنوز برخی زنجیره‌های این اقدامات تکمیل نشده است.
کاهش مدت زمان احداث فاضلاب اهواز از ۳۶ ماه به کمتر از ۲۴ ماه
وزیر نیرو با بیان این مسئله که بازدید از مجموعه تصفیه‌خانه و شبکه انتقال فاضلاب اهواز به عنوان اولین اقدام رئیس‌جمهور در سفر به استان خوزستان بود، گفت: شهر اهواز یک شبکه فاضلاب بسیار قدیمی دارد که در برخی نقاط ریزشی است و اتصالات این شبکه هم کامل نیست. طی قراردادی قرارگاه خاتم متعهد شد ظرف مدت ۳۶ ماه این شبکه را بازسازی و تکمیل کند. آقای رئیسی هم در بازدید از استان خوزستان دستور داد اعتبارات لازم جهت اجرای این پروژه تزریق شود و مدت زمان اجرای طرح هم کوتاه و ظرف مدت ۲۴ ماه و حتی کمتر باشد.
۷ طرح آبرسانی خوزستان با قدرت پیگیری می‌شود
محرابیان ادامه داد: وزارت نیرو در استان خوزستان هفت طرح آبرسانی در نقاط مختلف دارد که با این هفت طرح هم آبرسانی در تمام شهر‌ها و روستا‌های این استان تکمیل می‌شود. رئیس‌جمهور دستور دادند که با روش‌های کارشناسی، آب سد دز هرچه سریع‌تر به شبکه آبرسانی غدیر تزریق شود و به مردم خوزستان برسد که در این زمینه روشی را به دولت پیشنهاد دادیم تا آرزوی قدیمی مردم خوزستان برای دسترسی به آب شرب باکیفیت محقق شود که در صورت تصویب این روش در دولت، اطلاع رسانی خواهیم کرد.
حجم مفید سد‌های استان خوزستان کم است
محرابیان با بیان اینکه حجم مفید سد‌های استان خوزستان کم است، گفت: طی تصمیماتی که در اولین سفر رئیس‌جمهور به استان خوزستان گرفتیم، قرار شد به شرط رعایت الگوی کشت، آب کشاورزی خوزستان را به صورت کامل تأمین کنیم. وزیر نیرو با بیان اینکه ظرفیت تولید برق کشور از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از ۱۲ برابر رشد کرده و به ۸۵ هزار مگاوات رسیده است، گفت: طی سال‌های گذشته عنوان شد ما به نیروگاه‌سازی اعتقادی نداریم که این اشتباه بود.
وزیر نیرو میزان تراز منفی و فاصله بین تولید و مصرف را ۱۳ هزار مگاوات اعلام کرد.
محرابیان با بیان اینکه سرانه مصرف آب از ۶ هزار و ۸۵۸ مترمکعب در سال ۱۳۳۵ به هزار و ۵۹۷ مترمکعب در سال ۱۴۰۰ رسیده، گفت: در شرایط فعلی باید با این میزان آب، قوانین و مقررات گذشته را بازنگری کنیم. بیش از ۹۹ درصد آب‌هایی که اکنون مدیریت می‌کنیم، آب‌های بارشی است و کمتر از یک‌چهارم بارش را به آب‌هایی تبدیل می‌کنیم که روی آن‌ها مدیریت داریم.
تنها ۹۰ میلیارد مترمکعب مدیریت منابع آب داریم
محرابیان با اشاره به اینکه در سال‌های معمول ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بارش داریم، اما آبی که مدیریت می‌کنیم حدود ۹۰ میلیارد مترمکعب است، گفت: در کنار مدیریت مصرف باید به سبد تأمین آب تنوع بدهیم که در این خصوص استفاده از آب دریا را برای متنوع‌سازی منابع تأمین آب در دستور کار داریم.
وی افزود: این طرح را برای تأمین آب صنایع در فلات مرکزی آغاز کردیم و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ادامه یافت و مرحله نخست آن برای تأمین آب در دو استان کم‌آب کشور به بهره‌برداری رسید. بسیاری از صنایع ما متقاضی انتقال آب هستند.
محرابیان با بیان اینکه «استفاده از آب ژرف روشی معمول در نقاط بسیاری از دنیاست»، گفت: در اعماق ۲ هزار و تا ۳ هزار متری زمین روان‌آب‌های گسترده‌ای در برخی نقاط وجود دارد و در منطقه شرقی کشورمان چنین روان‌آبی را در عمق ۲ تا ۳ هزار متر داریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار