کد خبر: 1059881
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
مریخ‌نورد ناسا برای دومین بار سعی می‌کند که نمونه‌ای از سنگ مریخ را برای بازگشت به زمین جمع‌آوری کند این درحالی است که تلاش نخست این مریخ‌نورد با شکست مواجه شده بود. مریخ‌نورد ناسا قرار است ۲۰ لوله را با نمونه‌هایی از خاک و سنگ مریخ پر کند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: مریخ‌نورد ناسا به زودی برای دومین بار سعی می‌کند نمونه‌ای از سنگ مریخ را برای بازگشت به زمین جمع‌آوری کند و دانشمندان امیدوارند با جمع‌آوری این مواد نشان دهند آیا زندگی و حیات میکروبی در سیاره دور وجود داشته است؟

مریخ نورد "استقامت" که اندازه‌ای مشابه یک خودرو دارد و در ماه فوریه گذشته در دهانه جزرو فرود آمد دو هدف شامل جستجو برای یافتن نشانه‌هایی از حیات و جمع‌آوری نمونه‌هایی از سطح مریخ برای بازگرداندن به زمین در آینده دارد؛ این سطح‌نورد در روز جمعه ۶ اوت (۱۵ مرداد) نمونه‌برداری خود را با حفر چاله‌ای در مریخ آغاز کرد، اما به گفته مقامات ناسا، طبق اطلاعاتی که به زمین رسیده هیچ سنگ یا خاکی درون لوله‌های آزمایش این مریخ‌نورد قرار نگرفته است.

مریخ‌نورد ابتدا از بازوی رباتیک ۲ متری خود برای تراشیدن قسمتی از سطح سنگ استفاده می‌کند که این فرایند به دانشمندان اجازه می‌دهد تا با مشاهده قسمت‌هایی از آن، تصمیم بگیرند که آیا این سنگ ارزش حرکت به سمت حفاری را دارد یا خیر.

اگر مریخ‌نورد طبق برنامه عمل کند، نمونه‌ای از سنگی را که کمی ضخیم‌تر از مداد است، جمع‌آوری می‌کند و سپس آن را در یکی از ۴۲ لوله تیتانیوم باقی‌مانده مریخ‌نورد، مهر و موم می‌کند؛ مریخ نورد استقامت امروز در وضعیت مناسبی قرار دارد و هر روز فرایند خراش دادن انجام می‌شود و در صورتی که تیم، تصمیم به ادامه کار بگیرد نمونه‌گیری به زودی انجام می‌شود.

مریخ نورد "استقامت" ۴۳ لوله آزمایش با خود حمل می‌کند و در این ماموریت قرار است ۲۰ لوله را با نمونه‌هایی از خاک و سنگ مریخ پر کند. "استقامت" برای این کار با کمک بازوی رباتیک خود حفره‌ای بر روی سطح مریخ ایجاد کرده است؛ به گفته مقامات ناسا، داده‌های به دست آمده نشان می‌دهد که بازوی رباتیک به درستی کار خود را انجام داده است و فرایند پرکردن لوله‌ها نیز طبیعی به نظر می‌رسد.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار