کد خبر: 1059395
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران از انسداد ۸۶ حلقه چاه غیرمجاز و جلوگیری از تخلیه سالانه بیش از ۲ میلیون و ۱۷ هزار مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی، طی مرداد سال جاری در استان تهران خبر داد.
به گزارش ایسنا، در مرداد سال جاری در راستای قانون احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی، تعداد ۸۶ حلقه چاه غیرمجاز در مجموع به عمق ۲ هزار و ۱۳ متر و میزان آبدهی ۵/۶۸ لیتر بر ثانیه، توسط امور‌های منابع آب تهران، شهریار، شهرری، رباط‌کریم، فیروزکوه، دماوند، اسلامشهر و ورامین مسدود شد.
با انسداد این تعداد چاه‌ها از تخلیه حدود ۲ میلیون و ۱۷ هزار مترمکعب آب در سال در محدوده عملکرد این امور‌ها جلوگیری خواهد شد. بیشترین تعداد چاه‌های مسدود شده به ترتیب توسط امور‌های منابع آب تهران، دماوند و شهرری انجام شد.
احمدعلی قربانیان، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران در این رابطه گفت: در مرداد‌ماه سال جاری با تلاش اکیپ‌های گشت و بازرسی امور‌های منابع آب شهرری و شهریار، سه دستگاه تجهیزات حفاری غیرمجاز شامل بالابر برقی، پمپ کف‌کش توقیف و یک دستگاه تراکتور توسط امور‌های منابع آب تهران، ورامین و رباط‌کریم توقیف و منصوبات غیرمجاز از یک حلقه چاه مجاز در ورامین خارج شد. همچنین به منظور مدیریت و کنترل میزان بهره‌برداری از چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری، تعداد ۴۵ دستگاه کنتور هوشمند نیز روی چاه‌های مجاز توسط امور منابع آب تهران، نصب و ۵۸ حلقه چاه غیرمجاز هم توسط امور منابع آب دماوند و تهران شناسایی شد.
وی با اشاره به اینکه منابع آب‌های زیرزمینی از منابع استراتژیک و مهم کشور محسوب می‌شود که بر این اساس تمامی امور‌های منابع آب باید با هوشیاری و اهتمام جدی به حفظ و حراست از این منابع بپردازند، گفت: برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی استان باعث افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی شده است. بنابراین وزارت نیرو برای جلوگیری از تشدید بحران در دشت‌های ممنوعه، طرح‌ها و پروژه‌های مهمی را در دستور کار دارد که طرح احیا و تعادل‌بخشی از منابع آب‌های زیرزمینی از مهم‌ترین آنهاست و این طرح قرار است با کمک کشاورزان، برداشت و تغذیه آب‌های زیرزمینی را به تعادل برساند.
قربانیان ضمن هشدار به سودجویانی که اقدام به حفر غیرمجاز چاه‌ها و برداشت آب از آن می‌کنند، خاطرنشان کرد: اکیپ‌های گشت و بازرسی تمامی امور‌های منابع آب استان تهران در راستای عمل به رسالت بزرگ خود، یعنی حفاظت از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی، همواره در حال گشت و بازرسی در منطقه هستند و به محض شناسایی چاه حفاری شده غیرمجاز با کمک دستگاه قضایی نسبت به انسداد آن‌ها اقدام فوری خواهند کرد

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار