کد خبر: 1057742
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
نگاهی به عملکرد فرنگی‌کاران و وزنه‌بردار کشورمان در رقابت‌های دیروز المپیک
روز یازدهم المپیک برای کاروان ایران، تقابل شادی‌ها و غم‌ها بود، شادی مدال برنز هادی ساروی و فینالیست شدن محمدرضا گرایی و غم نرسیدن محمدعلی گرایی به برنز کشتی فرنگی و اوت شدن علی هاشمی در وزنه‌برداری.
مانی سعیدی

سرویس ورزشی جوان آنلاین: روز یازدهم المپیک برای کاروان ایران، تقابل شادی‌ها و غم‌ها بود، شادی مدال برنز هادی ساروی و فینالیست شدن محمدرضا گرایی و غم نرسیدن محمدعلی گرایی به برنز کشتی فرنگی و اوت شدن علی هاشمی در وزنه‌برداری.

دیروز تمام نگاه‌ها به سالن رقابت‌های کشتی و وزنه‌برداری در توکیو بود، به رقابت ورزشکاران کشورمان در دو رشته مدال‌آوری که امیدی زیادی داشتیم که حسرت مدال نگرفتن کاروان ایران که از شنبه هفته پیش و پس از مدال طلای نوبرانه جواد فروغی در تیراندازی آغاز شده بود، پس از ۹ روز تمام شود و سرانجام دومین مدال را دشت کنیم و امیدوار بمانیم به روز‌های باقی مانده تا با شروع مسابقات کشتی آزاد و کاراته، روز‌های پایانی پرمدالی را در المپیک ۲۰۲۰ داشته باشیم.
محمدهادی ساروی؛ برنز با ارزش
طلسم ۹ روز مدال نگرفتن کاروان ایران در توکیو را دیروز یک جوان آملی شکست. محمدهادی ساروی که با کسب یک مدال برنز، تعداد مدال‌های کشورمان را به عدد ۲ رساند. ساروی که طلای جوانان جهان در سال ۲۰۱۸ در کارنامه‌اش دیده می‌شود، توانست در اولین حضورش در المپیک اولین مدال را هم کسب کند.
او که یکی از شانس‌های مدال فرنگی در توکیو بود، برای رسیدن به مدال برنز راه سختی پیش‌رو داشت. ساروی در دور مقدماتی وزن ۹۷ کیلوگرم روز دوشنبه در دور نخست مقابل آدم بودجملین از الجزایر ۹ بر صفر به برتری رسید و در دومین مبارزه نیز برابر کریل میلوف دارنده مدال نقره ۲۰۱۸ جهان از بلغارستان با نتیجه ۶ بر صفر پیروز شد، اما در نیمه‌نهایی مقابل آرتور الکسانیان دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک با نتیجه ۴ بر یک شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند. او عصر دیروز در رقابت رده‌بندی وزن ۹۷ کیلوگرم مقابل آروی ساوولاینن قهرمان زیر ۲۳ سال جهان ۲۰۱۹ از فنلاند روی تشک رفت و در پایان با نتیجه قاطع ۹ بر ۲ به برتری رسید و مدال برنز المپیک را کسب کرد. ساروی در حالی دیروز چراغ اول برای کشتی فرنگی را روشن کرد که می‌گوید دوست داشت رنگ مدالش خوش‌رنگ‌تر باشد: «مسابقه خوبی بود و خدا را شکر که توانستم مدال برنز بگیرم. هرچند من برای کسب مدال طلا به این مسابقات آمده بودم. دوست داشتم دست پر به ایران برگردم. تشکر می‌کنم از همه مردم کشورم که در این شرایط سخت من را دعا کردند و امیدوارم با این مدال برنز دل مردم کشورم را شاد کرده باشم.»
حالا نام جوان ۲۴ ساله کشتی فرنگی به جمع مدال‌آوران فرنگی در المپیک اضافه شده و ساروی پس از حمید سوریان، امید نوروزی، رحیم علی‌آبادی، قاسم رضایی، محمد پذیرایی و سعید عبدولی، هفتمین مدال‌آور فرنگی در تاریخ المپیک است. کشتی‌گیری که با سن پایینش می‌تواند در صورت ادامه این روند امیدوار به حضور در المپیک‌های بعدی نیز باشد تا بتواند تعداد مدال‌هایش را بیشتر کند.
محمدرضا گرایی؛ شگفتی‌سازی برادر کوچک‌تر
دیروز روز محمدرضا گرایی هم بود، بردار کوچک‌تر محمدعلی گرایی که فرنگی‌کار ۶۷ کیلو ایران است. اگرچه خیلی‌ها روی برادر بزرگ‌ترش، یعنی محمدعلی به عنوان شانس مدال حساب باز کرده بودند، اما او دیروز در توکیو به قول هادی عامل، گزارشگر کشتی کاری کرد کارستان. فرنگی‌کار ۲۵ ساله شیرازی کشتی که طلای امید‌های جهان در ۲۰۱۹ و طلای قهرمانی ۲۰۱۹ آسیا را در کارنامه دارد، دیروز یکی از مهم‌ترین روز‌های زندگی ورزشی‌اش را تجربه کرد، میدان المپیک که برنامه‌های زیادی برای آن ریخته بود تا بتواند در کنار برادرش یاد برادران رسول و امیر خادم را که هر دو از مدال‌آوران المپیکی هستند زنده کند.
گرایی در مبارزه نخست مقابل جولیان هورتا از کلمبیا ۸ بر صفر پیروز شد و در دومین مبارزه دست به یک کار بزرگ زد و در یک مصاف سخت و دشوار برابر فرانک استابلر دارنده سه طلای جهان از آلمان ۵ - ۵ پیروز شد و به نیمه‌نهایی راه یافت تا در یک قدمی فینال قرار بگیرد. فرنگی‌کار شیرازی کشورمان در نیمه‌نهایی مقابل راماز زویدزه دارنده مدال‌های طلای جوانان جهان و نقره زیر ۲۳سال جهان از گرجستان روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۶ بر یک به برتری رسید و راهی فینال شد تا آخرین فرنگی‌کار ایران، اولین و تنها فینالیست این کشتی لقب بگیرد. گرایی درباره این مبارزه می‌گوید: «در نیمه‌نهایی کشتی مدنظر خودم را گرفتم. در رده امید‌ها با این کشتی‌گیر گرجی مسابقه داده بودم و شناخت خوبی از او داشتم. کشتی‌گیر گرجی فنی و قدرتمند بود و صبح قهرمان المپیک از کوبا را شکست داده بود. از ایران با برنامه کار کرده بودم و خداراشکر با کشتی حساب شده برنده شدم.»
حالا گرایی عصر امروز باید برای مدال طلا با پرویز نصیب اف اوکراینی که تنها ۲۲ سال سن دارد مبارزه کند. نبردی که می‌گوید نمی‌خواهد حالا که در یک قدمی مدال المپیک قرار گرفته این فرصت را از دست بدهد: «المپیک است و قرعه برای من معنایی ندارد. هدفم کسب مدال طلاست و فردا به دنبال این هستم با کشتی حساب شده و کسب مدال طلا دل مردم را شاد کنم. سه کیلو وزن کم کردن برای من مشکلی ندارد و با آمادگی به مصاف حریف خود در فینال خواهم رفت.»
محمدعلی گرایی؛ ناکامی برادر بزرگ‌تر
برخلاف برادر کوچک‌تر که دیروز مدالش را با صعود به فینال قطعی کرد، دست برادر بزرگ‌تر که خیلی‌ها شانس بیشتری برای او پیش‌بینی کرده بودند، خالی ماند و نشد که بشود، آن هم پس از یک شروع درخشان با اجرای فن ناب سنجاب پرنده در دومین مبارزه‌اش که لقب شاهین را از سوی اتحادیه جهانی گرفت و فیلم حرکت دیدنی‌اش در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد.
گرایی در شروع رقابت‌هایش در وزن ۷۷ کشتی فرنگی، مقابل فلورس پنا دارنده دو طلای پان آمریکن از کوبا با نتیجه ۷ بر ۳ به برتری رسید و در دومین مبارزه نیز در یک رقابت سخت و تماشایی با نتیجه ۵ - ۵ از سد بوزو استارسویچ از کرواسی گذشت و راهی نیمه‌نهایی شد، همان رقابتی که فن زیبای سنجاب پرنده را اجرا کرد.
گرایی در سومین مبارزه و در مرحله نیمه‌نهایی مقابل تاماش لورینچ دارنده مدال طلای ۲۰۱۹ جهان از مجارستان با نتیجه ۶ بر ۵ شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند. دیروز گرایی برای رسیدن به مدال برابر شوهی یابیکو از ژاپن قرار گرفت. او که قبلاً چند بار این فرنگی‌کار ژاپنی را شکست داده بود در تایم اول یک امتیاز از اخطار حریف و دو امتیاز از اجرای سالتو بارانداز گرفت و به نظر می‌رسید همه چیز برای او خوب پیش برود و ۳ برصفر نیز پیش افتاد.
در تایم دوم، اما ورق برگشت و کشتی‌گیر ژاپنی با استفاده از اشتباهات گرایی و اجرای فنون زیبای فرنگی امتیازات را یکی پس از دیگری گرفت و توانست در پایان ۱۳ بر ۳ کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی را شکست دهد تا گرایی که المپیک را درخشان آغاز کرده بود، پایان غم‌انگیزی داشته باشد.
علی هاشمی؛ زورش به وزنه‌ها نرسید
علاوه بر سه فرنگی‌کار، دیروز با شروع رقابت‌های وزنه‌برداری، اولین نماینده ایران هم روی تخته رفت، علی هاشمی، وزنه‌برداری ایلامی و دارنده دو مدال طلای جهان در ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در دسته ۱۰۹ کیلوگرم وزنه‌برداری که دومین حضورش را در المپیک تجربه می‌کرد. هاشمی، اما در شرایطی که در رقابت دیروز شانس زیادی با توجه به عملکرد دیگر رقبایش برای کسب مدال برنز داشت، نتوانست از این فرصت استفاده کند تا دست اولین نماینده وزنه‌برداری کشورمان خالی بماند.
او در رقابت دیروز در یک‌ضرب در شرایطی رکورد ۱۸۴ کیلو را ثبت کرد که در دوضرب دو بار وزنه ۲۲۶ و یک‌بار هم وزنه ۲۲۸ را نتوانست بالای سر ببرد تا در دوضرب حذف شود و در کسب مدال المپیک ناکام بماند. حالا تنها امید وزنه‌برداری برای کسب مدال به علی داوودی در دسته ۱۰۹+ است که امروز رقابتش را برگزار می‌کند. وزنه‌برداری که می‌گوید برای مدال نقره امروز می‌خواهد بجنگد: «تالاخادزه که همه می‌دانند شرایطش به چه صورت است و مدال طلا را می‌گیرد، من هم تلاش می‌کنم که بعد از تالاخادزه بهترین وزنه‌بردار فوق‌سنگین المپیک باشم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار