کد خبر: 1057735
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
فناوری‌ها و محصولاتی که برای خودکفایی و رفع نیاز‌های راهبردی کشور از نمونه‌های خارجی ساخته شدند، در خانه نوآوری و فناوری ایران (ihit) رونمایی شدند. نبض‌سنج هوشمند، مانیتورینگ سیلو‌های گندم، طیف‌سنج نانودراپ، تولید بذر‌های هیبرید و ایکس‌ری جدید از جمله این محصولات هستند که روز گذشته تجاری‌سازی شدند.
علیرضا سزاوار

فناوری‌ها و محصولاتی که برای خودکفایی و رفع نیاز‌های راهبردی کشور از نمونه‌های خارجی ساخته شدند، در خانه نوآوری و فناوری ایران (ihit) رونمایی شدند. نبض‌سنج هوشمند، مانیتورینگ سیلو‌های گندم، طیف‌سنج نانودراپ، تولید بذر‌های هیبرید و ایکس‌ری جدید از جمله این محصولات هستند که روز گذشته تجاری‌سازی شدند.
خانه نوآوری و فناوری ایران با هدف ارائه دستاورد‌های دانش‌بنیان‌های دارای توان صادراتی، خردادماه امسال در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد. تاکنون این مجموعه با عنوان‌ای هیت (ihit) در روسیه، سوریه، کنیا و چندین کشور دیگر راه‌اندازی شده‌است. کارکرد این نمایشگاه دائمی به تصویر کشیده‌شدن محصولات دانش‌بنیان متناسب با برنامه‌های خودکفایی کشور است.
هزار میلیارد تجهیزات آزمایشگاهی ایرانی برای دانش‌آموزان
شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه تجهیزات آزمایشگاهی توانسته‌اند در همین خانه نوآوری دستگاه‌هایی بسازند که برخی از آن‌ها صد‌ها هزار دلار قیمت دارند و ضمن تأمین نیاز کشور، یکی از ستون‌های صادراتی حوزه آزمایشگاهی شده‌اند. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در مراسم رونمایی از ۹ طرح ملی فناوری با اشاره به تلاش در مسیر رفع نیاز کشور به محصولات راهبردی با کمک محققان دانشگاهی گفت: اتفاق بزرگی در طول چند سال اخیر رخ داد و در حوزه‌هایی که روز‌های نخست حرف چندانی برای گفتن نداشتیم، امروز به یکی از کشور‌های توانمند تبدیل شدیم. به گزارش فارس سورنا ستاری، حمایت خانه نوآوری از ورود تولیدات داخلی به مدارس را اقدامی برای فرهنگ‌سازی و ترویج این توانمندی میان دانش‌آموزان دانست و افزود: تجهیزاتی که نشان ایران‌ساخت دارد، امروز مقابل چشمان دانش‌آموزان قرار گرفته و از آن‌ها برای پیاده‌سازی خلاقیت‌هایشان استفاده می‌کنند. اتفاق بزرگی که زمینه آشنایی فرزندان کشور با توانمندی فناوران کشورشان و باور به توانستن است. معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی هم با اشاره به ایجاد خط حمایتی ویژه از محصولات دانش‌بنیان ایرانی گفت: در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت، بیش از یک هزار میلیارد تومان تجهیزات ایران‌ساخت خریداری شده که سهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیش از سایر بخش‌ها است؛ وزارت آموزش و پرورش نیز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیش از ۹۳۰ میلیارد ریال تجهیزات آزمایشگاهی دانش‌بنیان خریداری کرده‌است که ترویج فرهنگ استفاده از این تجهیزات و باور دانش‌آموزان به تولید داخلی و فناوری بومی را به همراه خواهد داشت. به گفته پیمان صالحی، در حال حاضر بیش از ۶۰ طرح کلان ملی در حوزه سلامت، ۳۷ طرح در حوزه کشاورزی، ۲۰ طرح در حمل و نقل پیشرفته و ۱۳ طرح در حوزه انرژی در حال اجرا است.
مقابله با قاچاق با اشعه ایرانی
اشعه ایکس کامیونی مورد استفاده در گمرک نخستین طرح رونمایی‌شده ملی فناوری بود. این سیستم امکان بازرسی وسایل نقلیه بدون آسیب به سلامتی راننده و همچنین شناسایی محموله حمل‌شده و قاچاق را در محفظه وسایل نقلیه، نقاط کور خودرو، اثاثیه و کفپوش خودرو بدون خارج کردن آن‌ها فراهم می‌کند. این فناوری بازرسی با اشعه کنترل شده می‌تواند باعث کاهش زمان بازرسی برای وسیله نقلیه و حمل بار شود که در نقاط مرزی بسیار کاربردی است؛ ضمن اینکه مواد آلی، غیرآلی و فلزات را هم شناسایی می‌کند.
مدیریت هوشمند سیلو‌های گندم
یکی از چالش‌های مدیریت منابع استراتژیک گندم کشور، مانیتورینگ و ارزیابی دقیق و برخط میزان گندم موجود در سیلو‌های کشور بود. از آنجایی‌که معمولاً اندازه‌گیری سیلو‌ها با روش‌های سنتی و غیر دقیق صورت می‌گیرد، ارزیابی دقیقی از منابع در دسترس وجود ندارد. شرکت دانش‌بنیان پیام افزار پیک آسا با استفاده از فناوری لیزر، نرم‌افزار بومی، سامانه مدیریت هوشمند موجودی شبکه سیلو‌های گندم را طراحی، تولید و به شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان بزرگ‌ترین بهره‌بردار ارائه کرد.
گوشی‌های هوشمند پزشکی
نیاز حوزه سلامت کشور به گوشی هوشمند تا پیش از این از مسیر واردات و قاچاق تأمین می‌شد. در حالی که نمونه‌های معمولی تا ۵۰ میلیون ریال و نمونه‌های دیجیتال تا ۱۳۰ میلیون ریال هزینه در بردارند، شرکت دانش‌بنیان نبض هوشمند سلامت موفق شد گوشی پزشکی هوشمند را با قابلیت پردازش و تحلیل اطلاعات، تجاری‌سازی و نیاز کشور به این تجهیز را تأمین کند.
دستگاه آنالیز و ویروس سنج
طیف‌سنج نانودراپ که کاربرد‌های گسترده‌ای در زیست‌فناوری، سلول‌های بنیادی و پزشکی دارد، نام دستگاهی است که شرکت دانش‌بنیان نانومبنا توانسته آن را تولید کند. از این دستگاه عمدتاً برای آنالیز اسید‌های آمینه و اندازه‌گیری دی ان ای، شناسایی و تشخیص ویروس‌هایی، چون کرونا استفاده می‌شود که تا پیش از این نمونه‌های امریکایی آن با هزینه‌های گزاف وارد کشور می‌شد.
نظارت بر واردات با پهپاد
یکی از دغدغه‌های اصلی گمرک در شناسایی و ارزیابی محموله‌های وارداتی، پایش هوایی و سرعت عمل است. استفاده از پهپاد‌های پیشرفته و بهره‌گیری از هوش مصنوعی توسط شرکت دانش‌بنیان سامانه‌های هوشمند کاربردی سنیع، این دغدغه را برطرف کرده‌است. امکان کنترل و شناسایی کالا در محوطه، نظارت بر مشخصات کانتینر، نظارت هوایی بر محوطه گمرکی از کاربرد‌های این فناوری است.
جراحی هوشمند با دستگاه ایران‌ساخت
سامانه هدایت پروسه‌های درمانی ستون فقرات، محصول دانش‌بنیانی در حوزه تجهیزات پزشکی است که می‌تواند با بهره‌گیری از ابزار‌های رهیابی پیشرفته و شناسایی موقعیت دست جراح، وی را در دسترسی به اندام بیمار یاری کند. شرکت دانش‌بنیان سامانه جراحی هوشمند پارسه، کار تولید و تجاری‌سازی این محصول دانش‌بنیان را به انجام رسانده‌است.
پایان عمر مگس‌های آفت
تولید آفت‌کش مگس مدیترانه یک ترکیب نوآورانه به کمک شرکت دانش‌بنیان کیمیا سبزآور است که برای پالایش جمعیت و شکار انبوه مگس‌های میوه به ویژه مگس مدیترانه، مگس زیتون، مگس گیلاس و دیگر میوه‌جات کاربرد دارد. قیمت مناسب و استفاده کم‌هزینه و آسان از این محصول دانش‌بنیان می‌تواند نجات‌بخش محصولات کشاورزی از آفت‌های یاد شده‌باشد.
ضدعفونی کاغذ
امواج مایکروویو نخستین و بهترین روش برای ضدعفونی کردن اشیای کاغذی و پاک کردن آن‌ها هستند. شرکت دانش‌بنیان توسعه ایمن الکترونیک باختران با تجاری‌سازی دستگاه کاغذ‌های اداری، کار مهمی در بحبوحه کرونا انجام داده‌است.
تولید بذر‌های هیبرید
آخرین طرح رونمایی شده هم تولید سه گونه بذر هیبرید خیار، گوجه و فلفل گلخانه‌ای بود که توسط شرکت دانش‌بنیان نگین بذر دانش به مرحله تجاری‌سازی رسید. این بذر‌ها برای صنعت کشاورزی کشور اهمیتی راهبردی دارد؛ چراکه بر اساس آمار سال گذشته، ۹۵ درصد این بذر‌ها وارداتی هستند. بذر هیبرید یکی از گران قیمت‌ترین بذر‌هایی است که کشاورزان از آن استفاده می‌کنند و از نظر عملکرد و کیفیت نسبت به سایر بذر‌ها کارایی بالاتری دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار