کد خبر: 1057342
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
ایران – ژاپن، نبرد بزرگ آسیایی‌ها
والیبال قاره کهن امروز شاهد حساس‌ترین بازی این رشته است. دو نماینده آسیا امروز برای صعود به مرحله بعدی رقابت‌های والیبال المپیک رودرروی هم قرار می‌گیرند و به جبر مسابقات یکی باید با بازی‌ها وداع کند.
فریدون حسن

والیبال قاره کهن امروز شاهد حساس‌ترین بازی این رشته است. دو نماینده آسیا امروز برای صعود به مرحله بعدی رقابت‌های والیبال المپیک رودرروی هم قرار می‌گیرند و به جبر مسابقات یکی باید با بازی‌ها وداع کند.
ایران و ژاپن شاید فکرش را هم نمی‌کردند که کارشان به امروز و نتیجه این بازی گره بخورد. دیداری که علاوه بر المپیکی بودنش یک فینال برای آسیا هم محسوب می‌شود. دو غول والیبال قاره کهن در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزش جهان نبرد می‌کنند تا تیم برتر هم مهر تأییدی به شایستگی‌های خود بزند و هم راهی مرحله بعدی مسابقات شود.
آلکنو که آمد تصورمان این بود که می‌تواند با تصمیمات معجزه‌آسایش کاری کند که بتوانیم در جمع چهار تیم برتر المپیک حضور داشته باشیم، اما رقابت‌های لیگ ملت‌ها و نتایج به دست آمده در آن باعث نگرانی‌مان شد و حالا آن نگرانی به المپیک هم کشیده شده است. تیم آلکنو تیمی غیرقابل پیش‌بینی است، تیمی که لهستان قدرتمند را مغلوب می‌کند، اما در دو بازی پرانتقاد به کانادا و ایتالیا می‌بازد تا کار صعودش گره بخورد و بیفتد به دست ژاپن میزبان.
فراموش نکرده‌ایم که همین ژاپن در لیگ ملت‌ها ۳ بر صفر شکست‌مان داد و در چند بازی آخر هم نتوانسته‌ایم قدرتمان را به آن‌ها دیکته کنیم و حالا در حساس‌ترین جای ممکن دوباره به آن‌ها رسیده‌ایم و این‌بار چاره‌ای جز بردن نداریم، والا باید به خانه برگردیم.
در جدول رده بندی گروه اول المپیک، لهستان با سه پیروزی و ۱۰ امتیاز در صدر جدول قرار دارد و ایتالیا هم با همین تعداد پیروزی و هشت امتیاز رده دوم را به خود اختصاص داده است. کانادایی‌ها با دو پیروزی و هفت امتیاز سوم هستند و ژاپن هم با دو پیروزی و شش امتیاز جایگاه چهارم را در اختیار دارد. ایران با همین تعداد پیروزی و پنج امتیاز در رده پنجم ایستاده است.
با این شرایط تیم ملی باید در بازی امروز برابر ژاپن که حکم مرگ و زندگی را دارد به پیروزی برسد تا جواز صعود به جمع هشت تیم نهایی را بدون، اما و اگر کسب کند، در غیر این صورت پرونده المپیک بسته خواهد شد. با توجه به اینکه از هر گروه چهار تیم به مرحله بعد صعود می‌کنند، تنها راه صعود ملی‌پوشان کشورمان پیروزی بر ژاپن میزبان است.
درست به همین خاطر است که مرد روس‌تبار نیمکت ایران بعد از بازی مقابل ایتالیا اعلام کرد که بازی اصلی ما دو روز دیگر است. آلکنو با علم به اینکه ژاپن آخرین فرصت برای او و شاگردانش برای ماندن در المپیک محسوب می‌شود، گفت: «ما فقط به بازی آینده فکر می‌کنیم، حتی الان که چند قدم از سالن دیدار با ایتالیا دور شده‌ایم، ما فقط به بازی با ژاپن فکر می‌کنیم. در هر دوره بازی‌های المپیک هر بازی خطرات خود را دارد و ما الان به بازی با ژاپن فکر می‌کنیم.»
البته آلکنو در مقابل ژاپن با یک مشکل دیگر هم روبه‌روست و آن هم اشتباهات تأثیر‌گذار و غیرقابل جبران بازیکنانی است که تمام آن‌ها از ستاره‌های والیبال ایران محسوب می‌شوند. اشتباهاتی که به قول میلاد عبادی‌پور از بازی مقابل کانادا افتضاح‌ترین بازی والیبال ایران را می‌سازد و از رقابت با ایتالیا یک شکست تلخ و تأسفبار. بنابراین به نظر می‌رسد آلکنو بیشتر از آنکه برای بازی امروز روی نقاط فنی تمرکز داشته باشد باید بازیکنانش را به لحاظ روحی و روانی برای پیروزی در این میدان سخت آماده کند. ضمن اینکه به نظر می‌رسد باز هم همان مشکل همیشگی والیبال، یعنی خط‌دهی عده‌ای خاص در تیم ملی در عدم نتیجه‌گیری در دو بازی اخیر تأثیر مستقیم داشته است. اتفاقی که اگر جلوی آن گرفته نشود، می‌تواند حتی همین امروز بلیت برگشت از المپیک را به دست والیبال ایران بدهد.
ایران چاره‌ای جز برتری مقابل ژاپن ندارد و البته این شانس را هم دارد که در صورت پیروزی مقابل چشم بادامی‌ها و پیروزی احتمالی لهستان برابر کانادا به عنوان تیم سوم جدول گروه اول به مرحله بعدی صعود کند و مجبور به رویارویی با روسیه تیم اول گروه دوم مسابقات نشود. در روز آخر مرحله مقدماتی تیم ملی والیبال لهستان با کانادا روبه‌رو می‌شود و ایتالیا به مصاف ونزوئلا می‌رود. در گروه دوم مسابقات هم روسیه صدرنشین بازی راحتی برابر تونس در پیش دارد. برزیل تیم دوم گروه هم به مصاف فرانسه تیم سوم می‌رود و امریکا و آرژانتین تیم‌های چهارم و پنجم جدول نیز مقابل هم قرار می‌گیرند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار