کد خبر: 1055643
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی از اجبار مقاله‌نویسی برای ارتقای اعضای هیئت علمی
انتشار توئیتی از سوی صفحه منتسب به مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص مصائب مقاله‌نویسی در دانشگاه‌ها موجب گپ‌وگفت فعالان توئیتری در خصوص این آسیب و تجربه‌های خود از آن شد.

سرویس جوان آنلاین: انتشار توئیتی از سوی صفحه منتسب به مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص مصائب مقاله‌نویسی در دانشگاه‌ها موجب گپ‌وگفت فعالان توئیتری در خصوص این آسیب و تجربه‌های خود از آن شد. مرکز پژوهش‌ها ذیل آسیب‌شناسی آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی، نوشته است: «از آسیب‌های فعلی آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی، توجه بیش از حد به انتشار مقالات علمی بوده که موجب شده تمرکز اساتید به‌جای حل مسائل کشور بر انتشار مقاله باشد و شاهد کم‌توجهی به اولویت‌ها و نیاز‌هایی باشیم که با عملکرد دانشگاه‌ها و اساتید در ارتباط است.» کاربران این آسیب را جدی دانسته و آن را مانعی جدی در برابر نقش‌آفرینی دانشگاه در حل مسائل کشور قلمداد کردند. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران آمده است.

رضا پورحسین:
اجبار برای انتشار مقالات خارجی به عنوان مقالات وتویی، یعنی اگر چند مقاله خارجی در پرونده نباشد، بقیه اعمال! اساتید محاسبه نمی‌شود. اصل، مقالات wos است.
کاظم فتح‌اللهی:
در مجمع اسلامی دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، مطرح کردم، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌ها در یک سامانه واحد و شفاف، مشکلات و موارد پژوهشی را ثبت کنند، استادان و دانشجویان ارشد و دکتری و محققان، پژوهش کنند و به میزان عملیاتی بودن راهکارشان، پاداش و امتیاز بگیرند.
سعید مزرعه:
اگر بر فرض محال ارتقای اعضای هیئت علمی صرفاً مبتنی بر حل مسائل کشور باشد، آیا مسئولان و صنعت و... برای حل این مسائل به دانشگاه رجوع می‌کنند؟ گویی دانشگاه بیمارستان است و مسائل بیمار، که به جای رجوع بیمار به بیمارستان باید بیمارستان بر بالین بیمار حاضر شود!
عباس قبادی:
کاش اون‌قدری که بر مقالات علمی هیئت علمی و اساتید دانشگاه‌ها تأکید داشتند روی نحوه آموزش دانشجویان هم تأکید داشتند! هستند اساتیدی با مقالات و سطح علمی بالا، ولی نحوه انتقال اون علوم رو به دانشجویانشون ندارند و زیر بار هیچ انتقادی نمی‌روند دانشجویان بسیاری متضرر شده یا کلاً انصراف داده‌اند. نحوه آموزش و انتقال مفاهیم بسیار ضعیف است، در برخی رشته‌ها به‌ویژه رشته‌های فنی مهندسی.
محمدصادق عبداللهی:
واقعاً مقاله‌نویسی اجباری یکی از اصلی‌ترین آفت‌های نظام دانشگاهی است. در روزنامه جوان چند مصاحبه درباره این آفت گرفته بودم و حتی برخی اساتید معتقد بودند به دلیل گردش‌های مالی سنگین، احتمال وجود لابی‌های اقتصادی پشت پرده وجود دارد.
حسین حسینی:
بار‌ها و بار‌ها درباره این مصیبت گفته‌ایم و گفته‌اند، اما گوش شنوایی نیست که نیست!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار