کد خبر: 1054082
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۶
استاد حقوق و روابط بین‌الملل:
یک استاد حقوق و روابط بین‌الملل تأکید کرد: امریکا رفع تحریم‌ها را وابسته به گفتگو کردن ایران در سایر مسائل کرده است. این یک گروکشی از برجام از سوی واشنگتن است.

یک استاد حقوق و روابط بین‌الملل تأکید کرد: امریکا رفع تحریم‌ها را وابسته به گفتگو کردن ایران در سایر مسائل کرده است. این یک گروکشی از برجام از سوی واشنگتن است.
مهدی ذاکریان در گفتگو با ایرنا، درباره آخرین وضعیت گفتگو‌های وین و اینکه چرا توافق برای احیای برجام به تأخیر افتاده است، گفت: ایران می‌خواهد شرایط و وضعیت مناسباتش به دوران پیش از ریاست جمهوری ترامپ برگردد، اما تحولات و اتفاقاتی رخ داده که رسیدن به این خواسته سخت و تقریباً امکان‌ناپذیر است.
وی با اینکه هم ایران و هم امریکا براساس باور‌هایی که به آن رسیده‌اند، سیاست‌هایشان نیز تغییر کرده است، اظهار داشت: از یک سو، ایران به این نتیجه رسیده که در همکاری و توافق بین‌المللی وارد شده، اما ایالات متحده بدون هیچ دلیل منطقی از آن خارج شده و هیچ سودی هم از آن نمی‌برد و سایر طرف‌ها نیز هیچ کمکی نمی‌کنند که ایران از این توافق بهره‌مند شود بلکه تحریم‌های امریکا را نیز اجرا می‌کنند. این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی ادامه داد: در چنین شرایطی، ایران هم سیاست‌هایش را در مسائل هسته‌ای تغییر داده است. البته ایران بار‌ها اعلام کرده که این تغییر برای آن بوده که امریکا و طرف‌های دیگر به تعهدات‌شان در برجام برگردند. ذاکریان با بیان اینکه در مذاکرات وین مشخص شد که امریکا نمی‌خواهد از میراث ترامپ به شکل کامل دست بکشد، تصریح کرد: امریکا نمی‌خواهد تمامی تحریم‌ها را به شکل کامل، مطلق و یکجا بردارد، هرچند که واشنگتن درصدد است بخشی از تحریم‌ها را با توافقی که در مورد احیای برجام می‌شود، لغو و تعلیق کند و رفع بخشی دیگری از تحریم‌ها را منوط به گفتگو به سایر مسائل کرده است. وی با بیان اینکه امریکا رفع تحریم‌ها را وابسته به گفتگو کردن ایران در سایر مسائل کرده است، خاطرنشان کرد: این یک گروکشی از برجام توسط واشنگتن است. در واقع، امریکا احیای برجام و رفع کامل همه تحریم‌ها را منوط به تن دادن ایران به گفتگو‌های موشکی و منطقه‌ای کرده است در حالی که ایران خواهان رفع همه تحریم‌هایی است که ظاهراً به خاطر مسائل هسته‌ای نیست، اما تهران معتقد است با هدف نابودی برجام وضع شده‌اند.
به گفته این کارشناس ارشد مسائل امریکا، در چنین شرایطی توقف مذاکرات و تأخیر در دستیابی به توافق به خاطر زیاده‌خواهی‌ای است که امریکایی‌ها دارند و مسائل غیرموضوعی و جانبی را در مسائل برجامی دخیل کرده‌اند. وی با بیان اینکه امریکایی‌ها در مورد ایران همیشه محتاطانه عمل می‌کنند، گفت: کاخ سفید براساس تجربیاتش با ایران در ماجرای مک‌فارلین، مسائل افغانستان و عراق، توافق برجام در سال ۲۰۱۵ و... با ایران کار می‌کند، اما در عین احتیاط، تلاش دارد بیشترین بهره را از تحولات ببرد، در حالی که ایران معکوس این مسئله عمل می‌کند؛ یعنی زمانی که بیشترین منفعت را ببرد، دست نگه می‌دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار