کد خبر: 1054067
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
رییس شوراهای حل اختلاف استان مرکزی
رییس شوراهای حل اختلاف استان مرکزی گفت: در سال گذشته ۹ پرونده قتل در استان به صلح و سازش ختم شد.
 

رییس شوراهای حل اختلاف استان مرکزی گفت: در سال گذشته ۹ پرونده قتل در استان به صلح و سازش ختم شد.

صمد خدابخشی نهم تیرماه ۱۴۰۰ در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: شوراهای حل اختلاف استان مرکزی در واقع نهادهایی هستند که براساس دین مبین اسلام و به منظور ایجاد صلح و سازش در پرونده ها شکل گرفته اند و نزدیک به دو دهه است که فعالیت خود را آغاز کرده اند.

وی استفاده از ظرفیت های مردمی در ایجاد صلح و سازش را یکی از دستاوردهای مهم شوراهای حل اختلاف بیان کرد و گفت: در استان ۱۶۶ شورای حل اختلاف متشکل از ۱۱۸ شعبه شهری، ۴۸ شعبه روستایی و ۱۹ شعبه اجرای احکام وجود دارد.

خدابخشی تعداد پرونده های وارده به شعب شوراهای حل اختلاف استان در سال گذشته را ۹۰ هزار و ۹۸۸ برشمرد و افزود: تعداد پرونده های مختومه به ۹۳ هزار و ۹۱۶ در سال پایان سال گذشته رسید، همچنین تعداد پرونده های مانده در پایان سال ۱۳۹۸ به تعداد ۷۱۷۷ فقره، در پایان سال گذشته به ۳۸۵۳ فقره رسید که حاکی از کاهش ۴۶ درصدی پرونده های مانده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸، تعداد پرونده های منجر به سازش ۵۹ درصد رشد داشته است به طوری که ۱۲ هزار و ۶۳۵ فقره پرونده منجر به صلح در سال ۱۳۹۸ به ۲۰ هزار و ۹۳ پرونده در پایان سال ۹۹ رسید، البته ۲۷ درصد پرونده ها دارای قابلیت صلح و سازش در سال گذشته به ۳۱ درصد رسیده است.

رییس شوراهای حل اختلاف استان مرکزی اضافه کرد: تعداد پرونده های وارده به شعب اجرای احکام ۱۳ هزار و ۲۵۶ فقره و تعداد پرونده های مختومه در سال گذشته برابر با ۱۶ هزار و ۶۸۸ فقره بوده است.

وی افزود: در سال گذشته ۹ فقره پرونده قتل در استان منجر به صلح و سازش شده است و البته زندانی ویژه شوراهای حل اختلاف در استان وجود ندارد یا تعداد آنها بسیار اندک است.

خدابخشی یکی از سیاست های قوه قضاییه و شوراهای حل اختلاف را هوشمندسازی بیان کرد و گفت: در سال گذشته ۸۳۳۰ فقره پرونده به صورت کاملا الکترونیکی تشکیل و رسیدگی شده است و ۹۰ درصد ابلاغ ها نیز الکترونیکی بوده به طوری که اصحاب پرونده با مراجعه به سامانه ثنا ابلاغ ها را دریافت می کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر