کد خبر: 1052698
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
جواد محرمی

امید است آقای رئیسی حساسیت وزارت فرهنگ و ارشاد را بدانند و برای انتخاب وزیر در این عرصه کاری کنند که به نحو مطلوب امیدواری‌ها برای تحول در فرهنگ پررنگ‌تر شود.
یکم: قطع به یقین وزیر فرهنگ و ارشاد باید توان ارتباط دلی (و نه صرفاً مادی) با هنرمندان و اصحاب فرهنگ را داشته باشد. در دوره‌های قبل بعضاً مدیرانی از عرصه کلان که جایگاه فرهنگی هم نداشتند فکر می‌کردند با پولپاشی بدون استراتژی، ضابطه و برنامه در میان طیفی از هنرمندان می‌توانند دل آن‌ها را به دست آورند و احتمالاً برای مقاصد سیاسی سوار بر آن‌ها شوند و این رویه بی‌تردید بزرگ‌ترین توهین به شعور این قشر از جامعه بود. وزارت فرهنگ و ارشاد لازم است از این آسیب‌ها مصون باشد و به هنرمندان نگاه ابزاری نداشته باشد و آن‌ها را وسیله‌ای برای اغراض سیاسی نداند.
دوم: امید است وزارت فرهنگ و ارشاد به لحاظ جامعه‌شناسی و فهم زبان هنر و هنرمندان شخصیتی پرجاذبه، متین، علمی و باسابقه در عرصه فرهنگ باشد. بار‌ها پیش آمده افرادی از دل سازمان‌های امنیتی با سابقه سیاسی بر مسند فرهنگ کشور نشسته‌اند و کارنامه این افراد سندی است از اینکه غلبه نگاه و سلیقه صرفاً امنیت‌محور نه تنها جواب نمی‌دهد که آسیب‌زا نیز می‌باشد.
سوم: وزارت فرهنگ و ارشاد لازم است جاذب همه طیف‌های فکری و سلایق عرصه هنر باشد و بتواند همه را به شکلی دقیق، محترمانه و صادقانه مدیریت کند تا امکان محدود کردن وی به یک قشر یا سلیقه وجود نداشته باشد. بدیهی است وزارت فرهنگ و ارشاد طبق قانون اساسی موظف است مبتنی بر قوانین بالادستی به ویژه قانون اساسی نسبت به تقویت فرهنگ ملی و اسلامی ایران زمین مبادرت ورزد، اما این تقویت منافی دیدن همه طیف‌ها و شنیدن صدای همه سلایق و احترام به شعبه‌های مختلف هنری نیست. اینکه مقام عالی فرهنگی کشور چگونه بتواند بین همه این سلایق و دیدگاه‌ها به سود تقویت فرهنگ ملی و اسلامی پل بزند، پیش‌نیاز‌های یک وزارت فرهنگ و ارشاد توانمند است.
چهارم: وزارت فرهنگ و ارشاد لازم است نگاهش به فرهنگ و هنر پوپولیستی، شکلی و سطحی نباشد و راه‌حل‌های دقیق و برنامه‌های حساب‌شده برای ارتقای فرهنگ در چنته داشته باشد. فرهنگ و هنر ایران به واسطه نگاه‌های جزیره‌ای و محدود آسیب‌های جدی دیده و لازم است افق دید و درک وزیر گستره‌ای فراخ را دربرگیرد تا اثرگذاری اقدامات و سیاستگذاری او نیز به همین نسبت عمیق و جریان‌ساز باشد، برای همین به نظر می‌رسد انتخاب فردی که بتواند راهگشای این عرصه باشد، کار دشواری است و نیاز به نگاهی دقیق و کارشناسی‌شده دارد و اگر خدایی نکرده غیر از این رقم بخورد، باز باید شاهد فرصت‌سوزی در این عرصه باشیم که امید است به لطف خدا و همت دولت منتخب شاهد سکانداری شایسته بر این عرصه باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار