کد خبر: 1051707
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۸
در گفت‌وگو با دکتر حمیدرضا اسلامی عنوان شد
در حالی سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان‌رضوی در واکنش به پیگیری‌های روزنامه قدس بیان کرد پنج شهرستان در استان دارای پایگاه انتقال خون ثابت هستند که مشخص شد بسیاری از شهرستان‌های استان بدون این امکانات مهم هستند.

گلایه مردمی که صحت داشت

یکی از ساکنان شهرستان سرخس در پی تماس با تحریریه روزنامه قدس مدعی شد در این شهر برای اهدای خون دچار مشکل شده و دلیل آن هم این است که در این شهرستان حتی یک پایگاه انتقال خون وجود ندارد. این فرد همچنین بیان کرد: من از اهداکنندگان مستمر خون هستم و مدتی هست که از شهری دیگر برای انجام مأموریت منتقل سرخس شده‌ام و نبود امکانات مورد نظر جای پرسش دارد. از طرفی چطور می‌شود که در ماه مبارک رمضان برای اهدای خون و جبران کمبودها از سوی سازمان مربوط پیامک ارسال می‌شود، اگر در این‌گونه شهرها پایگاه اهدای خون فعال باشد مسلماً در جبران مشکلات و کمبود خون و فراورده‌های خونی کمک بسزایی خواهد کرد.

 

درخواست شود تیم سیار اعزام می‌کنیم

با توجه به اینکه موضوع مطرح شده اهمیت بالایی داشت، برای روش شدن ماجرا و بررسی صحت وسقم موضوع به سراغ سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان‌رضوی رفتیم و ماجرا را با وی درمیان گذاشتم. دکتر حمیدرضا اسلامی در تشریح ماجرا و با بیان اینکه در شهرستان‌های نیشابور، قوچان، تربت‌حیدریه، سبزوار، گناباد، کاشمر و تربت‌جام  پایگاه اهدای خون وجود دارد، گفت: در دو شهر تربت‌جام و کاشمر پایگاه دائمی وجود ندارد. از سوی دیگر فعالیت پایگاه‌های اهدای خون در دیگر شهرها منوط بر ضوابط، پشتیبانی، فنی و درخواست ارائه‌شده تیم سیار به مناطق اعزام می‌کنیم.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان‌رضوی گفت: تولید خون یک اقدام حیاتی و یکی از رسالت‌های خطیر به شمار می‌رود و در همین راستا براساس درخواست هر یک از شهرستان‌ها ما تیم سیار خود در کوتاه‌ترین زمان را ارسال می‌کنیم. وی افزود: در حال حاضر در شبکه خون‌رسانی استان مشکلی نداریم.

 

هدف، مشارکت ۱۳۰ هزارنفری اهداکنندگان است

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه صرفاً ما نمی‌توانیم در هر شهرستان یک پایگاه انتقال خون بزنیم، گفت:این اقدام نه مقرون به‌صرفه است و نه یک اقدام حرفه‌ای لحاظ می‌شود.

وی گفت:خون‌گیری توسط این نهاد بر طبق بودجه و نیروی انسانی و همچنین مشارکت مردم با وجود محدودیت‌ها در سال گذشته انجام شد که در این بازه زمانی ۱۲۷هزارنفر خون اهدا کردند، در حالی که امسال پیش‌بینی می‌شود این عدد به حدود۱۳۰هزارواحد برسد.

دکتر حمیدرضا اسلامی تصریح کرد: خراسان‌رضوی در بین سایر استان‌ها جزو سه پایگاه اول کشور است.

وی ادامه داد: اداره کل انتقال خون خراسان‌رضوی که تأمین خون ۶۲ بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی این استان را بر عهده دارد، اکنون با چالش‌های مختلفی روبه‌روست که در صورت ادامه این روند تأمین خون بیماران با مشکل مواجه خواهد شد.

دکتر حمیدرضا اسلامی، سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان‌رضوی بیان کرد: متأسفانه با گرم شدن هوا تعداد مراجعه‌کنندگان کاهش می‌یابد، امسال نیز مانند سال گذشته به دلایلی همچون شیوع کرونا و گرمی هوا ذخایر خونی با کمبود مواجه شده است.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان‌رضوی گفت: تمام هدف ما این است که هیچ بیماری در بیمارستان معطل خون نباشد.

اسلامی خاطرنشان کرد: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته خوشبختانه در تأمین کیسه‌های خونی هم مشکل نداریم.

 

۹۰ درصد اهداکنندگان خون مرد بودند

 

سرپرست انتقال خون خراسان‌رضوی با بیان اینکه مشارکت مردان در امر اهدای خون خوب است، گفت: براساس آمار بدست آمده در چند سال اخیر کمتر از ١٠درصد از اهداکنندگان خون خانم‌ها بودند.

وی همچنین با اشاره به حضور زائران حرم مطهررضوی در ایام تعطیلات در شهر مشهد، افزود: در پی کاهش ذخایر خونی در این استان، پایگاه اهدای خون ثامن مستقر در مجاورت حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) فعال شد.

وی تصریح کرد: این پایگاه به دلیل موقعیت مکانی از پایگاه‌های مناسب و خوب به شمار می‌رفت که به علت کمبود نیروی‌انسانی در گذشته بسته شده بود.

وی افزود: هم‌اکنون در شهر مشهد ۶ واحد فعال انتقال خون با نام ثامن، امید، میلاد، مهر و... داریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار