کد خبر: 1051444
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
چند سالی است که موضوع ایمن‌سازی فضا‌های آموزشی به یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در رابطه با تحصیل دانش‌آموزان در سراسر کشور تبدیل شده است.
سجاد مرسلی

چند سالی است که موضوع ایمن‌سازی فضاهای آموزشی به یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در رابطه با تحصیل دانش‌آموزان در سراسر کشور تبدیل شده است. هرچند هر بار از لایحه اختصاص بودجه و تأمین اعتبار برای این کار صحبت می‌شود اما خروجی کار نشان می‌دهد حرکت درستی در این رابطه صورت نگرفته است. اما در سال گذشته طرح تحولی مشارکت‌های مردمی موسوم به آجر به آجر آغاز شد؛ طرحی که یک حرکت و عزم ملی را در پی دارد و بر اساس آن فقط تا پایان سال 99 بیش از ۵۰۰ هزار نفر از هموطنان وارد عرصه مدرسه‌سازی شدند. حالا وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مناطق محروم و نیازمند استان‌ها و با بیان اینکه طرح آجر به آجر می‌تواند همه ایرانیان را خیر مدرسه‌ساز کند، گفت: هدف این است که مردم با هر میزان داشته‌ای بتوانند در مدرسه‌سازی سهیم باشند.

ایران کشوری حادثه‌خیز است و اتفاقات و حوادث مترقبه و غیرمترقبه نشان می‌دهد هر لحظه باید منتظر خبری بود. در این میان یکی از نگرانی‌‌هایی که درباره تحصیل دانش‌آموزان وجود دارد، بحث ایمن‌سازی فضاهای آموزشی است، زیرا با توجه به فرسوده و ناایمن بودن بسیاری از مدارس هر حادثه‌ای می‌تواند فاجعه‌ای در پی داشته باشد. چند سال پیش لایحه اختصاص4 میلیون دلار برای تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس فرسوده به مجلس رفت و تصویب شد. با اینکه در ابتدا تعدادی از مدارس با استفاده از این بودجه تعمیر یا بازسازی شدند اما در ادامه معلوم نشد بقیه پول‌ها کجا رفت و چرا کار‌ها روی زمین ماند. از سال گذشته طرح طرح «آجر به آجر» برای ساخت مدارس جدید در دستور کار قرار گرفت و یک بار دیگر با ورود بسیج برای کمک به سازمان‌ها و نهاد‌ها این طرح سرعت گرفت.
دی‌ماه سال 99 بود که عملیات ساخت نخستین مدرسه طرح «آجر به آجر» با حضور سرتیپ محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی در منطقه محروم خضرآباد در شهرستان اشکذر یزد آغاز شد.
احداث این مدرسه با سه کلاس درس به یاد شهید مدافع حرم، الله‌دادی با زیربنای ۲۵۰ مترمربع و پیش‌بینی ۱۲ میلیارد ریال کمک مردمی شروع شد. اعتبار ساخت این فضای آموزشی در راستای طرح یادشده با کمک‌های خُرد 5 هزار و ۲۰۰ نفر از مردم نیک‌اندیش استان یزد و با همت گروه جهادی شهید الله‌دادی تأمین شد و امسال قبل از شروع سال تحصیلی به بهره‌برداری می‌رسد. جالب است بدانیم تعداد خیران مدرسه‌ساز در استان یزد یک‌هزار و ۳۰۰ نفر اعلام شده است که از این تعداد ۱۸۸ نفر از خانواده‌های معظم شهدا، ۲۵۴ تن زن‌، ۶۹ نفر نخبه و ۱۴۵ تن از اقلیت دینی زرتشتیان هستند.
ساخت مدارس در کمترین زمان
ساخت مدرسه با استفاده از طرح آجر به آجر امسال با قدرت بیشتری پیش می‌رود و به گفته مسئولان بیش از یک میلیون نفر در این حرکت مردمی و ملی شرکت خواهند کرد. در همین رابطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح آجر به آجر می‌تواند همه ایرانیان را خیر مدرسه‌ساز کند، گفت:«هدف این طرح آن است که مردم با هر میزان داشته‌ای بتوانند در مدرسه‌سازی سهیم باشند.»
محسن حاجی‌میرزایی که برای افتتاح یک دبیرستان کاردانش در مسکن مهر سمنان به این منطقه سفر کرده بود، با بیان اینکه بنای مدرسه جزو بناهای روحانی است چراکه شخصیت انسان‌‌ها شکل داده می‌شود و زمینه‌ساز توسعه فرهنگ و آبادانی و آینده‌ای بهتر و روشن‌تر برای تک تک افراد جامعه است، تأکید کرد: «هیچ بنایی رفیع‌تر از مدرسه نیست. بسیاری افتتاح‌های باشکوه در کشور صورت می‌گیرد اما به نظر بنده عظیم‌تر و باشکوه‌تر از افتتاح مدرسه وجود ندارد.»
وی با تأکید بر اینکه خداوند متعال در قرآن کریم در باب مکان‌ها از مسجد سخن گفتند که به نوعی می‌توان گفت کاربرد مساجد نیز در راستای تعلیم و تربیت است و در واقع می‌توان از این جهت به جایگاه رفیع و والای مکان‌های تعلیم و تربیت و آموزشی از جمله مدرسه پی برد، تصریح کرد: «هر بنایی غیر از مکان آموزشی برای خدمت به انسان و تسهیل در امور زندگی او احداث می‌شود و در اختیار قرار می‌گیرد، اما مکان‌‌ها و بناهای آموزشی همچون مدارس، بنا‌هایی هستند که با نفس و جان انسان سر و کار دارند و انسان در این مکان‌‌ها هویت پیدا می‌کند و به نوعی فرهنگ و آبادانی جامعه از آن ریشه می‌گیرد.»
حاجی‌میرزایی با بیان اینکه ما در طرح آجر به آجر درصدد بودیم تا همه مردم ایران مدرسه‌ساز شوند، زیرا کسانی که در این امر اهتمام می‌کنند، توجه بیشتری به بحث آموزش دارند و طبیعتاً می‌توان گفت پیوند میان خانه و مدرسه در پرتو مشارکت مردم در مدرسه‌سازی شکل می‌گیرد، ابراز داشت: «آمار‌ها و اطلاعات مطلوب و ارزنده‌ای توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و استان ارائه شد که بسیار ارزنده است.»
وی افزود:«پروژه‌‌هایی از این نوع مدارس، کمتر در دوره‌های سه ساله به بهره‌برداری می‌رسند. افتتاح و بهره‌برداری از این مجتمع آموزشی تنها پس از گذشت حدود سه سال، یعنی کلنگ‌زنی در سال ۹۶ و افتتاح و بهره‌برداری در سال ۱۴۰۰، امری بسیار ارزشمند است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار