کد خبر: 1049996
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر) در تلاش است ضوابط استفاده نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری از فضای تبلیغاتی پلتفرم‌های پخش صوت و تصویر فراگیر را تبیین کند.
محمدصادق عابديني

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ساترا(سازمان تنظيم مقررات رسانه‌هاي صوت و تصوير فراگير) در تلاش است ضوابط استفاده نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري از فضاي تبليغاتي پلتفرم‌هاي پخش صوت و تصوير فراگير را تبيين كند.

در جلسه سيدمحمدصادق امانيان رئيس ساترا با نمايندگان پلتفرم‌هاي ايراني پخش فراگير صوت و تصوير، نحوه حضور نامزدهاي انتخابات رياست جمهور در برنامه‌هاي اينترنتي و استفاده آنها از امكانات سامانه‌هاي برخط صوت و تصوير بررسي شد.
سيزدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، از نظر وسعت فضاي تبليغاتي كه در دست نامزدهاي تأييد صلاحيت شده قرار گرفته، نقطه عطفي نسبت به دوره‌هاي قبلي است. امسال رسانه‌هاي فراگير صوت و تصوير كه مخاطبان و مشتركان زيادي نيز دارند، به عنوان بعد جديد خدمات رسانه‌اي به نامزدهاي سيزدهمين انتخابات رياست جمهوري وارد عرصه تبليغات شده‌اند.
سازمان «ساترا» با شعار «عدالت رسانه‌اي ضامن انتخابات پرشور» در حال تدوين مقرراتي است كه در آن حدود و ضوابطي براي چگونگي بهره‌گيري نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري از فضاي پلتفرم‌هاي صوت و تصوير فراگير مشخص شود.
در صفحه ويژه ساترا براي انتخابات رياست جمهوري آمده است: «با توجه به شيوع كرونا و محدوديت در تجمعات و تبليغات انتخاباتي كانديداهاي سيزدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، رسانه‌هاي صوت و تصوير فراگير از مهم‌ترين ابزارهاي فعاليت و تبليغات در اين عرصه به شمار مي‌آيند. در همين راستا، ساترا به عنوان ناظر انتخابات در رسانه‌هاي صوت و تصوير فراگير به منظور رسيدن به عدالت رسانه‌اي، دستورالعمل «فعاليت انتخاباتي رسانه‌هاي صوت و تصوير فراگير» را تنظيم و به رسانه‌ها ابلاغ كرده است. بر اين اساس، رسانه‌هاي صوت و تصوير متقاضي مي‌توانند كانال رسمي كانديداها را در پلتفرم خود ايجاد كرده و از ظرفيت اين رسانه‌ها براي بيان اهداف و شعارهاي خود استفاده كنند. همچنين تبليغ فرد، گروه، انديشه يا برنامه‌هاي نامزدها بنا به درخواست خود نامزد يا ستاد انتخاباتي وي به شرط برابر بودن اين امكان براي همه نامزدها و شفاف بودن نوع خدمات ارائه‌شده در اين رسانه‌ها و همچنين رعايت اصل مهم بي‌طرفي رسانه در تبليغات نامزدها امكانپذير است.»
پيرو اين اطلاعيه، رئيس ساترا در جلسه‌اي با حضور مديران رسانه‌هاي صوت و تصوير فراگير آپارات، تماشا، نماشا، «ام پي فور»، ديدستان، دالفك، آيفيلو و نمايندگان ستاد انتخاباتي سعيد جليلي، محسن رضايي، سيدابراهيم رئيسي، عليرضا زاكاني و محسن مهرعليزاده، ابعاد بيشتري از نحوه استفاده كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري از سامانه‌هاي فراگير صوت و تصوير را بررسي كردند.

رسانه‌هاي فراگير بايد عدالت داشته باشند
در ابتداي اين جلسه، اماميان عنوان كرد: رسانه‌هاي هفت‌گانه‌اي كه در اين برنامه شركت كرده‌اند داراي يك كانال اختصاصي هستند كه دائماً مي‌توانند به هر ميزان و هر نوع كه مايل باشند محتواي خود را در اين كانال بارگذاري كنند، اين بارگذاري محتوا در كانال فقط تابع مقررات عمومي كشور در ستاد تبليغات انتخابات است، هيچ محدوديتي در آن وجود ندارد و اختيار آن با اين هفت رسانه است، رسانه‌ها نيز در صفحه ويژه انتخابات اين محتواها را حفظ مي‌كنند و بالا نگه مي‌دارند.
وي افزود: صفحات كانديداها به ترتيب حروف الفبا يا به صورت چرخشي در كانال ويژه انتخابات ديده مي‌شود، اين بخش حوزه عمومي است كه همه در آن مشترك هستند و به نظر مي‌رسد ظرفيت خوبي است كه مي‌توان از آن بهره برد.
رسانه‌ها در عين حال مي‌توانند تبليغات هم بگيرند اما مسئله مهم در اين بخش اين است كه در حوزه سفارش تبليغ امكانات به صورت يكسان باشد نه اينكه تبليغات يك رسانه به طور كامل در اختيار يك ستاد قرار بگيرد و به سايرين اجازه استفاده داده نشود، بنابراين در حوزه تبليغات امكانات باید يكسان، واضح و شفاف باشند. اين تركيب دوگانه كه در آن يك بخش از آن ادبيات بخش خصوصي استفاده مي‌شود و بخشي ديگر از ادبيات رسانه‌هاي عمومي به دليل فراگير بودن آنها تجربه‌اي جديد است كه امسال در حال آزمودن آن هستيم.


مناظره‌ها به فضاي مجازي مي‌روند
اماميان ادامه داد: برنامه‌هاي قانوني روي آنتن، حتي مناظره‌ها به طور حتم در اختيار رسانه‌ها قرار مي‌گيرند به شكلي كه در كنار برنامه‌هاي رسانه‌ها سيگنال صدا و سيما هم وجود خواهد داشت و اين تركيب تعاملي يعني كنار سيگنال صدا و سيما بودن مزيت ويژه‌اي به پلتفرم‌ها مي‌بخشد. اين اقدامات روي كاغذ بسيار مفيد خواهند بود، اميدواريم هر دو طرف از اين روند راضي باشند و كشور از اين همكاري جديد نفع ببرد، در كنار اين موارد رسانه‌ها بايد به سواد رسانه‌اي و بالابردن سطح آگاهي عمومي نيز توجه داشته باشند. وي تأكيد كرد: به هر ترتيب لازم بود نمايندگان ستادها به طور رسمي به پلتفرم‌ها معرفي شوند، ممكن است ستادي نسبت به عملكرد پلتفرم ستاد رقيب اعتراضي داشته باشد كه در اين صورت ساترا نيز در كنار ستاد مقررات انتخابات قرار دارد، به هر حال نقش ما با نقش معاونت سياسي سازمان صدا و سيما متفاوت است چراكه سازمان خود تهيه‌كننده برنامه‌هاست و در پي حضور نمايندگان ستادها در برنامه‌ها خواهد بود اما در مجموع هر كس در عرصه انتخابات قدم مي‌گذارد اعم از كانديداها، رسانه‌ها، پلتفرم‌ها و مردم كه استفاده كننده رسانه و رأي‌دهنده هستند، وظيفه‌اي ملي برعهده دارند.

پلتفرم‌هاي متخلف از دسترس خارج مي‌شوند
در اين جلسه، وحيد فرهمند، معاون تدوين مقررات و امور حقوقي ساترا با اشاره به ضوابط تبليغات در پلتفرم‌ها، درباره سرپيچي سامانه‌هاي فراگير از مقررات هشدار داد و درباره محدوديت زمان تبليغات گفت: «منطقي است مديريت پلتفرم‌ها به نوعي بايد تعامل كند كه اجازه بارگذاري محتواي جديد بعد از اتمام ساعت تبليغات مجاز در قانون ميسر نباشد اما اين به معناي آن نيست كه كل محتواي بارگذاري شده در طول اين سه هفته از دسترس كاربران خارج شود، در نهايت اميدواريم كمترين حاشيه‌ها را در اين خصوص شاهد باشيم.»
«ساترا» سازمان نوظهوري است با وظايفي جديد و مسئوليت‌هايي كه تا پيش از اين بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد بوده است، برگزاري دوره سيزدهم انتخابات رياست جمهوري، تجربه‌اي خاص براي اين سازمان است كه مي‌تواند پايه‌گذار مقررات و ضوابطي باشد كه روند تبليغات نامزدهاي انتخابات را در يك بعد جديد به نام پلتفرم‌هاي صوت و تصوير فراگير، مشخص و معين كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار