کد خبر: 1049822
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴
توافق برای کنارگذاشتن نخست وزیر ۱۲ ساله رژیم صهیونیستی یک هفته بعد از جنگ ۱۲ روزه
نخست‌وزیر رژیم صهیـونیــستی هنوز از زیر بار انتقادات شکست از گروه‌های مقاومت در غزه ر‌هایی نیافته بود که خبر توافق احزاب مخالفش برای تشکیل کابینه ائتلافی شوک بزرگی به او وارد کرد؛ توافقی که می‌تواند به عمر ۱۲ ساله ریاست او در کابینه صهیونیستی که چهار جنگ علیه غزه را در کارنامه سیاه خود دارد، پایان دهد.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: نخست‌وزیر رژیم صهیـونیــستی هنوز از زیر بار انتقادات شکست از گروه‌های مقاومت در غزه ر‌‌‌‌هایی نیافته بود که خبر توافق احزاب مخالفش برای تشکیل کابینه ائتلافی شوک بزرگی به او وارد کرد؛ توافقی که می‌تواند به عمر 12 ساله ریاست او در کابینه صهیونیستی که چهار جنگ علیه غزه را در کارنامه سیاه خود دارد، پایان دهد.

درحالی که تنها چند روز دیگر تا مهلت احزاب صهیونیستی برای تشکیل کابینه ائتلافی باقی مانده، بالاخره تعدادی از رهبران صهیونیستی با یکدیگر به توافق رسیدند. منابع اسرائیلی از توافق نفتالی بنت، رهبر حزب «‌یمینا‌» با یائیر لاپید، رهبر حزب «‌آینده‌ای هست‌» و مأمور تشکیل کابینه جدید اسرائیل، برای تشکیل دولت چرخشی خبر دادند. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز ‌‌‌‌‌شنبه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که نفتالی بنت با موضوع تشکیل دولت «‌تغییر‌» با لاپید که هدف آن جایگزینی دولت فعلی به ریاست بنیامین نتانیاهو است، موافقت کرده و انتظار می‌رود این مسئله ظرف ۱۰ روز محقق شود. منابع افزودند که طبق این توافق، نفتالی بنت تا سپتامبر ۲۰۲۳ نخست‌وزیر می‌شود و سپس لاپید تا نوامبر ۲۰۲۵ جایگزین وی می‌شود. این شبکه اسرائیلی توضیح داد:«این موضوع به آیلت شاکد، دومین قطب در رهبری «‌یمینا‌» بستگی دارد و از آنجا که عناصری چون شاکد در حزب یمینا، «‌اشتیاق کمتری‌» برای ورود به چنین دولتی دارند، این مسئله در سرنوشت دولت تغییر تعیین‌کننده است. » در این گزارش، بنت به لاپید گفته است: «من قصد دارم وارد مذاکرات و تلاش‌‌‌‌ها برای تشکیل دولتی شوم که هر دو رئیس آن خواهیم بود. »‌وی خطاب به طرفداران نتانیاهو گفت که طبیعی است که رهبران هر از چند گاهی عوض می‌شوند. او نوشت:‌ «سازش کلمه‌‌ای کثیف نیست؛ بنیان موجودیت مشترک ما است. آنها که متفاوت از ما فکر می‌کنند، دشمن نیستند و نمی‌خواهند به ما لطمه بزنند. اگر ما این دولت را تشکیل دهیم تا شش ماه دیگر خیلی‌‌‌‌‌ها در کمال غافلگیری می‌بینند که اسرائیل نه کمتر یهودی شده نه کمتر صهیونیست. فقط سطح خشونت و خشم پایین آمده و رشد و رفاه بالا رفته است. » پنجم ماه می، یائیر لاپید پس از شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه، از سوی روون ریولین‌، رئیس رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه ائتلافی طی مدت ۲۸ روز مأمور شد. اسرائیل طی دو سال، چهار دور انتخابات برگزار کرده که آخرین آنها در مارس گذشته بود و هیچ یک نتیجه قطعی نداشت و احزاب نتوانستند برای تشکیل کابینه ائتلافی با یکدیگر به توافق برسند. در صورت تشکیل کابینه ائتلافی احزاب مخالف، بیش از ۱۲ سال نخست‌وزیری ممتد بنیامین نتانیاهو در اسرائیل به نظر در آستانه پایان است.
توافق احزاب صهیونیستی برای تشکیل کابینه، خشم نتانیاهو را به همراه داشته است. به گزارش روزنامه هاآرتص، نتانیاهو جمعه شب که در ویلای خود در شهر ساحلی قیساریا در استان حیفا به سر می‌برد، فیلمی از خودش منتشر کرد که در آن به شدت به بنت حمله می‌کند. او می‌گوید:‌« این سیاستمدار راستگرا حالا می‌خواهد نخست‌وزیر «دولت چپ» شود.» در این فیلم سه دقیقه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد نتانیاهو گفت:«مذاکره‌کنندگان حزب لیکود، با همتایان خود در حزب بنت، «یمینا» به توافق رسیده‌اند، اما بنت حاضر به امضای این توافق نشده است.»
نتانیاهو در 12 سال نخست‌وزیری خود چهار جنگ، در سال‌های 2009، 2012، 2014 و 2021 به راه انداخت که در همه آنها از گروه‌های مقاومت شکست خورد و به ناچار به آتش‌بس تن داد. در جنگ اخیر غزه که 12 روز به طول انجامید، گروه‌های مقاومت با استفاده از توانمندی‌های موشکی توانستند بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی ایجاد کنند و با شلیک بیش از 4هزار موشک و هدف قرار دادن زیرساخت‌‌‌‌ها و تأسیسات استراتژیک اسرائیل، ضربات سختی را به تل‌آویو وارد کردند. شکست از گروه‌های مقاومت غزه که در محاصره همه‌جانبه قرار دارند، موجی از انتقاد‌‌‌‌ها را در سرزمین‌های اشغالی به راه انداخت و همین مسئله باعث شد رهبران احزاب مخالف تلاش‌ها برای ائتلاف برای کنار زدن نتانیاهو را تشدید کنند. اخیراً به خاطر جنایات نتانیاهو در نوار غزه، مخالفت افکار عمومی جهانی علیه کشتار فلسطینی‌‌‌‌ها افزایش یافته و حتی سازمان حقوق بشر سازمان ملل به بررسی جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه رأی داده و نشان می‌دهد فضای حاکم بر بین‌الملل نیز علیه این رژیم است. همچنین، نتانیاهو در سال‌های اخیر درگیر پرونده‌های فساد مالی خود و نزدیکانش بود که بر اساس گزارش رسانه‌‌‌‌ها در صورت تأیید حکم دادگاه، نتانیاهو باید روانه زندان شود و همین پرونده‌های فساد موجی از اعتراضات را در سرزمین‌های اشغالی علیه کابینه او به راه انداخته است. از سوی دیگر، نتانیاهو که در دوران چهار ساله ریاست جمهوری دونالد ترامپ در کاخ سفید تا حدی توانسته بود برنامه‌های مخرب خود در فلسطین و منطقه را به پیش ببرد، با روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا که رویکرد متفاوتی نسبت به جریان‌های راستگرا در اسرائیل دارد، شرایط را برای نتانیاهو سخت کرده است.

اعتراف صهیونیست‌‌‌‌ها به قدرت مقاومت
پس از جنگ اخیر غزه، مقامات اسرائیلی به قدرت گروه‌های مقاومت اعتراف می‌کنند. مسئول اطلاعات میدانی رژیم صهیونیستی در جنوب فلسطین اشغالی در سخنانی به قدرت موشکی حماس اذعان کرد. خبرگزاری صفا به نقل از این مسئول صهیونیست که نامش فاش نشده است، گزارش داد:« شلیک موشک‌‌‌‌ها به چند شیوه صورت می‌گیرد و بر اساس سیاست شلیک گسترده و فشرده است. » وی تأکید کرد:« فقط یک موشک کافی است تا آژیرهای خطر در شهرک‌های اسرائیلی به صدا درآید و این هدف نیروهای حماس است. » ژنرال ارشد نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی هم با اعتراف به شکست تل‌آویو در جنگ اخیر غزه از عدم توانایی و آمادگی ارتش این رژیم در آغاز یک جنگ منطقه‌ای و در آستانه فروپاشی قرار گرفتن نیروی زمینی آن خبر داد. اسحاق بریک طی یادداشتی در روزنامه «هاآرتص‌» با بیان اینکه حماس و جهاد اسلامی، اسرائیل را دست مایه تمسخر و خنده دیگران کردند، نوشت:«اسرائیلی‌‌‌‌‌ها در این ماه حقیقت تحقق سناریوی وحشت شرقی را چشیدند که فروپاشی کامل این نظریه که در جنگ‌‌‌‌‌ها می‌توان از طریق نیروی هوایی پیروز شد، را مجسم ساخت. این جنگنده‌‌‌‌‌ها شبانه‌روز زیرساخت حماس و جهاد اسلامی در غزه را بمباران کردند و صد‌‌‌‌ها حمله انجام دادند و هزاران مهمات را روی یک قطعه کوچکی از زمین ریختند اما در متوقف کردن حملات موشکی موفق نشدند. » در جنگ اخیر غزه، گروه‌های مقاومت بیش از 4 هزار موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک کردند و توانستند ترس و وحشت را در بین شهرک‌نشینان ایجاد کنند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، بسیاری از صهیونیست‌‌‌‌ها از ترس موشک‌های مقاومت در پناهگا‌‌‌‌ه‌ها به سر می‌بردند و شماری از زیرساخت‌های اسرائیل نیز با موشک‌های مقاومت مورد اصابت قرار گرفت که در نهایت به اعلام آتش‌بس یکجانبه از سوی تل‌آویو منجر شد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
0
1
سرویس بین الملل جوان انلاین ، واقعیت اینطوری نیست . متاسفانه از موارد بسیار بیجیده در خاور میانه بی اطلاعید.
رژیم صهیونیستی متکی به امثال نتانیاهو نیست . سیاست های اروبا و امریکا در تعیین نخست وزیر و کابینه اسراییل تصمیم گیر نهایی هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار