کد خبر: 1049223
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰

معاون اشتغال وزير كار اعلام كرد: كرونا در ايران حدود ۲ ميليون نفر را بيكار كرد كه تا الان يك ميليون و ۱۰۰هزار نفر به بازار كار برگشتند. در اين مدت متأسفانه يك رقم قابل توجهي از بازار كار كلاً خارج شدند و از جمعيت فعال ما كاسته شد و به جمعيت غيرفعال اضافه شدند و كساني كه شاغل يا بيكار بودند الان نه بيكار محسوب مي‌شوند و نه شاغل از بازار كار خارج شدند.
به دنبال شيوع ويروس كرونا فعاليت بسياري از صنوف و كسب و كارها به‌ويژه مشاغل خدماتي مختل و دچار مشكل شد و بر اين اساس دولت با هدف حفظ اشتغال موجود در بنگاه‌ها و حمايت از كارگران، پرداخت تسهيلات حمايتي با نرخ سود ترجيحي 12درصد را مصوب كرد تا در اختيار بنگاه‌هاي خدماتي و توليدي آسيب‌ديده از كرونا قرار گيرد. پرداخت تسهيلات حمايتي به شاغلان كسب و كارهاي آسيب‌ديده از كرونا و فعالان اقتصادي 14رسته منتخب از سيزدهم خرداد ماه 99 آغاز شد و مشمولان براي گرفتن وام به بانك‌ها معرفي شدند.
دراين خصوص عيسي منصوري, معاون اشتغال وزارت كار درباره جزئيات پرداخت تسهيلات مي‌گويد: به دليل اينكه تمركز آسيب‌ديدگي روي بخش خدمات بود، كوشش كرديم به صورت مستقل حدود 2هزارميليارد تومان در اختيار بخش گردشگري، يك هزار و 700ميليارد تومان در بخش حوزه فرهنگ و هنر و 800ميليارد تومان در حوزه ورزش به صورت اختصاصي از طريق دستگاه‌هاي تخصصي در اختيار واحدهاي كسب و كار قرار گیرد.
معاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: در جلسات اخير كارگروه اقتصادي ستاد ملي كرونا هم در مورد تداوم اين تسهيلات تصميم‌گيري شد و ايجاد فرصت بيشتر در حوزه تنفس براي باز پرداخت تسهيلات و همچنين حمايت در حوزه‌هاي مالياتي و حوزه‌هاي بيمه‌اي تصميمات جديدي اتخاذ شد كه به‌زودي پس از تصويب نهايي در ستاد ملي كرونا ابلاغ مي‌شود.
وي ابراز داشت: حدود 2ميليون نفر ريزش اشتغال كمك شد و حدود يك ميليون و 100هزار نفر از اينها بازگشت به كار داشتند و در حوزه بيمه بيكاري حدود 730 هزار نفر مشمول اين برنامه اختصاصي دوره كرونا شدند و بخشي از اينها حدود 250هزار نفر همچنان مشمول دريافت بيمه بيكاري و نيازمند منابع جديدي هستند.
منصوري بيان كرد: اين افراد چه در دوران كرونا و چه دوره بعد از آن همچنان تحت پوشش هستند و براي سال 1400هم برنامه اين است كه حمايت از كسب و كار و تثبيت اشتغال و بازگشت كساني كه بيكار شده‌اند ادامه پيدا كند و برگرديم به حالتي كه ما قبل كرونا داشتيم.
وي تصريح كرد: متأسفانه يك رقم قابل توجهي از بازار كار كلاً خارج شدند و از جمعيت فعال ما كاسته شد و به جمعيت غيرفعال اضافه شدند و كساني كه شاغل يا بيكار بودند الان نه بيكار محسوب مي‌شوند و نه شاغل و از بازار كار خارج شدند.
منصوري ادامه داد:كوشش اصلي ما اين است كه در برنامه‌هايي كه براي 1400است بودجه اين سال را جهت مي‌دهيم براي بازگشت و همين طور تثبيت اشتغال و كساني كه از بازار كار خارج شده‌اند بتوانند بازگشت به كار داشته باشند.
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در مورد نرخ بيكاري در كشور هم گفت: نرخ بيكاري در شرايط فعلي نماينده وضعيت دقيق شرايط اشتغال كشور نيست و وقتي جمعيت فعال كاهش پيدا مي‌كند خود به خود نرخ بيكاري عدد آن پايين مي‌آيد. بنابر اين نظر ما اين است كه در اين شرايط ما هم نسبت اشتغال را بينيم هم نرخ بيكاري را همزمان و جمعيت شاغلان را هم ببينيم كه خوشبختانه در سال‌هاي گذشته به‌‌رغم همه فشارها ما سالانه به صورت ميانگين حدود 551هزار نفر ايجاد اشتغال در كشور داشته‌ايم.
معاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي افزود: ما در يك زمان مواجه شديم با ركود حاصل از كرونا كه اضافه شد به موضوع تحريم و اين موجب شد كه به جمعيت غيرفعال كشور اضافه شود و در اين شرايط كه بگوييم نرخ بيكاري چند است بايد بگوييم تك رقمي است و واقعاً هم همين طور بوده و اين نماينده شرايط كل كشور نيست.
معاون توسعه كارآفريني و اشتغال وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه ركود حاصل از كرونا و تحريم به جمعيت غيرفعال كشور اضافه كرده است، گفت: در سال‌هاي گذشته با وجود همه فشارها، سالانه به طور ميانگين نزديك به 551هزار نفر اشتغال در كشور ايجاد شده است. نرخ بيكاري در شرايط كنوني نمايانگر وضعيت دقيق شرايط اشتغال كشور نيست و بايد نسبت اشتغال و نرخ بيكاري به طور همزمان و جمعيت شاغلان مدنظر قرار گيرد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار