وظيفه سنگين روابط عمومي در آشتي مخاطب با تئاتر
کد خبر: 1048550
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004Om6
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
ناصر ارباب*
ناصر ارباب

چند روز است با آرام‌تر شدن وضعيت بيماري كرونا و خارج شدن اكثر شهر‌ها از وضعيت قرمز كرونايي گروه شغلي2 فعاليت خود را از سر گرفته است. هنرهاي نمايشي و سينما هم كه طبق آخرين تغييرات گروه شغلي به گروه شغلي2 تغيير كرده بودند بر اساس دستور ستاد اجرايي مبارزه با كرونا و وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنين مركز هنرهاي نمايشي با درخواست و موافقت گروه اجرايي مي‌توانند شروع نمايش خود را از سر بگيرند، با اين وجود گروه‌هاي زيادي هستند كه هنوز ترس و واهمه بيماري كرونا و همچنين ترس استقبال قرار نگرفتن توسط مخاطبان را دارند و اين باعث شده است تمايل خود را براي اجراي نمايش از دست بدهند يا تا مدتي اجراي نمايشي خود را به تعويق بيندازند و همچنين ممنوعيت‌هاي شبانه هم باعث تغيير و حداقل كم شدن يك سانس از اجراهاي نمايش شده است، آن هم سانسي كه به خاطر خارج بودن از طرح ترافيك به نوعي بيشترين مخاطب را جذب نمايش مي‌كرد. تمامي اين اتفاقات باعث دور ماندن مخاطبان از تئاتر شده است.
براي نزديك‌تر كردن و آشتي مخاطب و تئاتر انجام چند تغيير و اتفاق مهم لازمه گروه‌هاي نمايشي است، اول اينكه شيوه كار روابط‌ عمومي و تبليغات‌هاي گروه‌هاي نمايشي بايد تغيير پيدا كند. گروه‌هاي نمايشي بايد اين را بدانند كه شيوه‌هاي قديمي ديگر پاسخگوي تبليغات نیستند و بايد از فضاي سايبري و مجازي بيشتر و با علم درست بر اين موضوع استفاده شود و شيوه‌هاي قديمي مثل نصب پوستر بر كافه‌ها و همچنين پخش تراكت هم هزينه گزافي براي گروه است هم قدرت اطلاع‌رساني كمتري دارد.
نكته بعدي كه مهم‌تر از نكته قبلي بود اين است كه خيلي از گروه‌هاي نمايشي وظيفه تبليغات و جذب مخاطب را فقط و فقط بر عهده روابط عمومي گروه مي‌دانند، در حالي‌ كه بايد به صورت گروهي و دسته‌جمعي با مديريت روابط ‌عمومي اين اتفاق بيفتد و بدانند كه يك نفر نمي‌تواند در اين كار پاسخگو باشد تا شاهد اتفاقات بهتري براي جذب مخاطب باشيم، تجربه شخصي‌ نشان داده است كه هر گروهي كه با مديريت روابط عمومي و پا به پاي آن و هماهنگ به فعاليت پرداخته‌اند، اجراهاي موفق‌تري داشته‌اند تا گروهي كه تمام زحمات تبليغات را بر گردن روابط عمومي انداخته‌اند.
براي دور نشدن مخاطب از فضاي تئاتر و همچنين براي زنده ماندن هنرهاي نمايشي و از بين نرفتن زحمات گروه‌هاي نمايشي يكي از بهترين راه‌حل‌ها به نظرم اجراي نمايش آنلاين است. شايد اجراي آنلاين تئاتر آن حس و حال و هواي اجراي زنده را نداشته باشد، اما باعث مي‌شود مخاطب از تئاتر فاصله نگيرد و حداقل مخاطبمان را از طريق كامپيوتر و فضاي مجازي و سايبري حفظ كنيم.
در يك سال گذشته نمونه‌هاي خوبي از اجراهاي آنلاين داشته‌ايم كه حتي مي‌توان سنديت آورد كه اجراهاي موفقي بوده‌اند، مانند اجراي آنلاين نمايش مرجان به كارگرداني آريان رضايي يا اجراهاي آنلاين هفدهمين جشنواره سراسري تئاتر مقاومت و... با اين حال اميد بر آن است تا آرام شدن وضعيت كرونايي و به حد مطلوب رسيدن وضعيت جامعه براي اجراي نمايش اجراهاي آنلاين تئاتر موجب دوستي و اعتمادسازي دوباره مخاطب و تئاتر شود و گروه‌هاي نمايشي فعاليت خود را دوباره شروع كنند، همچنين با شيوه‌هاي نوين بازاريابي و تبليغات از جمله بازاريابي شبكه‌اي و استفاده از فضاي سايبري ترس و واهمه گروه‌هاي نمايشي از استقبال نکردن مخاطب هم از بين برود.
* كارشناس روابط عمومي و مدير اطلاع‌رساني تئاتر

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار