کد خبر: 1048213
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۱
در حالی به سمت خشک‌ترین تابستان پنج دهه اخیر می‌رویم که با همت پویش الف_ب_ایران و با افتتاح پروژه‌های دیروز، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۳۵ پروژه در قالب این پویش برای رفع مشکلات زیست‌محیطی تابستان به ثمر رسیده‌است. در مجموع حدود ۸ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های رفع محرومیت آب و برق از منابع مختلف سرمایه‌گذاری شده‌است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: میانگین بارندگی‌ها در پاییز و زمستان تقریباً یک سوم کمتر از حد استاندارد بود، بارش بهاره هم هر چند در اردیبهشت ماه مناسب بود، اما شامل حال فلات مرکزی نشد. امسال بنا به پیش‌بینی‌های ماهواره‌ای هواشناسی، متوسط بارش سالانه به زیر ۵۰ درصد هم خواهد رسید که این یعنی خشکسالی شدید.

کویر لوت مچ امریکایی‌ها را خواباند

از زمستان سال ۱۳۹۷ تا سال اواسط سال گذشته شاهد ترسالی خوبی بودیم که همین مسئله توجه بسیاری از کارشناسان را از مسئله آب و بحران خشکسالی در کشور منحرف کرد. برای تابستان ۱۴۰۰ باید کمربند‌ها را محکم‌تر از قبل ببندیم و پروژه‌های محرومیت‌زدایی حوزه آب و برق را در مناطق محروم کشور زودتر پایان دهیم.

تابستان سال گذشته دکتر ناصر کرمی، اقلیم‌شناس و استاد دانشگاه برگن نروژ در توییتر خود در خصوص گرمای فزاینده جنوب کشور به مطلب جالبی اشاره کرد و نوشت: امریکایی‌ها اصرار دارند که دره مرگ در ایالت یوتا را به عنوان گرم‌ترین نقطه جهان معرفی کنند. آن هم با حداکثر دمای ثبت شده ۴ /۵۴ درجه سانتیگراد. دمای ۵۴ درجه تقریباً هر سال تابستان در شهر‌های چندصدهزار نفری خوزستان قابل‌مشاهده است، آن هم نه در یک بیابان متروک دوردست. مضاف بر آنکه دمای ۶۱ درجه به صورت مستند و رسمی توسط جغرافیدانان دانشگاه تهران در چاله مرکزی لوت ثبت شده‌است.

اجرایی شدن ۵۰۰ هزار میلیارد پروژه در سال ۱۴۰۰

در مجموع ماجرای شدت گرفتن گرما در کشور موضوع پرمناقشه‌ای است که فقط نباید از جنبه منفی به آن نگاه کرد و حتی می‌تواند جنبه رونق گردشگری هم برای مردم جنوب کشور به همراه داشته‌باشد.

در همین خصوص روز گذشته وزیر نیرو با بیان اینکه تابستان ۱۴۰۰ خشک‌ترین تابستان در پنج دهه اخیر خواهد بود، گفت: «امیدوارم با رعایت ملاحظات بهداشتی، دیگر پیک یا موج پنجمی در موضوع کرونا نداشته باشیم و همگی مواظبت کنیم از اینکه به ویژه در فصل انتخابات با احتراز از شرایطی که ممکن است ما را گرفتار اوج مجدد کند، انتخابات باشکوه و فراموش نشدنی را با حضور گسترده همه مردم برگزار کنیم.»

جهادگران کشور دیروز در قالب پویش الف_ب_ایران با بهره‌برداری از ۱۰ پروژه بزرگ صنعت برق در سه استان فارس، کرمان و کرمانشاه و با سرمایه‌گذاری ۳‌هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال، گام دیگری در جهت تحول این صنعت در کشور برداشتند.

پویش الف_ب_ایران عنوان اقدامی جهادی است که متخصصان وزارت نیرو برای افتتاح طرح‌های بزرگ و مهم صنعت آب و برق مطرح کرده‌اند. این پویش که سال گذشته با وجود تحریم‌های ظالمانه جمهوری اسلامی ایران به خوبی اجرا و در هر استان هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد، سال جاری نیز با ۲۵۰ طرح و هزینه ۵۰۰ هزار میلیارد ریال در ۳۱ استان کشور تا پایان سال اجرا می‌شود. یکی از اهداف این پویش تعامل دو سویه با جامعه برای ارائه عملکرد، همکاری و بازخورد و استفاده از نظرات ارزشمند و مدیریت توأم عرضه و تقاضا عنوان شده‌است.

تابستان‌های گرم‌تری هم در راهند!

با افتتاح پروژه‌های آب برق در مناطق محروم سه استان کشور، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۳۵ پروژه از مجموعه طرح‌های وعده داده شده در قالب این پویش به ثمر رسیده و حدود ۸ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها از منابع مختلف سرمایه‌گذاری شده‌است.

خوشبختانه با توجه به اینکه کلانشهر‌های کشور حتی با وجود تحریم‌های امریکا به سمت صنعتی‌شدن حرکت می‌کنند، سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌ها به ویژه صنعت برق باید با جدیت پیگیری می‌شود. جالب اینکه اوایل هفته جاری هفته جاری هم پیشنهاد مشترک وزارت نیرو و وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه به منظور اختصاص بیش از ۳ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان منابع برای طرح‌های آبرسانی فوری و اضطراری کشور به تصویب هیئت وزیران رسید. قرار است این بودجه در تمام شهر‌هایی که با تنش شدید آب دست و پنجه نرم می‌کنند، هزینه شود. مدل‌های اقلیمی که ماهواره‌های هواشناسی منتشر کرده‌اند، حاکی از آن است که تابستان‌های داغ و رکوردشکن در سال‌های بعد هم مهمان ما هستند و بعید نیست تابستان سال بعد حتی رکورد‌های امسال را هم بشکند.

گرما از آسیا تا اروپا بیداد کرده‌است. جنوب غرب ایران نیز کاملاً تحت تاثیر موج گرمای غیر نرمال بوده‌است. خلاصه اینکه چاره‌ای نیست جز انطباق با این سرنوشت تازه: تابستان‌های گرم‌تری هم در راهند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار