کد خبر: 1048153
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
اعضای شورای شهر تهران با اشاره به عدم همکاری سازمان فاوای شهرداری در طرح‌های تفصیلی و دستورالعمل ساماندهی دستفروشان اعلام کردند:شهرداری برنامه‌ای برای انجام مصوبات بر زمین مانده شورا ندارد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در صحن امروز شورای شهر درباره موضوع ساماندهی دستفروشان اظهار داشت: اجرای دستورالعمل جامع ساماندهی دستفروشان در تهران امری ضروری است و هر چند که شهرداری‌ها ناچار به مقابله با سدمعبر هستند، اما این وظیفه قانونی نباید با تضییع حق شهروندی و کرامت دستفروشان همراه باشد.

وی گفت: لازم است به ارتقای کیفیت سیما و منظر شهری و افزایش نشاط اجتماعی در ساماندهی فعالیت دستفروشی در شهر تهران توجه شود همچنین باید نحوه واگذاری موقت اماکن و امکان استفاده از فضا‌های شهری در قالب بازار‌ها و بازارچه‌های سیار تعیین و از ظرفیت فناوری‌های جدید در سامان‌بخشی وضعیت دستفروشی در شهر تهران استفاده شود.

این عضو شورای شهر تهران بیان داشت: باید نحوه ایجاد سامانه‌ای جهت شناسنامه‌دار کردن مشاغل دستفروشی و ساختارمند کردن آن‌ها در قالب تعاونی‌ها یا اصناف مشخص و ساعات مناسب جهت دستفروشی در معابر و اماکن با محوریت زیست شبانه تعیین همچنین نحوه ممانعت از دستفروشی در وسایل نقلیه عمومی اعم از مترو و اتوبوس هم لازم است تا مشخص شود.

شهرداری برنامه‌ای برای انجام مصوبات بر زمین مانده شورا ندارد

در ادامه علی اعطا صحن شورا با بیان این که مجموعه‌ای از مصوبات شورا که دارای الزام بوده و برای کمیسیون ها، کمیته‌ها و اعضای شورا واجد اهمیت بود و با اولویت ویژه پیگیری می‌شد همچنان روی زمین مانده است.

وی گفت: برای نمونه فرایند صدور پروانه ساختمان است که از نظر کمیسیون این فرآیند پر مشکل بود و باید اصلاح و در شورا تصویب می‌شد که همچنان به شورای شهر نیامده است. نباید کار سرمایه گذار که در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارد، در مرحله دریافت مجوز معطل بماند. این موضوع یکی از مصداق‌های موانع تولید است که باید رفع شود.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه پیگیری و سرانجام رساندن این موضوعات در برنامه شهرداری نیست، گفت: لیستی از مصوبات داریم که مقرر شده بود شهرداری با زمانبندی لایحه ارسال کند و این مصوبات در سامانه جامع مصوبات نیز قابل مشاهده است.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: افرادی که در شهرداری، رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد قصد پیگیری دارند، می‌توانند از طریق سامانه جامع مصوبات پیگیری کنند که نمایندگان آنان در شورای شهر نسبت به چه مواردی توجه و حساسیت داشتند و کدام موارد در دستگاه اجرایی شهرداری، مورد بی اعتنایی قرار گرفت.

عدم همکاری سازمان فاوای شهرداری در طرح‌های تفصیلی

محمد سالاری عضو شورای شهر تهران اظهارداشت: علیرغم اینکه شورای شهر طی پیگیری‌ها فراوان، طرح کن و فرحزاد را به تصویب رسانده، اما ماه‌ها است که نقشه محله کن روی سامانه طرح تفصیلی ثبت و بارگذاری نشده است و بسیاری در سازمان فاوا اراده‌ای برای این امر و استفاده مردم از نقشه‌ها ندارند.

وی افزود: بنده بار‌ها شخصاً با شهردار منطقه و شهردار تهران صحبت کردم، اما هنوز این موضوع به نتیجه نرسیده است لذا می‌خواهم تذکر بنده ظرف مدت حداکثر یک هفته رخ دهد.

این عضو شورای شهر تهران گفت: طرح تفصیلی منطقه ۲۲ نیز با مساحت ۵۷۰۰ هکتار با رویکرد‌های کیفی در شورا تصویب شد، اما بخش‌هایی از آن بارگذاری و عملیاتی نشده است.

وی افزود: بسیاری از مصوبات شورا درباره اینکه شهرداری مصوبه نرخ گذاری عوارض را بر روی سامانه بارگذاری کند تا فرم‌های عوارض به صورت سیستمی به مردم ارائه شود، توسط شهرداری و سازمان فاوا انجام نشده است.

سالاری ابراز داشت: در محدوده قدیمی جماران و اردوگاه آن منطقه نیز توسط بنیاد مستضعفان در حریم شهر تهران بر خلاف منویات رهبری اقداماتی مغایر با طرح تفضیلی انجام داده است. این پرونده به ماده ۱۰۰ رفته است لذا از شهردار تهران می‌خواهم نسبت به اجرای رای کمیسیون ماده ۱۰۰ اقدام کند.

مسوولیت اجتماعی شهرداری تهران درحوزه افزایش ظرفیت‎‌های گردشگری

سید حسن رسولی دیگر عضو شورای شهر تهران هم در جریان بررسی اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انعقاد قرارداد پروژه‌های هتل کوهستان و هتل تاو به روش مشارکت واقع در شهرداری منطقه ۲ در جایگاه موافق گفت: یکی از مهمترین کاستی‌های شهر تهران که ما ایرانیان از آن به عنوان ام القری جهان اسلام یاد می‌کنیم فقدان ظرفیت‌های مکفی گردشگری به ویژه کمبود شدید مراکز اقامتی در مقیاس استاندارد‌های جهانی است. این مسئولیت در عین حال که متوجه وزارتخانه متبوع است، اما شهرداری تهران نیز در این حوزه دارای مسئولیت اجتماعی است.

رسولی افزود: اعضای شورای شهر در برنامه‌ای که در دوره پنجم تقدیم مردم کردند، تبدیل کلانشهر تهران به شهرجهانی را وعده دادند. از اعضا اعلام کردند که این موضوع با سند جامع سرمایه گذاری مغایرت دارد. آنچه شهردار تهران از ما خواسته است مطابق بند یک ماده ۱۴ سند جامع سرمایه گذاری عبارت از این است که، چون پیش بینی می‌شود حجم این قرارداد مشارکتی بالاتر از حد نصابی است که قبلا شورا تصویب کرده است می‌خواهد از صحن شورا اجازه بگیرد تا فراتر از سقف معاملاتی فرآیند مذاکره با سرمایه گذار، رسیدن به توافقنامه و انعقاد قرارداد مالی و حقوقی را آغاز کنند.

وی بیان داشت: شهردار هیچ چیز دیگری از شورا نخواسته است. هیچ کدام از بند‌هایی اعلام شده آقای اعطا از قبیل بند ۱۸ یا ضوابط حاکم بر ساخت و ساز شهری از جمله بندمرتبه سازی که از اختیارات شورا نیست و از اختیارات محض شورای عالی معماری و شهرسازی است با این مصوبه نقض نمی‌شود.

رسولی ادامه داد: شهرداری و مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری به نمایندگی از مجموعه ما می‌خواهد با سرمایه گذار مذاکره کند. کسی که سرمایه دار کاملا مجهز به دانش و اطلاعات مکفی در این حوزه است. طرف اول که شهرداری است که می‌خواهد با طرف دوم که سرمایه گذار است مذاکرات اولیه داشته باشد. اولین مجوز هم این است که اجازه دهیم که فراتر از سقف مصوب شورا مذاکره کند.

رسولی افزود: به شهرداری تهران و سازمان سرمایه گذاری و مشارکت مردمی اجازه داده می‌شود با رعایت همه ضوابط و مقررات به این معنی که هیچ کدام از مقررات حوزه معماری و شهرسازی نظیر طرح جامع، طرح تفصیلی و مصوبه لغو برج باغ‌ها اینجا مورد غفلت قرار نمی‌گیرد و مجوز‌های لازم از مراجع ذیربط اخذ خواهد شد. سرمایه گذار پیوست‌های مطالعاتی را زمانی باید ارائه دهد که می‌خواهد از شهرداری منطقه مجوز بگیرد. در فضای راکد موجود در اقتصاد مدیریت شهری که کمتر در جلب سرمایه گذاری توفیق داشتیم قرار است مجوزی ارائه شود تا مذاکره با سرمایه گذار آغاز شود.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار