کد خبر: 1048077
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۳
مجید ابهری/ رفتارشناس و آسیب‌شناس اجتماعی
ورود اینترنت و فضا‌های وابسته به آن به هر جامعه مستلزم آموزش‌های کاربردی و ایجاد فضای مناسب برای کاربری بهینه از آن است. متأسفانه در جامعه ما بدون این مقدمات فضای مجازی همانند سونامی فرهنگی و اجتماعی وارد جامعه ما شده و در کنار محاسن و امتیازات خود، آسیب‌ها و عوارض گسترده‌ای نیز به بار آورده‌است.

هویت جعلی با تصاویر غیرواقعی یکی از اصلی‌ترین عوارض و آسیب‌ها در فضای مجازی به‌ویژه اینستاگرام است، اما در ماه‌های اخیر شاهد ورود کلاب هاوس به عنوان یک فرآیند جدید و جذاب به جامعه به‌ویژه در میان جوانان هستیم، در این فضا به اعضا اجازه داده‌می‌شود تا با عناوین دلخواه خود اتاق‌های بحث و گفتگو ایجاد و اعضای دیگر را به آن دعوت کنند.

ایجاد فضای گفتگو با رعایت شرایط اخلاقی و قانونی فرصت مناسبی برای همه مخصوصاً جوانان است. متأسفانه، اما این ابزار نیز دستخوش سوءاستفاده گروه‌های برانداز و مخالفان و دشمنان کشور و نظام شده‌است، افرادی که تریبون و فرصت مناسبی نداشته و ندارند وارد این فضا شده و با عناوین فریبنده و به ظاهر زیبا و علمی باعث جلب مخاطب می‌شوند.

بدزبانی، دشنام، دروغ و تهمت در کنار هویت‌های جعلی در این موارد از آسیب‌های اصلی است. اکثریت افراد در این فضا با عناوین مشابه دکتر و روانشناس خود را معرفی کرده و بعد از آشنایی با برخی دختران و زنان با آن‌ها اتاق خصوصی ایجاد کرده و روابط خود را به بیرون از این فضا کشانده و ادامه می‌دهند. حتی بسیاری از دولتمردان مانند معاون اول ریاست جمهوری و برخی از وزرا و نامزد‌های انتخاباتی نیز از این فرصت مناسب استفاده کرده و به بیان نظریات خود و در کنار آن‌ها به بدگویی و دشنام ادامه می‌دهند.

نکته مهم در این زمینه ورود برخی از مبلغان ادیان و مذاهب پوشالی و غیرواقعی است که در جامعه اجازه تبلیغ و بیان نظریات خود را به طور آشکار ندارند و از این فرصت حداکثر استفاده را کرده‌اند. باید به فرزندانمان کاربرد مناسب و منطقی این فضا آموخته‌شود و تا دیرتر از این نشده ابعاد مثبت و منفی آن بیان شود.

همچنین لازم است رسانه‌ها در همین ابتدا با اطلاع‌رسانی‌های کاربردی در مورد این فضا، امتیازات و آسیب‌های آن را بیان کنند و آموزش دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار