کد خبر: 1048076
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹
بعد از چند روز سر به زیر شدن، آمار‌های کرونایی دوباره روندی افزایشی را در پیش گرفته‌است. در ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۴ هزار و ۳۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۹۴ نفر از آن‌ها بستری شدند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: با داغ شدن تنور انتخابات ریاست جمهوری نگرانی‌ها از شیوع موج دیگری از کرونا به واسطه اجتماعات تبلیغاتی کاندیدا‌ها بالا گرفته و همه منتظرند ببیند ستاد ملی مقابله با کرونا چه تدابیری برای برگزاری انتخابات در بحبوحه کرونا دارد. حالا آنطور که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت خبر می‌دهد در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل‌انتخاباتی تصویب شده و بناست تا ابلاغ شود. بر اساس این دستورالعمل تعداد حوزه‌های رأی‌گیری افزایش یافته‌است. با وجود این به گفته معاون کل وزارت بهداشت مدیران سلامت کشور چندان نگران روز رأی‌گیری و پای صندوق‌های رأی نیستند. نگرانی اصلی جلسات و تجمع‌های تبلیغاتی نامزد‌ها در شهر‌های مختلف است که طبق اعلام رئیس ستاد انتخابات کشور در انتخابات پیش‌رو بناست تجمعات تبلیغاتی به شکل دوره‌های گذشته نباشد. در عین حال فارغ از جنب و جوش‌های سیاسی و انتخاباتی روند واکسیناسیون کرونا هم ادامه دارد. بر این اساس بناست طی دو هفته آینده میزان تزریق واکسن کرونا به ۵۰۰ هزار دوز در روز برسد. در عین حال همانگونه که ایران در تشخیص کرونا به خودکفایی رسیده در مسیر خودکفایی در تولید واکسن، فاز سوم کارآزمایی بالینی کوو ایران برکت روز گذشته آغاز شد. برای این فاز ۱۰۰ هزار داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند.

بعد از چند روز سر به زیر شدن، آمار‌های کرونایی دوباره روندی افزایشی را در پیش گرفته‌است. در ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۴ هزار و ۳۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۹۴ نفر از آن‌ها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۴۸۵ نفر رسید. در همین زمان، ۲۸۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۷۷ هزار و ۲۲۲ نفر رسید. ۵‌هزار و ۲۶۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر سه شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. روند افزایشی کرونا لزوم تدابیر ویژه برای تجمعات انتخاباتی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

دستورالعمل‌های کرونایی انتخابات

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون چند جلسه برای نهایی‌شدن دستورالعمل برگزاری انتخابات برگزار شده‌است، افزود: «بر اساس این دستورالعمل تعداد حوزه‌های رأی‌گیری افزایش یافته‌است و البته ما خیلی نگران روز رأی‌گیری و پای صندوق‌های رأی نیستیم.»

معاون کل وزارت بهداشت تأکید کرد: «ما بیشتر نگران جلسات و تجمع‌های تبلیغاتی نامزد‌ها در شهر‌های مختلف هستیم که برای این رویداد‌ها همان طور که رئیس ستاد انتخابات کشور نیز اعلام کردند ما تجمعات تبلیغاتی به شکل دوره‌های گذشته نخواهیم داشت.»

به گفته حریرچی در روز رأی‌گیری نیز در ورودی حوزه‌های رأی‌گیری دستورالعمل‌های بهداشتی نصب خواهد شد و برای رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی از یک طرف و حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی اقدامات لازم پیش‌بینی شده‌است.

یک‌شنبه شب جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشور‌های مشارکت‌کننده در سازوکار کوواکس، با استفاده از منابع مالی خود، دومین محموله از واکسن آسترازنکا را به تعداد یک میلیون و ۴۵۲ هزار دوز از طریق کوواکس دریافت کرد.

افزایش تزریق واکسن به روزی ۵۰۰ هزار دوز

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه طی دو هفته آینده، میزان تزریق روزانه واکسن کرونا به ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید، گفت: «در یک روز بیش از ۴هزار واکسن کرونا تنها در ایران مال تزریق شده‌است.»

وی خاطر نشان کرد: «مردم نگران نباشند؛ برای همه ایرانیان و همه ساکنین ایران، واکس‌های وارداتی و داخلی واکسن پیش‌بینی شده‌است؛ سهم واکسن هیچ‌کس سوخت نخواهد شد. اگر به هر دلیلی شخصی به دلیل بیماری یا گرفتاری نتوانست مراجعه کند، حتماً در اولویت خواهد بود؛ یعنی اگر به رده‌های سنی پایین‌تر هم واکسن کرونا را تزریق کنیم، رده‌های سنی بالاتری که قبلاً تزریق نکردند نیز در اولویت هستند.» حریرچی از رده سنی بالای ۷۵ سال هم خواست تا چهارشنبه منتظر باشند و اگر پیامک وزارت بهداشت به آن‌ها نرسید، روز چهارشنبه در سامانه salamat. gov. ir وارد شوند و نوبت تزریق واکسن را دریافت کنند. این سامانه از چهارشنبه برای این افراد فعال خواهد شد.

معاون کل وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون افراد با بیماری‌های خاص تأکید کرد: «مردم نگران نباشند. ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واکسن کرونا دیروز وارد کشور شده و برای گروه سنی بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه‌ای واکسن وارداتی، کاملاً موجود خواهد بود و واکسن داخلی هم به تدریج به تولید خواهد رسید.»

تحویل یک میلیون دوز واکسن وطنی به وزارت بهداشت تا پایان اردیبهشت

فاز سوم مطالعات بالینی نخستین واکسن ایرانی کرونا در شش نقطه از تهران و کرج در حال انجام است. حامد حسینی، مدیر مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت صبح‌امروز با حضور در مرکز تزریق واکسن به داوطلبان واقع در شرق تهران گفت: «در ادامه فازسوم، تزریق واکسن به داوطلبان در شش نقطه تهران و کرج ادامه دارد و تا پایان اردیبهشت ۱۰هزار داوطلب در این دو شهر واکسن ایرانی کرونا را دریافت خواهند کرد.»

تزریق واکسن در چهار شهر مشهد، شیراز، اصفهان و بوشهر نیز از هفته اول خرداد آغاز خواهد شد و روند مطالعات تا تزریق روی همه ۲۰ هزار داوطلب ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: «با توجه به موفقیت چشمگیر واکسن در دو فاز قبلی و تأیید ایمن بودن آن توسط مراجع قانونی، تولید انبوه این واکسن نیز آغاز شده و تا پایان اردیبهشت یک میلیون دوز واکسن کوو‌ایران برکت تحویل وزارت بهداشت می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار