کد خبر: 1048069
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۷
شورای نگهبان صرفاً داوطلبانی را که شرایط و وضعیت آن‌ها منطبق با قانون باشد، تأیید صلاحیت می‌کند و اصلاً چیزی به عنوان تعداد یا تقسیم‌بندی بر اساس گرایش‌های سیاسی مطرح نیست.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر سیامک ره‌پیک، قائم مقام دبیر شورای نگهبان در گفت‌وگویی در پاسخ به این سؤال که فرایند بررسی پرونده داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به چه نحو است، گفت: بعد از اتمام مرحله ثبت‌نام، طبق روال قانونی برای هر داوطلبی که از نظر قانونی ثبت‌نام آن‌ها صحیح بوده، پرونده‌ای تشکیل و گزارش‌های متنوعی از دستگاه‌ها و مراجع مختلف نسبت به هر یک از داوطلبان تحصیل می‌شود.

وی افزود: اعضای شورای نگهبان این پرونده‌ها را بررسی می‌کنند و با شرایط قانونی تطبیق می‌دهند و اگر شرایط واقعی هر داوطلبی با شرایط قانونی منطبق باشد، شورای نگهبان صلاحیت او را احراز خواهد کرد، در غیر این صورت طبیعتاً صلاحیت او احراز نخواهد شد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا در مدت زمان پنج روز بررسی صلاحیت‌ها تمام می‌شود و یا فکر می‌کنید که باید تمدید شود، گفت: این موضوع بستگی به اطلاعات موجود در پرونده داوطلبان و وضعیت بررسی‌ها دارد؛ در ابتدا شورای نگهبان مهلت پنج روزه جهت رسیدگی و اعلام نظر دارد که اگر ما در آن پنج روز بتوانیم بررسی‌ها را انجام دهیم طبیعتاً اعلام نظر خواهیم کرد، در غیر این صورت پنج روز دیگر تمدید خواهد شد و نهایتاً ما ۱۰ روز فرصت داریم اعلام نظر کنیم. وی افزود: ما از دو شنبه (دیروز) کار بررسی صلاحیت‌ها را شروع خواهیم کرد و امیدواریم ضمن بررسی دقیق، نتایج را در وقت مقرر اعلام کنیم.

پرونده افراد فاقد شرایط بررسی نمی‌شود

دکتر ره‌پیک درباره بررسی پرونده‌های ۵۹۲ نفر از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت: این تعداد از ثبت‌نام‌کنندگان مربوط به افرادی است که به وزارت کشور مراجعه کرده و مدارک خود را تحویل داده‌اند و بر اساس مصوبه اخیر شورای نگهبان کسانی که شرایط اعلامی را داشته و مدارک مربوطه را هنگام ثبت‌نام تحویل داده باشند، ثبت‌نام آن‌ها به عنوان ثبت‌نام معتبر تلقی می‌شود.

وی افزود: همانطور که مسئولان وزارت کشور اعلام کردند برخی از کسانی که برای ثبت‌نام مراجعه کرده بودند فاقد شرایط و مدارک اعلامی بر اساس مصوبه اخیر شورای نگهبان بودند، اما برخی واجد این شرایط و مدارک بودند و طبیعتاً ما بر اساس مصوبه اعلامی، ثبت‌نام‌هایی را خواهیم پذیرفت که شرایط و مدارک اعلامی را دارا بوده باشند؛ بنابراین ابتدا این تفکیک در شورای نگهبان انجام شده و سپس به بررسی صلاحیت داوطلبان پرداخته می‌شود.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا امکان تکمیل مدارک برای کسی که هنگام تحویل مدارک نواقصی داشته وجود دارد یا خیر، گفت: طبیعتاً فرصت ثبت‌نام تمام شده است مگر اینکه مدارک صوری تحویل داده شده که اصل وجود آن محرز بوده است و برای دادن مدرکی لازم باشد داوطلب مراجعه نماید تا پرونده تکمیل شود و الا مهلت ثبت‌نام تمام شده و در موعد مقرر باید مدارک تحویل می‌شده است.

قانون، معیار و ملاک بررسی‌ها است

دکتر ره‌پیک درباره تعداد تأیید صلاحیت‌ها و تعدد شخصیت‌های گرایش سیاسی نامزد‌ها گفت: یک سری اطلاعات از مراجع گوناگون راجع به داوطلبان در اختیار شورای نگهبان قرار می‌گیرد و ما بر اساس اصول و شرایط قانونی صلاحیت‌ها را بررسی می‌کنیم؛ در هیچ‌جای قانون مطلبی در خصوص گرایش سیاسی یا مقید بودن به تعداد و امثال این‌ها را نداریم.

وی در پایان تأکید کرد: ما صرفاً داوطلبانی را که شرایط و وضعیت آن‌ها منطبق با قانون باشد تأیید صلاحیت می‌کنیم؛ بنابراین از پیش چیزی به عنوان تعداد یا تقسیم‌بندی بر اساس گرایش‌های سیاسی مطرح نخواهد بود.

اسامی منتشر شده از نامزد‌های انتخابات کذب است

دکتر عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز روز گذشته در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انتشار اسامی تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اسامی منتشر شده در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها حقیقت ندارد و شورای نگهبان کاملاً این اخبار را تکذیب می‌کند. ما در حال بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری هستیم و پس از حصول نتیجه اسامی تأیید صلاحیت شده را اعلام خواهیم کرد، از مردم و رسانه تقاضا داریم به اخبار غیر موثق و کذب استناد نکنند. کدخدایی بیان کرد: قوه قضائیه باید با کسانی که اخبار کذب و زود هنگام مبنی بر تأیید و یا عدم تأیید صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری را منتشر می‌کنند، برخورد کند.

کدخدایی در عین حال تأیید کرده است که ۴۰ نفر از ۵۹۲ نفری که ثبت نام کرده بودند شرایط لازم قانونی را برای ثبت‌نام داشته‌اند و صلاحیت این افراد در شورای نگهبان آغاز شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار