کد خبر: 1047956
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
دامپزشک باغ وحش ارم تشریح کرد
به‌دنبال انتشار اخباری درباره تولد یک فیل ماده در باغ وحش ارم تهران، دامپزشک این باغ وحش درباره وضعیت سلامت فیل مادر و نوزاد و اقدامات انجام شده برای مراقبت از آن‌ها توضیح داد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: پیمان محمدزاده گفت: فیل‌های باغ وحش ارم تهران طی سال ۱۳۹۲ از یک یتیم‌خانه فیل‌ها در کشور سریلانکا - به‌عنوان هدیه رییس جمهوری سریلانکا به رییس جمهوری وقت ایران - به کشور منتقل شدند. هردوی این فیل‌ها هنگام ورود به کشور هشت سال سن داشتند.

وی ادامه داد: پیش از این نیز گزارش‌هایی از بارداری فیل ماده باغ وحش ارم تهران منتشر شده بود، اما به‌طورکلی درمورد فیل‌ها مسئله آبستنی کاذب وجود دارد. از سویی دیگر آخرین جفت‌گیری فیل نر و ماده این باغ وحش در اریبهشت ماه سال ۱۳۹۸ رخ داده بود که ما پس آن احتمال می‌دادیم که فیل ماده باردار شده باشد.

دامپزشک باغ وحش ارم تهران با اشاره به اینکه فیل ماده این باغ وحش حدود ۲۴ ماه باردار بوده است، تصریح کرد: طول بارداری در فیل‌ها معمولا بین ۲۰ تا ۲۲ ماه است، اما فیل ماده باغ وحش ارم تهران به‌دلیل اینکه بارداری اول خود را تجربه می‌کرد و از سویی دیگر بارداری فیل‌های آسیایی در محیط اسارت بسیار کم رخ می‌دهد، بارداری طولانی‌تری را تجربه کرد.

محمدزاده در ادامه با بیان اینکه نوزاد متولد شده ماده و مقداری جثه او از حد طبیعی کوچکتر است، اظهار کرد: همین مسئله سبب شده است که برای استفاده از شیر فیل مادر نیاز به آموزش و وقت بیشتری داشته باشد. به‌طور کلی فیل‌ها به‌طور متوسط در هر وعده نیم لیتر شیر مصرف می‌کنند و در طول روز باید هشت لیتر شیر خورده باشند. تلاش می‌کنیم فیل مادر و نوزاد به‌صورت طبیعی این فرایند را طی کنند و نیاز به دخالت انسانی یا تغذیه دستی نداشته باشند.

به گفته وی فیل‌هایی که در بدو تولد به‌صورت دستی تغذیه می‌شوند، طول عمر کوتاهی خواهند داشت و ممکن است خیلی زود از بین بروند.

دامپزشک باغ وحش ارم تهران با تاکید بر اینکه از بدو تولد این فیل در باغ وحش با متخصص‌های کشور‌های مختلف در زمینه فیل‌های آسیایی مشورت کرده‌ایم، اظهارکرد: با توجه به استعداد فیل مادر و نوزاد تلاش ما این است که شیر خوردن طبیعی حیوان ادامه داشته باشد و از شیر‌های مصنوعی استفاده نکنیم.

محمدزاده ادامه داد: از سویی دیگر درحال حاضر فیل مادر و نوزاد به‌صورت قرنطینه و در جایگاهی جداگانه نگهداری می‌شوند البته این جایگاه به‌صورت هوشمند و با استفاده از دوربین به‌صورت دائم درحال بررسی هستند و میزان نور، رطوبت، دما، اکسیژن و... منطبق با شرایط استاندارد است همچنین علائم حیاتی هر دو فیل نیز در شرایط مناسب و پایدار قرار دارد.

وی با بیان اینکه اقدامات درمانی فیل مادر و نوزاد نیز بلافاصله پس از زایمان و با استفاده از دستگاه‌هایی که نیاز به تماس مستقیم با حیوان ندارند، انجام شده است، گفت: از فیل نر نیز درحال حاضر به‌صورت جداگانه نگهداری می‌شود و به دنبال احداث جایگاهی اختصاصی برای فیل نر هستیم.

دامپزشک باغ وحش ارم تهران در پایان در پاسخ به این پرسش ایسناکه آیا جایگاه فیل‌ها در باغ وحش ارم تهران استاندارد هست یا خیر؟ توضیح داد: جایگاه فیل‌ها استاندارد است، اما ما به‌دنبال توسعه این جایگاه هستیم تا در آینده فیل نر و فیل نوزاد با یکدیگر برخورد‌های فیزیکی نداشته باشند.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار