کد خبر: 1047891
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۰
مرض شیرین زندگی ۸ میلیون ایرانی را تلخ کرده‌است. آمار‌های ابتلا به این بیماری طی سه دهه اخیر افزایشی بوده و آمار مرض قندی‌ها در ۳۰ سال گذشته ۱۴ برابر شده‌است! هر سال چیزی نزدیک به ۲۰۰ هزار تن به آمار بیماران دیابتی کشور افزوده می‌شود و با ابتلا به بیماری دیابت افراد چند قدم به سمت بیماری‌های دیگری همچون نارسایی کلیوی و در نهایت دیالیز نزدیک خواهند شد. دیابت نوع دو یا همان مرض قند درمان ندارد، اما این بیماری مربوط به سبک زندگی افراد است و به سادگی قابل پیشگیری خواهد بود. با وجود این دستگاه‌های مسئول به جای آنکه پای فرهنگ‌سازی برای افزایش تحرک و اصلاح تغذیه باشند، خودشان عاملی برای کاهش تحرک و تشویق به مصرف فست‌فود‌ها شده‌اند.
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: سبک زندگی عاملی اثرگذار بر سلامت است. تحرک مناسب، خواب کافی و تغذیه از مواد غذایی سالم، میوه سبزی و مواد پروتئینی تازه برای آنکه زندگی سالمی را تجربه کنیم، کافی است، اما سبک زندگی کنونی مردم ما را به سمت کم تحرکی و مصرف غذا‌های ناسالم و فست‌فود‌ها پیش برده‌است. همین مسئله هم موجب شده تا بار بیماری‌های غیرواگیر همچون دیابت، بیماری‌های قلبی و کلیوی در جامعه بالا برود و هزینه‌های زیادی را روی دست نظام سلامت بگذارد. اصلاً تا پیش از پیدا شدن سر و کله کرونا افزایش بار بیماری‌های غیر واگیر چالش اصلی نظام سلامت بود. هم اکنون نیز بخش مهمی از قربانیان کرونا از میان همین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای است و بیماری‌های غیرواگیر نظیر چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی و کلیوی خطرات بیماری کرونا را افزایش می‌دهند.

کام تلخ ۸ میلیون ایرانی از بیماری شیرین

به گفته اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران، حدود ۸ میلیون نفر از جمعیت ایران یعنی حدود ۱۰درصد از کل جمعیت کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند و این آمار رو به افزایش است. وی با تأکید بر اینکه شیوع دیابت در همه جای دنیا رو به افزایش است، می‌گوید: «اما درصد شیوع این بیماری در منطقه خاورمیانه و ایران خیلی بالاتر از اروپاست که متأسفانه این روند روزبه‌روز هم در حال افزایش است و هر ساله حدود ۲۰۰ هزار نفر به تعداد بیماران دیابتی در ایران اضافه می‌شود. این تخمین با توجه به آمار ۳۰ ساله کشورمان است. این در حالی است که بیش از ۵۰درصد دیابتی‌ها اطلاعی از ابتلای خود به این بیماری ندارند».

رجب با اشاره به تبعات بیماری دیابت می‌افزاید: «اگر به مراکز ارائه خدمات دیالیز بروید، متوجه می‌شوید که تقریباً نزدیک به ۵۰درصد بیمارانی که دیالیز می‌شوند، سابقه بیماری دیابت دارند. اگر این بیماری در افراد کنترل نشود، تقریباً ۳۰ تا ۳۵درصدشان می‌توانند دچار مشکلات کلیوی شوند.»

کم کاری دستگاه‌ها برای اجرای سیاست‌های پیشگیرانه.

اما داشتن سبک زندگی سالم نیازمند آگاهی و برنامه‌ریزی است. بخشی از این آگاهی می‌تواند با تهیه محتوا‌های آموزشی از سوی وزارت بهداشت به عنوان وزارتخانه متولی سلامت در جامعه رخ دهد. همچنانکه همه ساله این وزارتخانه فهرست کالا‌های آسیب‌رسان به سلامت را تهیه و ابلاغ می‌کند و طبق قانون تبلیغات این کالا‌ها در رسانه‌ها ممنوع است، اما وزارت بهداشت تنها می‌تواند در بخش آگاهی‌بخشی و توصیه‌ای فعالیت داشته باشد و ابزار اجرایی ندارد. به همین خاطر است که به‌رغم ممنوعیت تبلیغ کالا‌های آسیب‌رسان بر سلامت شامل انواع خوراکی‌های آماده و آبمیوه‌های مصنوعی و ... شاهد تبلیغات گسترده این کالا‌ها در تلویزیون هستیم. تبلیغاتی با چاشنی موسیقی‌های شاد و تصاویر رنگارنگ و جذاب که می‌تواند کودکان را به مشتری‌های ثابت این خوراکی‌های مضر تبدیل کند. از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش هیچ‌گاه تحرک دانش‌آموزان و زنگ ورزش مدارس را جدی نگرفته و حالا با شیوع کرونا و برگزاری کلاس‌های آنلاین در عمل همان تحرک نصفه نیمه دانش‌آموزان در کلاس‌های ورزش مدرسه هم از بین رفته‌است. همچنانکه در دانشگاه‌ها تنها به یک واحد تربیت بدنی اکتفا می‌کنند و برای افزایش تحرک دانشجویان برنامه‌ریزی خاصی صورت نگرفته‌است. در حالی که وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و از همه مهم‌تر سازمان صدا و سیما با ابزار‌ها و امکانات خود موظفند تا ضمن آگاهی بخشی درباره مصرف خوراکی‌های سالم و پرهیز از مصرف غذا‌های آماده، برای افزایش تحرک در جامعه برنامه‌ریزی داشته باشند.

در حال حاضر تحرک در جامعه در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و کرونا هم این بی‌تحرکی را تشدید کرده‌است. در کنار این تغذیه نامناسب و مصرف فست‌فود‌ها هم به دلیل تغییر سبک زندگی و هم به واسطه شرایط بد اقتصادی و گرانی یک سبد غذایی سلامت، دیابت در کمین گروه بزرگی از جمعیت کشور است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار