کد خبر: 1047861
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: حضوری شدن آموزش در دانشگاه‌ها منوط به حفظ سلامتی افراد است و اگر واکسیناسیون انجام شود و شهر‌ها در شرایط زرد و آبی قرار گیرند، کلاس‌ها حضوری می‌شود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم در نخستین روز از پنجمین همایش آموزش عالی با محوریت تقدیر از سرآمدان آموزشی دانشگاه‌های وزارت عتف و بررسی روند‌های جاری و آتی آموزش عالی در شرایط همه‌گیری کرونا و پس از آنکه امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه الزهرا برگزار شد، در رابطه با هدف برگزاری این همایش گفت: یکی از اهداف برگزاری این همایش همکاری و هم افزایی وزارت عتف با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به منظور شناساندن ظرفیت‌های وزارت عتف به جامعه در حل چالش‌ها و مشکلات و ارائه الگو‌های مناسب در این زمینه است.

وی با بیان اینکه تربیت اساتید اخلاق مدار، شایسته مبتنی بر استفاده از روش‌های نوین آموزشی جهت رشد و شکوفایی دانشجویان و ایجاد برنامه‌های درسی کارآمد و تحول آفرین از اهداف کلان معاونت آموزشی است، افزود: در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا مقررات آموزشی که تا پیش از این دست و پا گیر بوده به مقرراتی انعطاف پذیر با واگذاری اختیار تصمیم گیری به دانشگاه‌ها تبدیل شود، زیرا ما در کشور تنوع و طیف‌های وسیعی از موسسات و مراکز آموزشی را داریم که این موسسات از نظر زیر نظام‌ها، تجربیات، قدمت، توانمندی‌های علمی و مدیریتی با یکدیگر متفاوت هستند و این تنوع سبب می‌شود تا امکان استفاده از یک فرمول واحد برای حل مشکلات در کل کشور فراهم نباشد.

خاکی صدیق با تاکید بر اینکه آموزش عالی یک امر محدود به وزارت عتف نیست و مشارکت سازمان‌های بسیاری را می‌طلبد و موفقیت آن نیز تنها از طریق وزارت عتف ممکن نیست، مطرح کرد: یکی از اهداف این همایش، پیوند آموزش عالی با جامعه در بهبود و رفع مشکلات است که این امر مشارکت، هم افزایی و همکاری بخش‌های مختلف را در کشور می‌طلبد.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی در آموزش عالی گفت: اهداف این نشست‌ها و جلسات عمدتاً اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، ارتقای دانش فنی و بررسی چالش‌ها و آسیب‌ها بوده، زیرا کشور با ورود غیرمنتظره این ویروس با چالش‌هایی بسیاری روبرو شد.

خاکی صدیق ادامه داد: در دانشگاه‌ها تلاش شده تا با برنامه‌ریزی، آسیب‌ها و چالش‌ها را به حداقل برسانیم. باید تشکر کنیم از خانواده آموزش عالی که اجازه ندادند در دوران کرونا در آموزش وقفه‌ای ایجاد شود و زیرساخت‌های این نوع آموزش را علی رغم مشکلات مالی ایجاد کردند و فرهنگسازی، سیاست‌گذاری و اطلاع رسانی‌ها نیز به موقع انجام شد.

وی عنوان کرد: در اسفند ۹۸ اگرچه بیش از دو دهه تجربه در آموزش الکترونیکی داشتیم، اما این امر تنها به تعداد کمی از دانشگاه‌ها محدود می‌شد، اما با شیوع کرونا و ضرورت استفاده از آموزش مجازی با بیش از ۲ هزار واحد دانشگاهی روبرو بودیم که هیچ تجربه و زیرساختی برای این موضوع نداشتند و بر اساس آمار کمتر از ۱۰ درصد اساتید و کارشناسان با این نوع آموزش آشنا بودند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: در ابتدا از نظر قوانین آموزشی و فرهنگی و زیرساخت‌ها در ابتدا با چالش‌های بسیاری روبرو بودیم، اما با تشکیل کارگروه‌هایی که در دانشگاه‌ها و وزارت عتف ایجاد شد، توانستیم مشکلات را مرتفع و مدیریت کنیم.

خاکی صدیق با بیان اینکه در نوروز سال ۹۹ عملاً تعطیلی در حوزه آموزش عالی نداشتیم و با گذشت یک ماه از آغاز سال جدید، ۷۰ درصد کلاس‌ها در بستر فضای مجازی برگزار شد و دو ماه بعد نیز به ۸۰ درصد رسید، تصریح کرد: در حال حاضر با مسائل مختلفی از جمله ساماندهی دانشگاه‌ها، بروزرسانی سر فصل‌ها، آموزش الکترونیکی و بررسی چالش‌های آن روبرو هستیم که لازم است تا در بهبود آن‌ها به منظور ارتقای کیفی آموزش عالی تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه حضوری شدن آموزش‌ها منوط به حفظ سلامتی افراد است، ادامه داد: اگر واکسیناسیون انجام شود و شهر‌ها در شرایط زرد و آبی قرار گیرند امیدواریم کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین از ارسال نامه‌ای به وزارت بهداشت در این خصوص خبر داد و اظهار داشت: اولویت برای واکسیناسیون مطالبه دانشجویان است و آموزش حضوری نباید بیش از این به تعویق بیفتد.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار