کد خبر: 1047761
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵
عبور از قله پیک چهارم کرونا تعداد شهر‌های قرمز کرونایی را به سه شهر کاهش داد. آمار‌های شیوع، بیماران سرپایی، بستری و فوتی‌های کرونایی هم طبق گزارشات وزارت بهداشت روند نزولی خود را حفظ کرده‌است. پایتخت هم اگرچه با کاهش ۴۰ درصدی مراجعات سرپایی به بیمارستان‌ها مواجه بوده‌است، اما به گفته معاون درمان ستاد فرماندهی کرونا در این کلانشهر، وضعیت پایتخت همچنان شکننده است. با وجود این از روز گذشته طرح ترافیک در پایتخت لغو شد تا نگرانی‌ها درباره این وضعیت شکننده افزایش پیدا کند. روند واکسیناسیون عمومی هم طبق برنامه ادامه دارد و با پایان واکسیناسیون افرا بالای ۸۰ سال واکسیناسیون افراد ۷۵ تا ۸۰ سال از روز گذشته آغاز شد. آنطور که رئیس‌جمهور گفته تاکنون هیچ مسئولی از جمله خود وی، خارج از اولویت سند ملی واکسیناسیون واکسن تزریق نکرده‌است.
زهرا چیذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: پس از یک ماه پر التهاب و تجربه رکوردشکنی مرگ‌ها و میزان موارد جدید ابتلا به کرونا، حالا کمی به آرامش رسیده‌ایم. در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۲۵ اردیبهشت و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۷هزار و ۷۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. در همین زمان، ۲۰۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۷۶ هزار و ۶۳۳ نفر رسید.

کاهش تعداد شهر‌های قرمز کرونایی به ۳ شهر

در حال حاضر تنها سه شهر کشور در وضعیت قرمز قرار دارند، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. شهر سلماس در استان آذربایجان غربی، شهر قلعه گنج در استان کرمان و شهر پارسیان در استان هرمزگان قرمز هستند. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به کاهش تعداد شهر‌های قرمز گفت: «از مردم قدردانی می‌کنیم که پروتکل‌ها را رعایت کردند و در ایام این تعطیلات هم شاهد کاهش سفر‌ها بودیم و ۱۶ درصد نسبت به سال قبل در همین ایام کاهش تردد داشتیم.» وی با بیان اینکه روند بیماری به شکل کلی در کشور نزولی است، تصریح کرد: «همه استان‌ها روند نزولی را آغاز کردند، اما دو یا سه استان هنوز نیاز به مراقبت بیشتری دارند. استان آذربایجان شرقی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیاز به دقت و رعایت بیشتری دارند.»

آغاز واکسیناسیون افراد ۷۵ سال به بالا

با سرعت گرفتن تأمین واکسن مورد نیاز، واکسیناسیون طبق برنامه‌ریزی در حال انجام است. رئیسی با اشاره به روند انجام این فرآیند گفت: «واکسیناسیون فاز اول که کادر بهداشت و درمان بودند، به پایان رسید و فاز دوم را آغاز کردیم و به خوبی رو به پایان است و از روز گذشته واکسیناسیون ۷۵ سال به بالا آغاز می‌شود و محموله جدید واکسن‌هم امروز به دستمان می‌رسد و بلافاصله توزیع خواهد شد.» به گفته وی برای گروه سنی ۷۵ سال به بالا واکسن به تعداد کافی موجود است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد: «افراد بالای ۸۵ سال که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند، می‌توانند بر اساس تماسی که با آنان برقرار می‌شود و بر اساس ثبت‌نام صورت گرفته برای دریافت واکسن مراجعه کنند. هر گروه سنی که اعلام می‌شود نیازی به مراجعه حضوری برای ثبت‌نام نیست. اسامی افراد را در سامانه‌ها داریم و با آنان تماس می‌گیریم یا پیامک می‌زنیم تا برای دریافت واکسن به ما مراجعه کنند. اگر در مدت زمان مشخص برای واکسیناسیون اقدام نکنند، سهمیه واکسن هیچ‌کس نمی‌سوزد و نگران این موضوع نباشند.» وی افزود: «زمانی که اعلام می‌کنیم چه گروه سنی به ما مراجعه کنند، اگر به فردی پیامک ارسال نشد یا با او تماس نگرفتیم فرد پس از یک هفته با مراجعه به سایت salamat. gov. ir اقدام به ثبت‌نام کند و شماره تلفن در دسترس و کد ملی فرد متقاضی را اعلام کند تا همکاران من ظرف ۴۸ ساعت با آنان تماس بگیرند و هیچگونه نیازی به مراجعه حضوری نیست.»

هیچ مسئولی خارج از نوبت واکسن نزده

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به شایعات پیرامون واکسیناسیون خارج از نوبت برخی مسئولان گفت: «با صداقت به مردم عرض می‌کنم بنده هم که رئیس‌جمهور هستم، هنوز واکسن نزدم. ما هم در دولت عین خود مردم بر اساس سن واکسن تزریق می‌کنیم. من مسئول سطح بالایی را نمی‌شناسم که خارج از سند واکسیناسیون واکسن زده باشد.»

وی تأکید کرد: «مردم عزیز ما این را بدانند ولو اینکه سلامت مسئولی به خطر بیفتد و آثارش از نظر سیاسی و اجتماعی زیاد باشد ما کاملاً در چارچوب مقررات هستیم و مسئولان ما همه مقررات را مراعات کرده‌اند و بر آن مبنای مقررات هم عمل می‌شود.»

توصیه‌های انتخاباتی ستاد ملی مقابله با کرونا

رئیس‌جمهور با اشاره به انتخابات هم گفت: «برای روز انتخابات پیش‌بینی لازم انجام گرفته که مردم بتوانند به خوبی و راحتی و با تأیید همه پروتکل‌ها انتخابات را انجام بدهند. برای دوره تبلیغات هم قرارگاه ما این هفته همه پیش‌بینی‌ها را انجام می‌دهد و هفته آینده تصویب می‌کنیم.» وی از کاندیدا‌ها تقاضا کرد که حتی‌الامکان اجتماعات نداشته‌باشند و اگر هم اجتماعی هست در فضای باز باشد، حتماً چارچوب‌های پروتکلی را دقیقاً مراعات کنند و حتی‌الامکان از فضای مجازی و تا حد ممکن از صدا وسیما استفاده شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم از همه کاندیدا‌ها و طرفداران آنان خواست ضمن برگزاری انتخابات پرشور، مراقب شیوع و انتقال بیماری باشند. رئیسی تأکید کرد: «هرگونه تجمع کنترل‌نشده در فضای بسته و با تراکم بالا و بدون ماسک و تهویه باعث شیوع بیماری می‌شود و تا حد امکان باید از فضای باز استفاده، از برگزاری تجمعات جلوگیری و از فضای مجازی و صدا و سیما برای تبلیغات استفاده کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار