کد خبر: 1047734
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸

کلمه خور ویراپ از دیگر جاذبه های شگفت انگیز د کشور ارمنستان است که ارزش بازدید را دارد . خور ویراپ به معنای گودال عمیق است و چون این بنا بر فراز تپه ای مشرف به دره ای عمیق ساخته شده این نام را برای آن برگزیده اند . کشور ارمنستان دارای صومعه و کلیساهای بیشماری است اما از این میان این بنا برای دین و پیروان مسیحیت در این کشور دارای اهمیت بسیاری است . زیرا گفته می شود گریگور مقدس که اندیشه مسیحیت توسط تلاش های او به بسیاری از سرزمین های دنیا گسترش یافته ، در همین صومعه می زیست .

موزه ماتنادران

همانطور که گفتیم کشور ارمنستان تاریخی کهن و هزاران ساله دارد ، بنابراین بازدید از موزه های این کشور در تور ارمنستان  تجربه ای جذاب و تکرار نشدنی خواهد بود . موزه Matenadaran یکی از برجسته ترین موزه های این کشور است و در آن نزدیک به هفده هزار نسخه خطی به نمایش گذارده شده است . هنگام ورود به این موزه با درب های بزرگ مسی روبرو می شوید که بعد از عبور از آن ها به سالن اصلی موزه راه خواهید یافت .

در این قسمت با تندیس های بزرگان و فیلسوفان این سرزمین روبرو خواهید شد و بعد از گذر از میان آن ها از طریق پلکانی به سمت سالن نگه داری از نسخ خطی می رسید . این بخش از موزه به خصوص برای علاقمندان به تاریخ بسیار جالب و سرگرم کننده خواهد بود . 

به گزارش سفر باتو ، جالب است بدانید این موزه در سال 1957 میلادی توسط مارک گریکوریان طراحی و ساخته شده و برای طراحی آن از داستان های اساطیری همچون نبرد آوارایر الهام گرفته شده است .

موزه صنایع دستی ارمنستان

موزه Armenian Craft Museum نه تنها مکانی ایده آل برای علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ بوده بلکه برای عوام جذاب و تماشایی است . در این موزه شاهد تماشای آثار هنری و صنایع دستی اقوام مختلف در این شکور خواهید بود و بی آنکه متوجه گذران زمان باشید برای ساعت ها در گوشه و کنار آن به گردش خواهید پرداخت . آثار هنری بسیار زیبایی همچون کنده کاری بر روی چوب ، کار با فلز ، معرق ، قالیبافی و ... به نمایش گذارده شده است .

 

موزه استالین در باتومی

موزه استالین که به احترام سیاستمدار محبوب این کشور نامگذاری شده یکی از جاذبه های دیدنی و سرگرم کننده در شهر باتومی و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند . گفتنی است وی ما بین سال‌های ١٩٠١ و ١٩٠٢ میلادی برای چند ماه در ساختمان این موزه ساکن شد و در طی این مدت اقدامات مهمی در جهت اصلاحات حق و حقوق کارگران قیرکار و بهبود شرایط کاری آن ها انجام داد . بعد از مرگ او این ساختمان به موزه تبدیل شد و برخی از اشیاء شخصی او در کنار آثار تاریخی ارزشمند دیگر در این موزه به نمایش در آمد . 

باغ گیاه شناسی باتومی

پیشنهاد می کنیم برای داشتن سفری رویایی و بیاد ماندنی به باغ گیاه شناسی باتومی بروید و بازدید از آن را در الویت برنامه های خود قرار دهید . باغ گیاه شناسی باتومی مساحتی بیش از یکصد هکتار دارد و در آن گونه های گیاهی نادری از سراسر جهان نگهداری می شود . تعداد این گونه ها بالغ بر دو هزار گونه است و از این میان صد گونه ، بومی منطقه قفقاز و مابقی از سایر نقاط این کره خاکی جمع آوری شده اند .

بازدید از باغ گیاه شناسی هم جالب و سرگرم کننده است و هم بسیار آموزنده خواهد بود . این مجموعه ، در فاصله ده کیلومتری از شمال بندر این شهر قرار دارد و حدود یکصد و ده هکتار وسعت دارد .

این مجموعه توسط گیاه شناس روسی به نام آندری نیکلاویچ کراسنوف و همراهی دو باغبان زبده گرجی طراحی و ساخته شده و از سال ۱۹۱۲ میلادی آغاز به کار نمود .

گونه های مختلفی از گیاهان این مجموعه از قاره آسیا ، استرالیا ، آمریکای جنوبی ، منطقه هیمالیا ، و مدیترانه به این مکان آورده شده اند . همچنین حین گشت و گذار در این مجموعه با مناطق شبیه سازی شده مرداب های نیمه حاره ای ، مناطق نیمه بیابانی ، مناطق آلپاین و قله های پوشیده شده با برف روبرو می شوید که هر یک از فاصله کمی از دیگری طراحی و ساخته شده اند .

تندیس زیبای کارتلیس ددا یا مجسمه مادر در تفلیس

این تندیس زیبا و باشکوه سالهاست به نماد شهر تفلیس در تور گرجستان ارزان  تبدیل شده و بر فراز ارتفاعات این شهر خود نمائی می کند . کارتلیس ددا تماما از آلومینیوم ساخته شده و در حدود بیست متر ارتفاع دارد .  این تندیس بر فراز تپه‌های سولالاکی قرار دارد و تصویری زنی را نشان می دهد که کاسه ای در دست چپ و شمشیری در دست راست خود دارد . شمشیر نماد سلحشوری مردمان این سرزمین و آمادگی آن ها برای مقابله با دشمنان بوده و کاسه نماد مهمان نوازی آن هاست . 

گفتنی است این تندیس زیبا در سال 1958 میلادی و به مناسبت جشن هزار و پانصد سالگی تفلیس ساخته و نصب گردید .

پل صلح در شهر تفلیس

همانطور که گفتیم شهر تفلیس امروزه به شهری مدرن و زیبا تبدیل شده است و سازه های باشکوه یکی پس از دیگری در حال ساخت هستند تا معرف گرجستان مدرن به دنیا باشند . یکی از این سازه های زیبا و تماشایی پل صلح نام دارد که بر روی رودخانه کورا کشیده شده و دو سوی شهر تفلیس را به یکدیگر متصل می کند . این پل یکصد و پنجاه متر طول دارد و برای روشنایی و تزئین آن بیش از شش هزار  لامپ LED  استفاده شده است . پل صلح تماما از فولاد و شیشه ساخته شده و گذر عابرین پیاده رو به دو سوی شهر ممکن می کند همچنین در اطراف آن جاذبه های تفریحی و رستوران های مختلفی به چشم می خورد .

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار